Lemez

Coal Chamber: Rivals

  • Kovács Bálint
  • 2015. szeptember 6.

Zene

Ha van a 21. századi könnyűzenében olyasmi, amit még igazán meglepőnek és váratlannak lehet nevezni, akkor egy 12 éve feloszlott nu metal együttes újraélesztése biztosan ilyen. Nem is csak azért, mert a műfaj mostanra lényegében teljesen eltűnt a süllyesztőben, hanem mert úgy tűnt, minden érintett belátta, hogy ez így is van jól. Ráadásul a koncert közbeni összeverekedés és a felszerelés szétzúzása után hidegre tett Coal Chamber esete még különösebb, hiszen a frontember Dez Fafara azóta kiadott egy csomó olyan lemezt a DevilDriverrel, amiknek egy-egy száma többet ér a teljes CC-életműnél.

A Rivals ugyan nem ad egyértelmű választ a kérdésre, hogy erre meg mi szükség volt, de ez nem tűnik akkora problémának, hiszen összehasonlíthatatlanul jobb a CC bármelyik korábbi lemezénél. Nem igaz rá például, ami azokra igen: hogy nagy dózisban roppant idegesítő lenne. A CC dacosan dekonstruált és punkosan öntörvényű világának értelmetlenségét csak az Empty Handed elejének bugyuta és agyontépdesett riffjei idézik fel: a nu metalra legfeljebb az utal (szerencsére csak halványan), hogy sok a kiállásokkal megszaggatott rész meg a köpködős ének. Az egész ­akkor már inkább a DevilDriver ­groove metaljához áll közelebb, ám annál ötlettelenebb és sokkal kevésbé hangulatos. És épp ez az, ami miatt az újraalakulás jelentőségét nehéz többre értékelni a nagy baráti kibékülések alighanem mélyen emberi pillanatainál, mert a Rivals hiába előrelépés a múlthoz képest, ha visszalépés a jelenből.

Az öblösen mély, nem túl bonyolult, de fogós riffek ismételgetésére épülő verzékre, az ezek variációiból kibontott, fülbemászó refrénekre és Fafara karcosan kötekedő vokáljára épülő dalok mindegyikében akadnak emlékezetes részek, végig sodró a lendület, és az egész a maga viszonylag egyszerű világán belül még változatos is. Profi és szerethető lemez ez – akkor meg kit érdekel a zenetörténeti jelentőség?

Napalm Records, 2015



Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.