mi a kotta?

Tik is hallgassátok

  • mi a kotta
  • 2012. október 20.

Zene

"Az opera untatott" - jegyezte fel naplójába meglepően tömör véleményét az amúgy erősen grafomán osztrák államhivatalnok, Karl von Zinzendorf gróf, miután 1786-ban megtekintette a Figaro házassága egyik legelső előadását.

II. József bizalmas munkatársa, aki 13 éves korától egészen 74. születésnapján bekövetkezett haláláig több mint félszáz kötetet rótt tele napi impresszióival, utóbb sem mutatkozott a mű rajongójának, hiszen egy későbbi előadás láttán-hallatán így formulázta meg ítéletét: "Mozart ügyes, de üres." Kétségkívül megállapítható, hogy Mozart és Da Ponte első közös munkája általánosságban is jelentett némi kihívást a korabeli közönség számára, ahogyan arról Da Ponte librettót bevezető óvatos sorai is tanúságot adnak. "Reméljük, eléggé ment bennünket a színdarab cselekményét átszövő szálak különbözősége, a darab újdonsága és nagysága, zeneszámainak változatossága és különbözősége, amely számokat színre kellett vinnünk, elkerülendő, hogy aktoraink tétlen vesztegeljenek, és hogy a néző csömört kapjon a hosszú recitativók egyformasága miatt, a darabban előjövő szenvedélyeket különböző színekkel ábrázoljuk, fejezzük ki, kivált azonban reméljük, ment bennünket, hogy a színmű egy szinte teljességgel új fajtáját kívánjuk adni legkegyesebb, legtiszteletreméltóbb publikumunknak."

A maga korában a Figaro forradalmi újdonságot jelentett tehát, míg most e héten az tekinthető újszerűnek, hogy Vashegyi György irányítása alatt csütörtökön sor kerül majd az opera első magyarországi előadására korabeli hangszerekkel, koncertszerűen (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 27., fél nyolc).

"Hol a színpad: / Kint-e vagy bent, / Urak, asszonyságok?" Ez az idézet természetesen már egy másik opera elöljáró szövegéből való, mely opera, úgy lehet, talán nem is különbözhetne jobban a Figarótól. A kékszakállú herceg vára ezen a kedden egy koncert második részét alkotja majd, méghozzá a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Kocsis Zoltán vezényelte estjén (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 25., fél nyolc). Szántó Andrea és Bretz Gábor szereplését megelőzően pedig Debussy legismertebb szimfonikus művei előtt hódol majd a zenekar az Egy faun délutánja és A tenger ihletett megszólaltatása által. Ám hogy Kocsis Zoltán érdeklődése egyáltalán nem korlátozódik a legnépszerűbb Debussy-kompozíciók szűk körére, arról pénteken induló sorozata fog bizonyságot adni.Debussy élete hat tételben - Próféta a saját hazájában? - ezt a címet viseli a Kocsis zongorajátékával és mesélői közreműködésével egyaránt ékes sorozat, amelynek első alkalma a szalonzenétől a Wagner-hatásig követi majd nyomon (a képünkön 22 éves korában megörökített) Debussy művészetének alakulástörténetét (Fesztivál Színház, szeptember 21., hét óra).

Debussy ifjúkorának meghatározó szereplője volt az őt családi zeneoktatóként alkalmazó Nagyezsda von Meck asszony, aki azonban mégis elsősorban Csajkovszkij bőkezű pártfogójaként szerzett magának örökétig tartó zenetörténeti dicsőséget. A nagy pártfogolt e héten a Filharmóniai Társaság Zenekarának koncertjén jut majd szerephez, a VI. ("Pathétique") szimfónia révén, a Várjon Dénes szólójával felcsendülő Beethoven-zongoraverseny, a sorzáró Esz-dúr versenymű nyomában (operaház, szeptember 24., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.