Lemez

Cowboy Junkies: All That Reckoning

  • - minek -
  • 2018. augusztus 26.

Zene

Harminc éve, hogy megjelent a country-folk-blues gyökerekig visszanyúló és e nyersanyagból rendhagyó balladákat lepárló kanadai együttes klasszikus albuma (The Trinity Session), ami valóban rocktörténeti értékű, maradandó lemez. Mondhatnánk, hogy három évtized után megint egy definitív zeneanyaggal jelentkezett a három Timmins testvér (a gitáros-dalszerző Michael, a dobos Peter és Margo, a bársonyosan suttogó hangú énekesnő), no meg Alan Anton basszer, de ez több szempontból is igaztalan volna. Egyrészt egy pillanatra sem tűntek el: 32 év alatt 16 stúdió- és 5 élő albumot rögzítettek – az utolsó sorlemezük hat éve jelent meg. Másrészről viszont az All That Reckoning minden tekintetben méltó a korai, oly sok izgalmat hordozó felvételekhez, ugyanaz a melankóliába pácolt, finoman stilizált és absztrahált country-rock, ami védjegyükké lett a késő nyolcvanas, kora kilencvenes években. Ismét remek dalokat írtak, csaknem egy tucatnyit, Margo pedig olyan énekes, akinek árnyalatokban gazdag hangjától nehéz szabadulni. A bús szerelmes balladák között ugyan megbújnak talán váratlannak tűnő, bár a korábbi repertoár alapján korántsem rendhagyó számok, mint például a blues/garázsrock alapú, keményen riffelős Sing Me a Song, de aztán ismét jöhet a finom pengetés és a kellemesen fátyolos tónus, puritán hangszereléssel és olyan dalokkal, mint a Shining Teeth vagy Nose Before Ear, amelyek bármelyik nagyra értékelt CJ-lemezen elfértek volna, sőt még a konkurenciától is akadna jelentkező értük.

Latent, 2018


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.