Lemez

Szűrőkön át

HAIM: Days Are Gone

  • - greff -
  • 2013. november 3.

Zene

Noha kézenfekvőnek tűnne, amikor úgy szól a terv, hogy egy zenekar több generációt bolondít majd egyszerre magába, a Fleetwood Mac 1975-80 közötti nagy korszakának megidézésével mégis csupán kevesen próbálkoznak.

Ami persze nem csoda: azon a három lemezen ugyanis, amelyet a mondott időszakban, Stevie Nicks és Lindsey Buckingham csatlakozása után a Mac szériában legyártott, csupa olyan - szellős és slágeres, ugyanakkor sokrétű és kifinomult, nem utolsósorban pedig a legjobb stúdiókban vagyonokból megkonstruált - dal követi egymást, amelyeket hallgatni könnyű, megközelíteni azonban még a fekete öves formaművészek számára is emberpróbáló feladat. Annyira jól például, mint most a HAIM-nak, talán még soha senkinek sem sikerült.

A három kaliforniai lánytestvér zenekara - amely már tavaly, az első kislemezek megjelenésével felettébb sikeressé vált, ez év végéig pedig nyilvánvalóan még magasabb szintekre kúszik majd fel - mindazonáltal nem gondolattalan fénymásolásban utazik. Persze vannak zavarba ejtő pillanatok (a Honey & I elejét például tényleg mintha maga Buckingham gitározta volna fel), a lemez java részén azonban a lányok a 80-as évek szintipopjának és a 90-es évek r&b toplistáinak szűrőjén át tekintenek vissza a 70-es évekre, és ez bőven elégségesnek bizonyul ahhoz, hogy megkapjuk az év egyik legizgalmasabb és utalásrendszerével együtt is legeredetibb hangzását. Ariel Rechtshaid, a Vampire Weekend, Charli XCX vagy Little Boots lemezeiről ismerhető producerkirály jól hallhatóan élete legboldogabb óráit töltötte a testvérekkel a stúdióban, miközben gép- és valódi dobhangokat, tapsot, vonósokat, szinti- és analóg basszust, nyers, ám rádiókompatibilis gitárzörejt és légiesen egymásba simuló, nagyon finom vokálokat szőtt egybe tényleg egészen lenyűgöző módon, de a Days Are Gone távolról sem csupán a hangmérnökiskolák hallgatóit vagy az audiofil bakelitgyűjtőket bilincselheti le, hiszen gyakorlatilag az összes dal hibátlan rajta. Dalszerzőkként a HAIM-lányok a hűvös, elegáns, de megközelíthető popzene finom kezű mestereinek mutatják magukat, és a zenéjükből már tényleg csak az a furcsa, halványan érzékelhető fekete színsáv hiányzik, ami a Fleetwood Mac lemezeit magasan kiemelte a kaliforniai szoft rock tengeréből. Stevie Nickset és társait a zűrzavaros magánélet és a mértéktelen kokainfogyasztás segítette ehhez a minőséghez, de most más időket írunk, és kérdés, hogy a jól nevelt, józan, organikus/vegán/gluténmentes generáció Fleetwood Macje megtalálja vagy egyáltalán megtalálhatja-e az utat a sötét vizek partjai felé. A világ szeme rajtuk lesz, amikor keresik a választ.

Universal, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.