Császár és király - Mozart: Titus kegyelme (koncert)

  • - lászló -
  • 2006. október 19.

Zene

A rövid életű Titus császárt, aki - hasonlóan a kiscserkészekhez - csak akkor volt boldog, ha teljesítette a napi jó cselekedetét, már az ókorban a tökéletes uralkodó mintaképeként tartották számon.

A rövid életű Titus császárt, aki - hasonlóan a kiscserkészekhez - csak akkor volt boldog, ha teljesítette a napi jó cselekedetét, már az ókorban a tökéletes uralkodó mintaképeként tartották számon. Nem csoda hát, hogy utóbb az opera seria egyik legkedveltebb alakja vált belőle, hiszen ez az erősen monarchikus műfaj jószerével nem volt más, mint megzenésített álom a jó, a bölcs, a kegyes fejedelemről, legyen az perzsa nagykirály, hellén dinaszta vagy épp római imperátor. A számtalan Titus-opera leghíresebbje kétségkívül Mozarté, aki II. Lipót császár cseh királlyá koronázását ünnepelte legutolsó, pazar és lojálisan udvarképes operájával.

A koncert vészjósló bejelentéssel kezdődött (hat szólistából három beteget jelentett), az este végül mégis mesésre sikeredett. Az érdem elsősorban Fischer Ádámé, akinek nemcsak perfekt vezényléséért (áldassék a keze!) meg a - nemrég még jócskán közepes - Dán Rádió Kamarazenekarának világszínvonalra emeléséért jár ki az elismerés, de azokért az okos húzásokért is, amelyek révén a fél szájjal dicsért, amúgy drámaiatlannak és statikusnak hírlelt Titus lenyűgözött, és malasztos kegyével alighanem örökétig lelkes híveivé tett mindőnket. Mindehhez a csodához persze bőven hozzájárultak az énekesek is, a Sextus szólamát éneklő Anna Bonitatibus, aki gyönyörűen árnyalt, koloratúrás futamokat és drámai kitöréseket egyként szeplőtlenül abszolváló hang birtokosa. Klarinétkíséretes első felvonásbeli áriáját maradandó koncertélményeink kicsiny elitcsapatába válogattuk.

Amíg a valódi főszereplő, Sextus a cselekmény során reménytelen szerelmesből összeesküvővé, hű barátból merénylővé alakul (és vissza), addig a címszereplő princeps jottányit sem változik: nemes lelkű, mocsoktalan fönség az első perctől a legvégsőig. Az utolsó pillanatos beugró, Stefano Ferrari bizonnyal nem a legtökéletesebb Mozart-tenor a placcon, de meglepően kulturált énekes, s ez estén igazi jó császár vált belőle. Vitelliát, a vészterhes bonyodalmak machinátorát Birgitte Christensen adta, ékítményekben gazdag szólamát fölényes szaktudással, magabiztosan kicirkalmazva. A többi szólistával s szintúgy a rádió énekkarával is nagy-nagy szerencsénk volt, s habár Rousseau-n nevelt kuruc ivadékokként a koncert végére sem bódultunk bele a fölvilágosult abszolutizmus ideájába, azért szedelődzködtünkben immár hajlamosnak mutatkoztunk üdvösnek tekinteni a Habsburg II. Lipót cseh királyságát.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 14.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.