mi a kotta?

Cseréljünk eszmét!

  • mi a kotta
  • 2013. április 7.

Zene

Mozart legnagyobb zongoraversenye - nem (vagy helyesebben: nem csak) a legnagyszerűbb, de bizony a legnagyobb, mondhatjuk a 491-es Köchel-jegyzékszámú c-moll zongoraversenyről, amely a Pannon Filharmonikusok pénteki koncertjét indítja majd, méghozzá Ránki Dezső szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, március 8., fél nyolc). A legnagyobb, hiszen Mozart mindahány zongoraversenye közül ez a bécsi Burgtheaterben ősbemutatott alkotás mozgósítja a legtöbb hangszerest: a vonósok mellett fuvolást, két oboást, két klarinétost, két fagottost, két kürtöst, két trombitást és egy üstdobkezelő művészt. A majd' minden elemző által tragikus és démonikus karakterűnek észlelt c-moll zongoraverseny az említett péntek estén a babonás zeneszerző félelmeire rácáfoló és azokat mégis beigazoló utolsó befejezett Mahler-szimfónia, a Kilencedik társaságában hangzik majd fel, a pécsi együttest irányító Bogányi Tibor vezénylete alatt.

Ha máshonnan nem, hát operaházunk történetéből bizonyára tudjuk mindannyian, hogy Mahler kora egyik legnagyobb karmestere is volt, s az előttünk álló héten a kor másik nagy zeneszerző-dirigense is kitüntetett szerephez jut majd. "Évről évre megjelenik a karmesteri pulpitus előtt magas és sovány sziluettje, szaggatott, parancsoló mozdulataival, sápadt, kissé lázas arca, sajátosan fényes, határozatlan és mégis merev tekintete, gyermeki szája, szőkeségében majdnem fehér bajusza, göndörödő haja, mely koszorút alkot kopasz halántéka fölött, s kerek, duzzadt homloka." Romain Rolland jellemezte e szavakkal Richard Strausst, akinek utolsó operáját, a Capricciót hallhatjuk majd kétszer a következő napokban (Nemzeti Hangversenyterem, március 11. és 14., fél nyolc). Zenés társalgás egy felvonásban - ez a műfaji megjelölése Strauss operaszerzői hattyúdalának, amely híven a komponista önreflexív alkatához, mi másról is szólhatna, mint a zene és a szó zenés színházi viszonylatáról, erőjátékáról. Prima la musica e poi le parole - hangzik a XVIII. századi Casti abbé librettójának címe, amely a maga korában Antonio Salieri operájának alapjává vált (éppenséggel a c-moll zongoraverseny bemutatójával azonos esztendőben, azaz 1786-ban). Ez az alapanyag haladt azután keresztül egy sor Strauss-munkatárs kezei között, Stefan Zweigtől Hans Swarowskyig, amíg a Capriccio 1942-ben a közönség elé került. Az első hazai produkciót a Strauss operáira felesküdő Kocsis Zoltánnak köszönhetjük majd, aki nemzetközi kreatív teammel az oldalán, a Nemzeti Filharmonikusok élén és világszínvonalú énekesgárdát irányítva fogja életre szólítani ezt az operai connaisseurök számára alkotott konverzációs ínyencfalatot. Az opera főszerepében pedig az aradi születésű osztrák operacsillag és kamara-énekesnő, Ildikó Raimondi (képünkön) virul majd.

S mert szerencsénk van, hát egy mindenestül hazai illetőségű nagy énekesnőnek is tapsolhatunk majd e héten: a MÁV Szimfonikus Zenekar mesterbérleti koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, március 13., fél nyolc) olasz áriaestet adó Sümegi Eszternek, akiről a tavalyi Arabella óta ugyancsak bizonyosan tudhatjuk, hogy Richard Strauss-hősnőnek is pompásan beillik.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.