mi a kotta?

Cseréljünk eszmét!

  • mi a kotta
  • 2013. április 7.

Zene

Mozart legnagyobb zongoraversenye - nem (vagy helyesebben: nem csak) a legnagyszerűbb, de bizony a legnagyobb, mondhatjuk a 491-es Köchel-jegyzékszámú c-moll zongoraversenyről, amely a Pannon Filharmonikusok pénteki koncertjét indítja majd, méghozzá Ránki Dezső szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, március 8., fél nyolc). A legnagyobb, hiszen Mozart mindahány zongoraversenye közül ez a bécsi Burgtheaterben ősbemutatott alkotás mozgósítja a legtöbb hangszerest: a vonósok mellett fuvolást, két oboást, két klarinétost, két fagottost, két kürtöst, két trombitást és egy üstdobkezelő művészt. A majd' minden elemző által tragikus és démonikus karakterűnek észlelt c-moll zongoraverseny az említett péntek estén a babonás zeneszerző félelmeire rácáfoló és azokat mégis beigazoló utolsó befejezett Mahler-szimfónia, a Kilencedik társaságában hangzik majd fel, a pécsi együttest irányító Bogányi Tibor vezénylete alatt.

Ha máshonnan nem, hát operaházunk történetéből bizonyára tudjuk mindannyian, hogy Mahler kora egyik legnagyobb karmestere is volt, s az előttünk álló héten a kor másik nagy zeneszerző-dirigense is kitüntetett szerephez jut majd. "Évről évre megjelenik a karmesteri pulpitus előtt magas és sovány sziluettje, szaggatott, parancsoló mozdulataival, sápadt, kissé lázas arca, sajátosan fényes, határozatlan és mégis merev tekintete, gyermeki szája, szőkeségében majdnem fehér bajusza, göndörödő haja, mely koszorút alkot kopasz halántéka fölött, s kerek, duzzadt homloka." Romain Rolland jellemezte e szavakkal Richard Strausst, akinek utolsó operáját, a Capricciót hallhatjuk majd kétszer a következő napokban (Nemzeti Hangversenyterem, március 11. és 14., fél nyolc). Zenés társalgás egy felvonásban - ez a műfaji megjelölése Strauss operaszerzői hattyúdalának, amely híven a komponista önreflexív alkatához, mi másról is szólhatna, mint a zene és a szó zenés színházi viszonylatáról, erőjátékáról. Prima la musica e poi le parole - hangzik a XVIII. századi Casti abbé librettójának címe, amely a maga korában Antonio Salieri operájának alapjává vált (éppenséggel a c-moll zongoraverseny bemutatójával azonos esztendőben, azaz 1786-ban). Ez az alapanyag haladt azután keresztül egy sor Strauss-munkatárs kezei között, Stefan Zweigtől Hans Swarowskyig, amíg a Capriccio 1942-ben a közönség elé került. Az első hazai produkciót a Strauss operáira felesküdő Kocsis Zoltánnak köszönhetjük majd, aki nemzetközi kreatív teammel az oldalán, a Nemzeti Filharmonikusok élén és világszínvonalú énekesgárdát irányítva fogja életre szólítani ezt az operai connaisseurök számára alkotott konverzációs ínyencfalatot. Az opera főszerepében pedig az aradi születésű osztrák operacsillag és kamara-énekesnő, Ildikó Raimondi (képünkön) virul majd.

S mert szerencsénk van, hát egy mindenestül hazai illetőségű nagy énekesnőnek is tapsolhatunk majd e héten: a MÁV Szimfonikus Zenekar mesterbérleti koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, március 13., fél nyolc) olasz áriaestet adó Sümegi Eszternek, akiről a tavalyi Arabella óta ugyancsak bizonyosan tudhatjuk, hogy Richard Strauss-hősnőnek is pompásan beillik.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.