Koncert

Concerto Budapest

Zene

Az összehasonlítás áldozata - némi túlzással és persze önhibáján kívül mintha ez a ritka viktimológiai aleset vált volna múlt péntek este a novoszibirszki születésű, ma Bécsben élő hegedűvirtuózból, a nagyszerű Vadim Repinből. Merthogy Repin hiába bizonyult ismételten korunk egyik utolsó hangszeres arisztokratájának és legtechnikásabb vonós művészének a Brahms-hegedűverseny fényesen teljesített szólójában, ha egyszer produkcióját kétfelől is leárnyékolta valamelyest az összehasonlítás lehetősége.

Egyrészt két esztendeje (ugyancsak a Concerto Budapest vendégeként) a muzsikus jóval lenyűgözőbb hatást váltott ki boszorkányos teljesítményével egyik legsajátabb koncertszámának, Prokofjev II. hegedűversenyének megszólaltatásával, mint most Brahms oly közkedvelt - bár egykoron "ellen-hegedűverseny" gyanánt azonosított - D-dúr versenyművének elegáns, magabiztos formaérzékű interpretációjával. Másrészt a Keller András által vezényelt program második felében felhangzó Stravinsky-mű, A tűzmadár előadása ezúttal nem csupán a tétet emelte érzékletes módon, de hangzó végeredményében is emlékezetesebb produkciónak bizonyult. A zenekar fejlődésének adminisztráló jellegű nyugtázása mellékes ahhoz képest, hogy színekben és dinamikában mily gazdagon, s hozzá láttató erővel idéztetett meg a közönség előtt A tűzmadár eredeti, balettzenének komponált, 1910-es verziója. A Brahms-hegedűverseny második tételének szépen teljesített oboaszólója mellé így odasorakozott megannyi szép zenekari mozzanat, hol a rejtélyes óorosz mesevarázslót, Kascsejt, hol meg a címszereplő csodaszárnyast festve elénk. Az orgona két oldalára föltelepített rezesek (trombiták és tubák) szó szerint a helyzet magaslatán álltak, s képletesen ugyanezt mondhatjuk a remek ütősökről éppúgy, mint persze magáról Keller Andrásról, aki látványvezénylés helyett most is inkább együttesét galvanizálta.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 27.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.