Lemez

Ital Tek: Outland

  • - minek -
  • 2020. június 21.

Zene

A 25 éve Mike Paradinas (alias μ-Ziq) keze alatt működő Planet Mu kiadó az izgalmas, előremutató, jólesőn borult és agyas elektronikus zenék egyik legfontosabb fóruma. Az Ital Tek néven működő brightoni Alan Myson pedig a címke karakteres előadója, aki az utóbbi 12 évben hét albummal örvendeztette meg a világot. Az egykor a dubstepkánont éppen meghaladó kompozícióival induló Ital Tek zenei fejlődése jól hallható, a többé-kevésbé direkt tört ütemű tánczenéktől (amelyek ott sorjáztak idővel megritkuló rövidebb megjelenésein) az introvertáltabb, néha filmszerű aurájú kompozíciók felé mutatott. Alkotói evolúciója szempontjából is releváns, hogy előző, 2018-as albumán (Bodied) markáns tónusokkal felkent atmoszférikus ambient-drone hangképek és kattogó, gépiesen hideg kompozíciók váltják egymást.

A minden szempontból friss hangzású új nagylemezen nem egyszerűen a hangsúlyok kerültek a helyükre, de sokkal ihletettebb zeneanyag is született, ahol az erős marokkal adagolt zúzós basszusok és karcoló-horzsoló elektronikus ritmusok kreatívan megkomponált melódiákat ölelnek körül, például az Open Heartban és Diamond Childban. Helyenként a direktebb tánczenei hangulatok, de legalábbis határozott bólogatásra késztető ütemek visszatérését is köszönthetjük, akár jó negyedszázaddal ezelőttről ismerős „trip hop”-szerű csomagolásban, közben a nyolcvanas éveket idéző szintihangokkal kibélelve, mint például a Deadhead című számban, ám ehhez képest a Bladed Terrain már a dubstep aranykorát hozza vissza egy kitüntetett pillanatra.

Planet Mu, 2020

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."