Lemez

Szűrőkön át

HAIM: Days Are Gone

  • - greff -
  • 2013. november 3.

Zene

Noha kézenfekvőnek tűnne, amikor úgy szól a terv, hogy egy zenekar több generációt bolondít majd egyszerre magába, a Fleetwood Mac 1975-80 közötti nagy korszakának megidézésével mégis csupán kevesen próbálkoznak.

Ami persze nem csoda: azon a három lemezen ugyanis, amelyet a mondott időszakban, Stevie Nicks és Lindsey Buckingham csatlakozása után a Mac szériában legyártott, csupa olyan - szellős és slágeres, ugyanakkor sokrétű és kifinomult, nem utolsósorban pedig a legjobb stúdiókban vagyonokból megkonstruált - dal követi egymást, amelyeket hallgatni könnyű, megközelíteni azonban még a fekete öves formaművészek számára is emberpróbáló feladat. Annyira jól például, mint most a HAIM-nak, talán még soha senkinek sem sikerült.

A három kaliforniai lánytestvér zenekara - amely már tavaly, az első kislemezek megjelenésével felettébb sikeressé vált, ez év végéig pedig nyilvánvalóan még magasabb szintekre kúszik majd fel - mindazonáltal nem gondolattalan fénymásolásban utazik. Persze vannak zavarba ejtő pillanatok (a Honey & I elejét például tényleg mintha maga Buckingham gitározta volna fel), a lemez java részén azonban a lányok a 80-as évek szintipopjának és a 90-es évek r&b toplistáinak szűrőjén át tekintenek vissza a 70-es évekre, és ez bőven elégségesnek bizonyul ahhoz, hogy megkapjuk az év egyik legizgalmasabb és utalásrendszerével együtt is legeredetibb hangzását. Ariel Rechtshaid, a Vampire Weekend, Charli XCX vagy Little Boots lemezeiről ismerhető producerkirály jól hallhatóan élete legboldogabb óráit töltötte a testvérekkel a stúdióban, miközben gép- és valódi dobhangokat, tapsot, vonósokat, szinti- és analóg basszust, nyers, ám rádiókompatibilis gitárzörejt és légiesen egymásba simuló, nagyon finom vokálokat szőtt egybe tényleg egészen lenyűgöző módon, de a Days Are Gone távolról sem csupán a hangmérnökiskolák hallgatóit vagy az audiofil bakelitgyűjtőket bilincselheti le, hiszen gyakorlatilag az összes dal hibátlan rajta. Dalszerzőkként a HAIM-lányok a hűvös, elegáns, de megközelíthető popzene finom kezű mestereinek mutatják magukat, és a zenéjükből már tényleg csak az a furcsa, halványan érzékelhető fekete színsáv hiányzik, ami a Fleetwood Mac lemezeit magasan kiemelte a kaliforniai szoft rock tengeréből. Stevie Nickset és társait a zűrzavaros magánélet és a mértéktelen kokainfogyasztás segítette ehhez a minőséghez, de most más időket írunk, és kérdés, hogy a jól nevelt, józan, organikus/vegán/gluténmentes generáció Fleetwood Macje megtalálja vagy egyáltalán megtalálhatja-e az utat a sötét vizek partjai felé. A világ szeme rajtuk lesz, amikor keresik a választ.

Universal, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.