Koncert

Collegium Vocale Gent

  • Molnár Szabolcs
  • 2013. május 5.

Zene

Bach Máté-passiója szólt nagypénteken a Művészetek Palotájában. Az együttest régi barátunk, Philippe Herreweghe vezényelte. A zenészek tökéletes stílushűséggel játszottak, de magára a stílushűségre mint interpretációs mozzanatra egyetlen gesztust sem fecséreltek. Előadásuk maradéktalanul közvetítette Bach teológiai és etikai elgondolását a halálról mint a feltámadás előfeltételéről. Jézus halála pedig egyetemes halál és újjászületés, s így mindjárt érthető lett, hogy Herreweghe miért szólaltatja meg oly természetességgel a passiózene itt-ott felbukkanó pasztorális hangját. S ekként azonnal (teológiai) értelmet is nyert a monumentális mű minden szegletét átszellemítő szimmetria, amit Herreweghe nem valamiféle öncélú zeneszerzői truvájnak, hanem a mű lényegi tartalmát közvetítő formai elemnek láttatott. S mint a régi barátok társaságában szokás, mindezt a maga csendes módján hozta a muzsikusok és a közönség tudomására. Eszményi hangú kórusában zömmel férfiak énekeltek, a hat alténekes között egyetlen hölgy volt. A koráldallamokat éneklő szopránok hangját viszont további nyolc énekesnő erősítette. Az áriákat egy-egy kórustag dalolta el, és a két "főszereplő" (az Evangélista és Jézus) is megőrizte civilségét. Lehetne ínyenckedni a hangszeres szólóteljesítmények felett - micsoda oboa-, oboa da caccia- és gambajátékot hallottunk! -, csak hát ezzel is a lényegről terelnénk el figyelmünket: az egész előadás lelkületéről, a muzsikálás tisztaságáról, arról az önmagába feledkezett, őszinte és legkevésbé sem dagályos áhítatról, melyet még a legnagyobb zenészek is oly hosszadalmas kerülő utakon érnek csak el. A passió zárókórusa után az egyetlen adekvát reakció a kirobbanó, ujjongó öröm volt a közönség, akarom mondani: a közösség részéről.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 29.

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”