Lemez

Csak egy feles

Pet Shop Boys: Elysium

Zene

Nincs nagyon példa arra a poptörténelemben, hogy egy több évtizedes karrier mindegyik állomása egyformán izgalmas legyen, és az esetek túlnyomó többségében a nagyobb diszkográfiák második fele szokott színvonaltalanabb, súlytalanabb lenni. Erre a jelenségre reflektál jópofa módon a Your Early Stuff című Pet Shop Boys-szám a duó legújabb albumán, az Elysiumon. A dalszöveget az ihlette, hogy Neil Tennantnek beszólt egy taxisofőr, ami körülbelül olyan szituáció lehetett, mint az ékszertolvajos duma A John Malkovich menet című filmben. És ha már a témánál tartunk: a bő negyedszázados Pet Shop Boys-karriernek is nyilván az első felét szokás erőteljesebben dicsérni, de becsületükre legyen mondva, hogy még három évvel ezelőtt is volt egy olyan bombaslágerük, mint a Love Etc. - na és az albumaik is szinte kivétel nélkül szerethetőek maradtak.


 

De most van egy kis megtorpanás: az Elysium a karrier eddigi leggyengébb láncszeme az 1996-os Bilingual után/óta, de ez sem jelenti azt, hogy ne lenne aránylag kellemes élmény a végighallgatása. Nem egy kritikus a talán legjobb lemezük, a Behaviour zenei világához hasonlította a legújabb albumot, én viszont inkább a 87-es Actuallyvel érzek hangzásbeli párhuzamot. Ez azt jelenti, hogy jó sok a vintage analóg szinti, táncdal pedig nincs nagyon, van viszont elég sok középtempó és ballada. A luxushiphop és -R&B irányából érkező producer, Andrew Dawson (ügyfelek: Kanye West, Jay-Z, Lil Wayne, John Legend) szerencsére nem vitte el a zenekart a saját irányába, simán érezhető, hogy a stúdióban Tennant és Chris Lowe volt a főnök. Kár, hogy nincs Love Etc. kaliberű sláger, de azért a szomorú Invisible, a popsztárokat gúnyoló Ego Music és a záró Requiem In Denim And Leopardskin sok mindenért kárpótol. Három éve egy azóta már megszűnt zenei lapban azt írtam, hogy várom az újabb három és fél csillagos PSB-lemezt 2012 körül: nos, most csak egy feles hiányzik.

Parlophone / EMI, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.