mi a kotta?

Cseréljünk eszmét!

  • mi a kotta
  • 2013. április 7.

Zene

Mozart legnagyobb zongoraversenye - nem (vagy helyesebben: nem csak) a legnagyszerűbb, de bizony a legnagyobb, mondhatjuk a 491-es Köchel-jegyzékszámú c-moll zongoraversenyről, amely a Pannon Filharmonikusok pénteki koncertjét indítja majd, méghozzá Ránki Dezső szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, március 8., fél nyolc). A legnagyobb, hiszen Mozart mindahány zongoraversenye közül ez a bécsi Burgtheaterben ősbemutatott alkotás mozgósítja a legtöbb hangszerest: a vonósok mellett fuvolást, két oboást, két klarinétost, két fagottost, két kürtöst, két trombitást és egy üstdobkezelő művészt. A majd' minden elemző által tragikus és démonikus karakterűnek észlelt c-moll zongoraverseny az említett péntek estén a babonás zeneszerző félelmeire rácáfoló és azokat mégis beigazoló utolsó befejezett Mahler-szimfónia, a Kilencedik társaságában hangzik majd fel, a pécsi együttest irányító Bogányi Tibor vezénylete alatt.

Ha máshonnan nem, hát operaházunk történetéből bizonyára tudjuk mindannyian, hogy Mahler kora egyik legnagyobb karmestere is volt, s az előttünk álló héten a kor másik nagy zeneszerző-dirigense is kitüntetett szerephez jut majd. "Évről évre megjelenik a karmesteri pulpitus előtt magas és sovány sziluettje, szaggatott, parancsoló mozdulataival, sápadt, kissé lázas arca, sajátosan fényes, határozatlan és mégis merev tekintete, gyermeki szája, szőkeségében majdnem fehér bajusza, göndörödő haja, mely koszorút alkot kopasz halántéka fölött, s kerek, duzzadt homloka." Romain Rolland jellemezte e szavakkal Richard Strausst, akinek utolsó operáját, a Capricciót hallhatjuk majd kétszer a következő napokban (Nemzeti Hangversenyterem, március 11. és 14., fél nyolc). Zenés társalgás egy felvonásban - ez a műfaji megjelölése Strauss operaszerzői hattyúdalának, amely híven a komponista önreflexív alkatához, mi másról is szólhatna, mint a zene és a szó zenés színházi viszonylatáról, erőjátékáról. Prima la musica e poi le parole - hangzik a XVIII. századi Casti abbé librettójának címe, amely a maga korában Antonio Salieri operájának alapjává vált (éppenséggel a c-moll zongoraverseny bemutatójával azonos esztendőben, azaz 1786-ban). Ez az alapanyag haladt azután keresztül egy sor Strauss-munkatárs kezei között, Stefan Zweigtől Hans Swarowskyig, amíg a Capriccio 1942-ben a közönség elé került. Az első hazai produkciót a Strauss operáira felesküdő Kocsis Zoltánnak köszönhetjük majd, aki nemzetközi kreatív teammel az oldalán, a Nemzeti Filharmonikusok élén és világszínvonalú énekesgárdát irányítva fogja életre szólítani ezt az operai connaisseurök számára alkotott konverzációs ínyencfalatot. Az opera főszerepében pedig az aradi születésű osztrák operacsillag és kamara-énekesnő, Ildikó Raimondi (képünkön) virul majd.

S mert szerencsénk van, hát egy mindenestül hazai illetőségű nagy énekesnőnek is tapsolhatunk majd e héten: a MÁV Szimfonikus Zenekar mesterbérleti koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, március 13., fél nyolc) olasz áriaestet adó Sümegi Eszternek, akiről a tavalyi Arabella óta ugyancsak bizonyosan tudhatjuk, hogy Richard Strauss-hősnőnek is pompásan beillik.

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.