Lemez

Coal Chamber: Rivals

  • Kovács Bálint
  • 2015. szeptember 6.

Zene

Ha van a 21. századi könnyűzenében olyasmi, amit még igazán meglepőnek és váratlannak lehet nevezni, akkor egy 12 éve feloszlott nu metal együttes újraélesztése biztosan ilyen. Nem is csak azért, mert a műfaj mostanra lényegében teljesen eltűnt a süllyesztőben, hanem mert úgy tűnt, minden érintett belátta, hogy ez így is van jól. Ráadásul a koncert közbeni összeverekedés és a felszerelés szétzúzása után hidegre tett Coal Chamber esete még különösebb, hiszen a frontember Dez Fafara azóta kiadott egy csomó olyan lemezt a DevilDriverrel, amiknek egy-egy száma többet ér a teljes CC-életműnél.

A Rivals ugyan nem ad egyértelmű választ a kérdésre, hogy erre meg mi szükség volt, de ez nem tűnik akkora problémának, hiszen összehasonlíthatatlanul jobb a CC bármelyik korábbi lemezénél. Nem igaz rá például, ami azokra igen: hogy nagy dózisban roppant idegesítő lenne. A CC dacosan dekonstruált és punkosan öntörvényű világának értelmetlenségét csak az Empty Handed elejének bugyuta és agyontépdesett riffjei idézik fel: a nu metalra legfeljebb az utal (szerencsére csak halványan), hogy sok a kiállásokkal megszaggatott rész meg a köpködős ének. Az egész ­akkor már inkább a DevilDriver ­groove metaljához áll közelebb, ám annál ötlettelenebb és sokkal kevésbé hangulatos. És épp ez az, ami miatt az újraalakulás jelentőségét nehéz többre értékelni a nagy baráti kibékülések alighanem mélyen emberi pillanatainál, mert a Rivals hiába előrelépés a múlthoz képest, ha visszalépés a jelenből.

Az öblösen mély, nem túl bonyolult, de fogós riffek ismételgetésére épülő verzékre, az ezek variációiból kibontott, fülbemászó refrénekre és Fafara karcosan kötekedő vokáljára épülő dalok mindegyikében akadnak emlékezetes részek, végig sodró a lendület, és az egész a maga viszonylag egyszerű világán belül még változatos is. Profi és szerethető lemez ez – akkor meg kit érdekel a zenetörténeti jelentőség?

Napalm Records, 2015



Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.