Császár és király - Mozart: Titus kegyelme (koncert)

  • - lászló -
  • 2006. október 19.

Zene

A rövid életű Titus császárt, aki - hasonlóan a kiscserkészekhez - csak akkor volt boldog, ha teljesítette a napi jó cselekedetét, már az ókorban a tökéletes uralkodó mintaképeként tartották számon.

A rövid életű Titus császárt, aki - hasonlóan a kiscserkészekhez - csak akkor volt boldog, ha teljesítette a napi jó cselekedetét, már az ókorban a tökéletes uralkodó mintaképeként tartották számon. Nem csoda hát, hogy utóbb az opera seria egyik legkedveltebb alakja vált belőle, hiszen ez az erősen monarchikus műfaj jószerével nem volt más, mint megzenésített álom a jó, a bölcs, a kegyes fejedelemről, legyen az perzsa nagykirály, hellén dinaszta vagy épp római imperátor. A számtalan Titus-opera leghíresebbje kétségkívül Mozarté, aki II. Lipót császár cseh királlyá koronázását ünnepelte legutolsó, pazar és lojálisan udvarképes operájával.

A koncert vészjósló bejelentéssel kezdődött (hat szólistából három beteget jelentett), az este végül mégis mesésre sikeredett. Az érdem elsősorban Fischer Ádámé, akinek nemcsak perfekt vezényléséért (áldassék a keze!) meg a - nemrég még jócskán közepes - Dán Rádió Kamarazenekarának világszínvonalra emeléséért jár ki az elismerés, de azokért az okos húzásokért is, amelyek révén a fél szájjal dicsért, amúgy drámaiatlannak és statikusnak hírlelt Titus lenyűgözött, és malasztos kegyével alighanem örökétig lelkes híveivé tett mindőnket. Mindehhez a csodához persze bőven hozzájárultak az énekesek is, a Sextus szólamát éneklő Anna Bonitatibus, aki gyönyörűen árnyalt, koloratúrás futamokat és drámai kitöréseket egyként szeplőtlenül abszolváló hang birtokosa. Klarinétkíséretes első felvonásbeli áriáját maradandó koncertélményeink kicsiny elitcsapatába válogattuk.

Amíg a valódi főszereplő, Sextus a cselekmény során reménytelen szerelmesből összeesküvővé, hű barátból merénylővé alakul (és vissza), addig a címszereplő princeps jottányit sem változik: nemes lelkű, mocsoktalan fönség az első perctől a legvégsőig. Az utolsó pillanatos beugró, Stefano Ferrari bizonnyal nem a legtökéletesebb Mozart-tenor a placcon, de meglepően kulturált énekes, s ez estén igazi jó császár vált belőle. Vitelliát, a vészterhes bonyodalmak machinátorát Birgitte Christensen adta, ékítményekben gazdag szólamát fölényes szaktudással, magabiztosan kicirkalmazva. A többi szólistával s szintúgy a rádió énekkarával is nagy-nagy szerencsénk volt, s habár Rousseau-n nevelt kuruc ivadékokként a koncert végére sem bódultunk bele a fölvilágosult abszolutizmus ideájába, azért szedelődzködtünkben immár hajlamosnak mutatkoztunk üdvösnek tekinteni a Habsburg II. Lipót cseh királyságát.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 14.

Figyelmébe ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Mit reméljünk az áfacsökkentéstől?

A nyugdíjasok a magas áfa miatt kapják a 30 ezer forint értékű vásárlási utalványt a miniszterelnök szerint. Ez azonban azt is jelentené, hogy alacsonyabb forgalmi adó esetén csökkennének az árak, ami viszont így nem állja ki a tapasztalat próbáját. A tíz évvel ezelőtti hazai és egyéb külföldi áfamérséklések hatásai vegyes képet mutatnak.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.