Koncert

Concerto Budapest

Zene

Az összehasonlítás áldozata - némi túlzással és persze önhibáján kívül mintha ez a ritka viktimológiai aleset vált volna múlt péntek este a novoszibirszki születésű, ma Bécsben élő hegedűvirtuózból, a nagyszerű Vadim Repinből. Merthogy Repin hiába bizonyult ismételten korunk egyik utolsó hangszeres arisztokratájának és legtechnikásabb vonós művészének a Brahms-hegedűverseny fényesen teljesített szólójában, ha egyszer produkcióját kétfelől is leárnyékolta valamelyest az összehasonlítás lehetősége.

Egyrészt két esztendeje (ugyancsak a Concerto Budapest vendégeként) a muzsikus jóval lenyűgözőbb hatást váltott ki boszorkányos teljesítményével egyik legsajátabb koncertszámának, Prokofjev II. hegedűversenyének megszólaltatásával, mint most Brahms oly közkedvelt - bár egykoron "ellen-hegedűverseny" gyanánt azonosított - D-dúr versenyművének elegáns, magabiztos formaérzékű interpretációjával. Másrészt a Keller András által vezényelt program második felében felhangzó Stravinsky-mű, A tűzmadár előadása ezúttal nem csupán a tétet emelte érzékletes módon, de hangzó végeredményében is emlékezetesebb produkciónak bizonyult. A zenekar fejlődésének adminisztráló jellegű nyugtázása mellékes ahhoz képest, hogy színekben és dinamikában mily gazdagon, s hozzá láttató erővel idéztetett meg a közönség előtt A tűzmadár eredeti, balettzenének komponált, 1910-es verziója. A Brahms-hegedűverseny második tételének szépen teljesített oboaszólója mellé így odasorakozott megannyi szép zenekari mozzanat, hol a rejtélyes óorosz mesevarázslót, Kascsejt, hol meg a címszereplő csodaszárnyast festve elénk. Az orgona két oldalára föltelepített rezesek (trombiták és tubák) szó szerint a helyzet magaslatán álltak, s képletesen ugyanezt mondhatjuk a remek ütősökről éppúgy, mint persze magáról Keller Andrásról, aki látványvezénylés helyett most is inkább együttesét galvanizálta.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 27.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.