Lemez

Cowboy Junkies: All That Reckoning

  • - minek -
  • 2018. augusztus 26.

Zene

Harminc éve, hogy megjelent a country-folk-blues gyökerekig visszanyúló és e nyersanyagból rendhagyó balladákat lepárló kanadai együttes klasszikus albuma (The Trinity Session), ami valóban rocktörténeti értékű, maradandó lemez. Mondhatnánk, hogy három évtized után megint egy definitív zeneanyaggal jelentkezett a három Timmins testvér (a gitáros-dalszerző Michael, a dobos Peter és Margo, a bársonyosan suttogó hangú énekesnő), no meg Alan Anton basszer, de ez több szempontból is igaztalan volna. Egyrészt egy pillanatra sem tűntek el: 32 év alatt 16 stúdió- és 5 élő albumot rögzítettek – az utolsó sorlemezük hat éve jelent meg. Másrészről viszont az All That Reckoning minden tekintetben méltó a korai, oly sok izgalmat hordozó felvételekhez, ugyanaz a melankóliába pácolt, finoman stilizált és absztrahált country-rock, ami védjegyükké lett a késő nyolcvanas, kora kilencvenes években. Ismét remek dalokat írtak, csaknem egy tucatnyit, Margo pedig olyan énekes, akinek árnyalatokban gazdag hangjától nehéz szabadulni. A bús szerelmes balladák között ugyan megbújnak talán váratlannak tűnő, bár a korábbi repertoár alapján korántsem rendhagyó számok, mint például a blues/garázsrock alapú, keményen riffelős Sing Me a Song, de aztán ismét jöhet a finom pengetés és a kellemesen fátyolos tónus, puritán hangszereléssel és olyan dalokkal, mint a Shining Teeth vagy Nose Before Ear, amelyek bármelyik nagyra értékelt CJ-lemezen elfértek volna, sőt még a konkurenciától is akadna jelentkező értük.

Latent, 2018


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.