Lemez

Csak egy feles

Pet Shop Boys: Elysium

Zene

Nincs nagyon példa arra a poptörténelemben, hogy egy több évtizedes karrier mindegyik állomása egyformán izgalmas legyen, és az esetek túlnyomó többségében a nagyobb diszkográfiák második fele szokott színvonaltalanabb, súlytalanabb lenni. Erre a jelenségre reflektál jópofa módon a Your Early Stuff című Pet Shop Boys-szám a duó legújabb albumán, az Elysiumon. A dalszöveget az ihlette, hogy Neil Tennantnek beszólt egy taxisofőr, ami körülbelül olyan szituáció lehetett, mint az ékszertolvajos duma A John Malkovich menet című filmben. És ha már a témánál tartunk: a bő negyedszázados Pet Shop Boys-karriernek is nyilván az első felét szokás erőteljesebben dicsérni, de becsületükre legyen mondva, hogy még három évvel ezelőtt is volt egy olyan bombaslágerük, mint a Love Etc. - na és az albumaik is szinte kivétel nélkül szerethetőek maradtak.


 

De most van egy kis megtorpanás: az Elysium a karrier eddigi leggyengébb láncszeme az 1996-os Bilingual után/óta, de ez sem jelenti azt, hogy ne lenne aránylag kellemes élmény a végighallgatása. Nem egy kritikus a talán legjobb lemezük, a Behaviour zenei világához hasonlította a legújabb albumot, én viszont inkább a 87-es Actuallyvel érzek hangzásbeli párhuzamot. Ez azt jelenti, hogy jó sok a vintage analóg szinti, táncdal pedig nincs nagyon, van viszont elég sok középtempó és ballada. A luxushiphop és -R&B irányából érkező producer, Andrew Dawson (ügyfelek: Kanye West, Jay-Z, Lil Wayne, John Legend) szerencsére nem vitte el a zenekart a saját irányába, simán érezhető, hogy a stúdióban Tennant és Chris Lowe volt a főnök. Kár, hogy nincs Love Etc. kaliberű sláger, de azért a szomorú Invisible, a popsztárokat gúnyoló Ego Music és a záró Requiem In Denim And Leopardskin sok mindenért kárpótol. Három éve egy azóta már megszűnt zenei lapban azt írtam, hogy várom az újabb három és fél csillagos PSB-lemezt 2012 körül: nos, most csak egy feles hiányzik.

Parlophone / EMI, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.