Lemez

Cowboy Junkies: All That Reckoning

  • - minek -
  • 2018. augusztus 26.

Zene

Harminc éve, hogy megjelent a country-folk-blues gyökerekig visszanyúló és e nyersanyagból rendhagyó balladákat lepárló kanadai együttes klasszikus albuma (The Trinity Session), ami valóban rocktörténeti értékű, maradandó lemez. Mondhatnánk, hogy három évtized után megint egy definitív zeneanyaggal jelentkezett a három Timmins testvér (a gitáros-dalszerző Michael, a dobos Peter és Margo, a bársonyosan suttogó hangú énekesnő), no meg Alan Anton basszer, de ez több szempontból is igaztalan volna. Egyrészt egy pillanatra sem tűntek el: 32 év alatt 16 stúdió- és 5 élő albumot rögzítettek – az utolsó sorlemezük hat éve jelent meg. Másrészről viszont az All That Reckoning minden tekintetben méltó a korai, oly sok izgalmat hordozó felvételekhez, ugyanaz a melankóliába pácolt, finoman stilizált és absztrahált country-rock, ami védjegyükké lett a késő nyolcvanas, kora kilencvenes években. Ismét remek dalokat írtak, csaknem egy tucatnyit, Margo pedig olyan énekes, akinek árnyalatokban gazdag hangjától nehéz szabadulni. A bús szerelmes balladák között ugyan megbújnak talán váratlannak tűnő, bár a korábbi repertoár alapján korántsem rendhagyó számok, mint például a blues/garázsrock alapú, keményen riffelős Sing Me a Song, de aztán ismét jöhet a finom pengetés és a kellemesen fátyolos tónus, puritán hangszereléssel és olyan dalokkal, mint a Shining Teeth vagy Nose Before Ear, amelyek bármelyik nagyra értékelt CJ-lemezen elfértek volna, sőt még a konkurenciától is akadna jelentkező értük.

Latent, 2018


Figyelmébe ajánljuk

A magyar tehetséggondozó, ahol másképpen néznek a tinédzserekre

A Milestone Intézet 15 éve készíti fel sikeresen a világ legjobb egyetemeire jelentkező középiskolásokat, akiket autonómiára és felelősségvállalásra nevel. Az intézmény oktatási igazgatója szerint a legfontosabb, hogy a diákok megtalálják azokat a kérdéseket és témákat, amelyek őszintén foglalkoztatják őket. Ebben segítenek a Milestone-ban oktató szakemberek.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.