Lemez

Coal Chamber: Rivals

  • Kovács Bálint
  • 2015. szeptember 6.

Zene

Ha van a 21. századi könnyűzenében olyasmi, amit még igazán meglepőnek és váratlannak lehet nevezni, akkor egy 12 éve feloszlott nu metal együttes újraélesztése biztosan ilyen. Nem is csak azért, mert a műfaj mostanra lényegében teljesen eltűnt a süllyesztőben, hanem mert úgy tűnt, minden érintett belátta, hogy ez így is van jól. Ráadásul a koncert közbeni összeverekedés és a felszerelés szétzúzása után hidegre tett Coal Chamber esete még különösebb, hiszen a frontember Dez Fafara azóta kiadott egy csomó olyan lemezt a DevilDriverrel, amiknek egy-egy száma többet ér a teljes CC-életműnél.

A Rivals ugyan nem ad egyértelmű választ a kérdésre, hogy erre meg mi szükség volt, de ez nem tűnik akkora problémának, hiszen összehasonlíthatatlanul jobb a CC bármelyik korábbi lemezénél. Nem igaz rá például, ami azokra igen: hogy nagy dózisban roppant idegesítő lenne. A CC dacosan dekonstruált és punkosan öntörvényű világának értelmetlenségét csak az Empty Handed elejének bugyuta és agyontépdesett riffjei idézik fel: a nu metalra legfeljebb az utal (szerencsére csak halványan), hogy sok a kiállásokkal megszaggatott rész meg a köpködős ének. Az egész ­akkor már inkább a DevilDriver ­groove metaljához áll közelebb, ám annál ötlettelenebb és sokkal kevésbé hangulatos. És épp ez az, ami miatt az újraalakulás jelentőségét nehéz többre értékelni a nagy baráti kibékülések alighanem mélyen emberi pillanatainál, mert a Rivals hiába előrelépés a múlthoz képest, ha visszalépés a jelenből.

Az öblösen mély, nem túl bonyolult, de fogós riffek ismételgetésére épülő verzékre, az ezek variációiból kibontott, fülbemászó refrénekre és Fafara karcosan kötekedő vokáljára épülő dalok mindegyikében akadnak emlékezetes részek, végig sodró a lendület, és az egész a maga viszonylag egyszerű világán belül még változatos is. Profi és szerethető lemez ez – akkor meg kit érdekel a zenetörténeti jelentőség?

Napalm Records, 2015



Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.