Lemez

Kirázva

Soulfly: Enslaved

  • Kovács Bálint
  • 2012. április 13.

Zene

Max Cavalerának, jó néhány egyszemélyes együttes frontemberéhez hasonlóan, megvan az a csúf szokása, hogy időről időre kirúgja vagy kiutálja maga mellől zenekarának nagyobbik részét - mentségére legyen mondva, hogy az újonnan érkező zenészek általában inspirációul szolgálnak számára a dalszerzéshez. Legutóbb például lőtt magának a vurstliban egy új dobost: a középső polcról David Kinkade-et, a death metalon edzett, fürge lábú legényt választotta. Erről pedig eszébe jutott, hogy milyen jó is lenne némi death-t keverni a tőle megszokott thrashbe - ami azért sokkal jobb ötlet, mint a legutolsó lemez alapgondolata volt ("készítsünk egy középszerben dagonyázó thrashlemezt!"), de azért Nobel-díjat még erre sem adnának.


Az intró utáni nyitószám, a World Scum pontosan be is mutatja, miről van szó: jól hallhatóan egy légkalapácsokkal zsonglőrködő, bekokainozott útbontó munkás szolgáltatja a ritmust egy igen lendületes - ráadásul a Cattle Decapitation nevű, rendkívül mord zenéjéről ismert zenekar énekesével megtámogatott - döngöléshez. Aztán a következő tétel, az Intervention alatt a nem az eredetisége, hanem elsöprő jellege és hangulata miatt élvezetes zene átvált közhelyes riffekbe, fantáziátlan dobtémákba és unalmas, középtempós belassulásokba. Mert úgy tűnik, Cavalera tényleg nem riad meg a szélsőségektől: a lemezen a szokottnál is brutálisabb hangzás mellett epikus, komolykodó himnuszokkal is kísérletezik, úgy kimérve az arányokat, hogy az egyiket mindig gyorsan agyonvágja a másik, még mielőtt különösebben bele lehetett volna merülni. A legjobb példa erre, hogy a keresetlenül karcos Plata O Plomo zúzását (Cavalera órákig gargarizált előtte jégkockákkal a hóban fekve, hogy meglegyen a kellő rekedtség) egy olyan számkezdet követi, mintha John Williams véletlenül elektromos gitárra és két lábdobra írta volna meg valamelyik filmzenéjét.

Meg aztán ott van az a szó, ami végig az ember fejében motoszkál az Enslavedet hallgatva: az utánérzés. Cavalera kiadott már hét lemezt a Soulflyjal, azelőtt hatot a Sepulturával, mostanra pedig kisujjból kirázza, amit tud: ismerős verzéket, egyforma kiállásokat, és mindig ugyanazt a dalszerkezetet nyújtja - ha egy véletlenszerűen kiválasztott gitáros egy hétig hallgatná a korábbi Soulfly-lemezeket, másnap reggel különösebb agyalás nélkül megírhatná az Enslavedet.

Roadrunner, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.