Lemez

Kirázva

Soulfly: Enslaved

  • Kovács Bálint
  • 2012. április 13.

Zene

Max Cavalerának, jó néhány egyszemélyes együttes frontemberéhez hasonlóan, megvan az a csúf szokása, hogy időről időre kirúgja vagy kiutálja maga mellől zenekarának nagyobbik részét - mentségére legyen mondva, hogy az újonnan érkező zenészek általában inspirációul szolgálnak számára a dalszerzéshez. Legutóbb például lőtt magának a vurstliban egy új dobost: a középső polcról David Kinkade-et, a death metalon edzett, fürge lábú legényt választotta. Erről pedig eszébe jutott, hogy milyen jó is lenne némi death-t keverni a tőle megszokott thrashbe - ami azért sokkal jobb ötlet, mint a legutolsó lemez alapgondolata volt ("készítsünk egy középszerben dagonyázó thrashlemezt!"), de azért Nobel-díjat még erre sem adnának.


Az intró utáni nyitószám, a World Scum pontosan be is mutatja, miről van szó: jól hallhatóan egy légkalapácsokkal zsonglőrködő, bekokainozott útbontó munkás szolgáltatja a ritmust egy igen lendületes - ráadásul a Cattle Decapitation nevű, rendkívül mord zenéjéről ismert zenekar énekesével megtámogatott - döngöléshez. Aztán a következő tétel, az Intervention alatt a nem az eredetisége, hanem elsöprő jellege és hangulata miatt élvezetes zene átvált közhelyes riffekbe, fantáziátlan dobtémákba és unalmas, középtempós belassulásokba. Mert úgy tűnik, Cavalera tényleg nem riad meg a szélsőségektől: a lemezen a szokottnál is brutálisabb hangzás mellett epikus, komolykodó himnuszokkal is kísérletezik, úgy kimérve az arányokat, hogy az egyiket mindig gyorsan agyonvágja a másik, még mielőtt különösebben bele lehetett volna merülni. A legjobb példa erre, hogy a keresetlenül karcos Plata O Plomo zúzását (Cavalera órákig gargarizált előtte jégkockákkal a hóban fekve, hogy meglegyen a kellő rekedtség) egy olyan számkezdet követi, mintha John Williams véletlenül elektromos gitárra és két lábdobra írta volna meg valamelyik filmzenéjét.

Meg aztán ott van az a szó, ami végig az ember fejében motoszkál az Enslavedet hallgatva: az utánérzés. Cavalera kiadott már hét lemezt a Soulflyjal, azelőtt hatot a Sepulturával, mostanra pedig kisujjból kirázza, amit tud: ismerős verzéket, egyforma kiállásokat, és mindig ugyanazt a dalszerkezetet nyújtja - ha egy véletlenszerűen kiválasztott gitáros egy hétig hallgatná a korábbi Soulfly-lemezeket, másnap reggel különösebb agyalás nélkül megírhatná az Enslavedet.

Roadrunner, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.