Csövesek - Carl Woideck: Charlie Parker; Lewis Porter: John Coltrane (könyv)

  • Don B Zsazsa
  • 2008. január 31.

Zene

A dzsesszisták tudatában - és valahogy a zenetörténet logikája szerint is - Parker és Coltrane mintha egymásnak adta volna át a csövet; ha Parker volt a dzsessz Mozartja, úgy bizonyosan Beethoven szerepét vitte Coltrane. Ami a bécsi klasszikában a szonátaelv, az volt a dzsesszben a blues, és Coltrane éppen a blues Parker által megkezdett lebontását vitte végig.
Történelmi küldetése az volt, hogy eleinte kissé hezitálva, később annál határozottabban szétrombolja a népi gyökerű és még közösségi indíttatású blues formaelvét, ezzel kiemelje a dzsesszt a kollektív tudatú és erősen lokális kötődésű szórakoztató zene marginális köréből, hogy aztán be- és felemelje a high brow művészet individuális világába. Művészettörténeti közhely, hogy a nem autonóm művészeti ágak roppant rövid idő alatt, mintegy sűrítve pergetik le a magas művészet történetét. A komolyzene klasszikus korszakának majdnem kétszáz éves fejlődésére - mondjuk Bachtól Schönberg, Stravinsky, Bartók fellépéséig - a dzsesszben mindössze tizenöt-húsz évre volt szükség, ha Parker korai periódusát és Ornette Coleman Free Jazz (1960) vagy Coltrane Ascension (1965) című, egyaránt a kollektív improvizációra épülő albumának megjelenését tekintjük a két időhatárnak.

Durván ezt a szakaszt öleli fel a két monográfia, melyek kissé szerencsétlen módon egyesítik az életrajzot a művészetrajzzal (a Parker-monográfiában jobban elválasztva), ugyanis sem Parker, sem Coltrane életéről, személyiségéről, gondolkodásáról, szellemi arcáról nem sokat tudunk meg ezekből a meglehetősen ügyetlen, szeszélyes szóhalmazokból. A zenei elemzések és a számos kottapélda szakértő kézre és fülre vallanak. De aki amatőr rajongóként vagy mondjuk iskolázott, de nem professzionális hangszeresként valamennyit konyít a dzsesszhez, az hamar belátja, hogy improvizációk elemzésével nem sokra lehet itt menni, lévén: 1. a dzsessz harmóniakészlete a modális skálák, a romantikus kromatika meg egyebek bevetésének kísérlete ellenére is meglehetősen szegényes és kiismerhető, nem beszélve a ritmika differenciálatlan monotóniájáról; 2. a hangszín, a sound nélkül e hangsorok alig érnek valamit, hiszen a nagy szaxofonosok játékát éppen a senkivel sem összetéveszthető - fúvósnyelven szólva - "anzacc", azaz a fúvásmód, a tónus teszi oly lenyűgözővé és névjegyszerűen azonnal felismerhetővé. Ám a felhalmozott anyag mindenképpen tiszteletet parancsoló, és ha hozzátesszük, hogy sok memoár, levél, interjúrészlet, újságcikk mindeddig elérhetetlen volt magyarul, a diszkográfiák, bibliográfiák meg egyenesen nélkülözhetetlenek (itt említsük meg kalaplengetve a magyar szerkesztő, Bajtai Zoltán Barangó munkáját), akkor igazán elégedetten dőlhetünk hátra fotelünkben, hogy sokadszor is meghallgassuk Coltrane egyik legjobb lemezét, a Love Supreme-et.

Persze már e lemezcímből is érzékelhető, hogy Coltrane (és részben Parker is) több volt, mint egyike a nagy szaxofonosoknak; több azoknál, akik semmivel sem törődtek, pusztán csak azzal, hogy tisztán tartsák hangszerüket meg nádjukat, és a lehető leggyorsabban nyomják le az egészhangú skálát. Nem, ők és későbbi társaik - többek voltak ennél. Coltrane egy idézett interjúban gond nélkül megjegyzi, hogy ő bizony szent akar lenni, amit - halála után, 1982-ben - el is ért, na persze nem katolikus értelemben. De még fontosabb, hogy Coltrane és zenei szövetségesei, eredményei továbbépítői (Ornette Coleman, Pharoah Sanders, Archie Shepp és még sokan mások, ahogy mondani szokták) kultúrhéroszok voltak egy bizonyos korszakban; hatásuk átterjedt Európába - ne feledjük, a dzsessz a második világháború után vált nemzetközi üggyé - és a rock mellett az ő fekete, forradalminak tűnő muzsikájuk is hajtóereje lett 1968 eszméletének. Hazánkban ugyancsak. Erre is emlékezhetünk, ha fellapozzuk ezeket a vaskos és hasznos, de hozzánk már fájdalmasan megkésve érkezett köteteket. Aki meg Parker személyiségére komolyan kíváncsi, az olvassa el a nálunk sajnos kissé elfeledett Julio Cortázar csodálatos elbeszélését (Az üldöző), a világirodalom legnagyobb dzsessznovelláját.

Fordította Polyák Júlia és Szántai Zsolt. Cartaphilus, mindkettő 2007, 279, illetve 449 oldal, 3800, illetve 4980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.