8 kis kritika

  • .
  • 2008. január 31.

Zene

8 kis kritika
A bárányok harapnak Minden idõk legnagyobb mozgóképes hülyeségeit oldalakon át sorolhatnánk, ám kedvencünk kétségkívül Zoltán, Drakula kutyája. Most sem esünk messze az állatvilágtól, ám ezúttal alienszerû génmanipulált tehénembriók veszik mérsékelten tiszta patáik közé önsorsukat, és gyilkolják halomra megrettent tenyésztõiket. A horrorkomédiának szánt termékek körében láthatóan bármiféle baromsággal szabad poénkodni; errefelé az abszurditásba csapó erõszakfaktor néhol brutálisabb (vö.: elpatkol), mint komoly társaiknál - elég csak a korai Peter Jackson-rendezésekre gondolni. De beidézhetünk egy másik hírességet is: önvallomása szerint Stephen King csak attól az egy dologtól retteg igazán, ha a mûveibõl adaptáltakon a széles publikum csendes lapítás helyett nyerítve röhögne. De vissza a mieinkhez: a már bevált "hajaj, megborult a tápláléklánc" csavart felhasználó ifjúi alkotógárda alatt éppenséggel nagyon rezeg a léc. Az új-zélandi lelkes amatõrök valahogy úgy képzelték a filmforgatás technológiai sorrendjét, hogy törj fel egy vérkapszulát vagy egy vérkapszulagyárat, s ejts túszul fél tucat, szabadságát töltõ maszkmestert. Keverd össze õket némi környezetvédelmi olvasattal, s farkaséhes birkahordák legitimizálják önmagukat úgyszólván üstöllést. Nos, a társadalomkritikától puffadó ökofilmek közé csak súlyosabb nehézségek árán illeszthetõ, ám a nézhetetlen ostobaságok ugyancsak népes csoportozatában otthonosan elkucorodó darab kis híján a nagy King ízlése szerinti: se lapítás, se röhögés.

Balázs Áron

Forgalmazza a Budapest Film

*

Philip K. Dick: Várjuk a tavalyi évet Az 1966-ban írt Várjuk a tavalyi évet egyfajta kvintesszenciája annak, amiért ma kétség nélkül áll, hogy Dick nemcsak elõfutára volt a cyberpunk irodalomnak, de eközben betûhûségig definiálhatóan, fele-fele arányban volt tudományos ÉS fantasztikus író. Nem csupán organikusan ötvözte kora legõrültebbnek (de furamód mára beteljesedni) látszó sci-fi flasheit az õrültség- és drogfüggéselemzések legföldhözragadtabban pszichiátriai és szociológiai gondolatmeneteivel, hanem mindezeket képes volt kortalanul, minden történetéhez új mellékízként keverni. A több mint negyven éve írott Várjuk a tavalyi évet ennélfogva olyan, mintha most íródott volna. Olyan, mintha egy százmillió dolláros mozit a legjobb Altmanból, a korai Gilliambõl és a komoly Spielbergbõl gyúrt filmrendezõ kezébe tennénk. Apró, egymástól távol induló, egyre fordulatosabban alakuló történetszálak finoman, látszólag kontroll nélkül szövik a hálót, úgy, hogy a könyvbõl néhány fejezet után is csak elõrefelé lehet menekülni. Az elõre-hátra idõugrások, a szív, máj, tüdõ, epe stb. szervek alsónadrág-szerûen mindennapos cseréje vagy a patthelyzetig jutott galaktikus háború ráadásul csak kellékek dr. Sweetscent széthulló házasságának krónikájához.

- szami -

Agave könyvek, 2008, 203 oldal, 2480 Ft

*****

Barabás Lõrinc Eklektric: Ladal A fiatal, invenciózus dzsessztrombitás nem új vendég a budapesti klubéletben: játszott, illetve most is játszik például az Uptown Felaz vagy az Irie Maffia lemezein (utóbbiak Fel a kezekkel! címû friss lemezét is ajánlanánk szíves figyelmükbe), csinált klubestet dj Ozonnal, s visszatérõ vendég a Palotai-Cadik-féle Rewind-partikon is. Viszonylag új formációja viszont átütõ újdonság még a korábbi produkciókhoz képest is: a gondosan kiválasztott muzsikuscsapat hihetetlenül egységes, ötletes és zamatos albumot hozott össze. A zenei források egyértelmûek: dzsessz (Truffaz-t és Miles Davist szokták emlegetni, nem ok nélkül), funk, hiphop, reggae, downtempo elektronika, s mindez konkrét, jól szerkesztett dalformába öntve, ráadásul angolul, nem mellékesen azért, hogy a produkció nemzetközileg is versenyképes lehessen. Barabás úgy fúj, hogy a szív megszakad belé, adott még egy hallatlanul precíz dobos (Delov Jávor), egy remekül funkoló basszer (Bata István) és egy kiváló billentyûs (Premecz Mátyás), akinek a szólói is élményszámba mennek, no és persze a mindenes Dermot, aki harsonáz, szkreccsel, s kezeli a samplert. S ehhez jön még a két vokalista hölgy: Fábián Julianna klasszikusan képzett dzsesszvokálja és Sena õserejû soulos hangja és alkalmi toastolása remekül egészíti ki egymást (s néhol még Kemon is beledörmög egy kicsit a képbe). A végeredmény hûen fejezi ki a zenekar nevében is jelzett ars poeticát: kicsit elektronikus, nem is kicsit eklektikus, de azért alapvetõen dzsessz- és funkalapokon gördülõ fúziós zenét hallunk, ami jól szól lemezen, s emellett sokat ígérõ koncertprogramot is kínál.

- minek -

Szerzõi kiadás/Deep Distribution 2007

**** és fél

Asterix az Olimpián Milyen ismerõsen cseng-bong a történet: komám, megcsináljuk Európa legdrágább filmjét, elszórunk benne 78 millió eurót, de csillogjon-villogjon ám! A nemzeti mítoszaikra mindig is oly fene kényes franciák az elsõ kötelezõ lépést megtették: kihívták az esethez Gerard Depardieu-t, aki egyfelelõl tudta az utat, másfelõl elhozta sztárvendégeit is, de azután már csak annyi világos, hogy pár pénzeszsák filmet akart csinálni igazi újgazdag módra, "szeretném, ha a feleségem benne lenne, jól mutatna az Alain oldalán" szereposztással. Kit érdekel, hogy a történet olyan szedett-vedett, mint egy 90-es évekbeli magyar vígjátékban, a lényeg úgyis a sztárok hada. Valaki hallott azonban az önreflexió nevû, nagyon divatos illatszerrõl, és teleszórta vele a filmet, hát nem fantasztikus, amikor Alain Delon Caesarként tizenötödszörre is felkiált: "Áve én!"? A párizsi közönség meg nevethet a sarkozys áthallásokon. A nagyszabású díszletekrõl (paloták, olimpiai csarnok), a görög szobrokról jól látszik, hogy gipszbõl vannak (nekem a 8000 statiszta is gyanús). A romantikus és komikus elemek egymásra halmozása egy ideig ad valami struktúrát, ám a végére már csakis a meztelen igazság látható: sztárok és volt sztárok bukkannak fel, elmondanak két mondatot, majd jön a végefõcím. Igazi médialogika: õk majd szépen elviszik a produkciót, a többi nem érdekes. Arra azért kíváncsi lennék, mit mondanak majd az unokáknak. Vagy csak némán rámutatnak a provence-i villára, a kisded pedig megértõen bólint.

- dercsényi -

Az SPI bemutatója

**

Lukács fürdõ A fürdõvendég, akik jómagunk vagyunk, életének részévé vált az ortodox balneológusok által a koedukált szabadosság okán megvetett kupolás fürdõ; a falakon a legszebb Váli Dezsõ-festmények õsképeit hozó építmény, az ugrálást, labdázást, fröcskölést tiltó, kõtáblákba rótt parancsolatok, a középkori zeneesztétikát olvasó meg az örökké alvó kabinos, a szauna mély öblû faszékei, a Simpson család nõi szereplõinek frizuráihoz hasonló, emeletes úszósapkákban tempózó idõs hölgyek, a késõ õszi napsütésben a medence szélén elegáns toalettben üldögélõ koros urak és asszonyok, a gõz háromszintes kakasülõje, az épület hálaadó táblákkal ékes, monarchia-sárga fala, a fejedelmi platánfák, a büfé erõs túrós rétesei, az aulában mért gyógyvíz. A neológ fürdõfüggõ, ha jól érezte magát - itt még jobban lett. Ha rosszul - itt egész biztosan jobban.

Ámde most bekövetkezett, ami e lankás, pannon tájakon megszokhatatlanul ugyan, de megszokott; a termálrészleg felújítása nyomán a Lukács lelke, a vaskos pára odalett. Ehelyütt az egykori rajongónak minden erõfeszítésére szüksége van, nehogy a végén még az apokalipszis lovasainak feltûntét hallucinálja. A lukácsi pneuma tehát kileheltetett; semmiféle mesterséges légzés nem segít a - gyenge vicc - vízbe fúlt tetemen. A medencék fölötti kupolában minden bizonnyal a szellõzõberendezés gépzúgása, ami fülünkbe zenél, a gõz feleakkora, mélységét-élességét vesztett forró cellává zsugorodott, körben priccsekkel, alóluk a vádlira tüzes lehelet csap, a belsõépítészeti megoldásokhoz a nyelv néhány sorban képtelen hozzáférni (ehhez a Németh Gábor blogján folyó szofisztikált vitát javaslom a probléma iránt mélyebben érdeklõdõk figyelmébe: www.vastagmargo.blog), a táblák eltûntek.

Szóval barátim, ahogy a költõ mondja: "Most tél van és hó és halál." A "Lélek és a formák" helyett az "Az ész trónfosztása" kerekedett felül.

jánossy jelenései

Bp. II., Frankel Leó út 25-29.

"csillagtalan ég"

Varga Zoltán Tamás A kert. Lassú mozgás címû bemutatkozó kötetének verseiben esik az esõ, hogy miért, egyszerûen azért, "mert itt mindig esik", a nyelv pedig nem több mint "a korlátozott cselekvés kifejezõje".

Kölcsén járunk, ahogy ezt rögtön a kötet mottója jelzi. Kevés dolog történik ebben a községben, buszok érkeznek, megállnak, majd mennek tovább, az emberek pedig a buszra várnak, vagy legalábbis a buszmegállóban állnak, "de az is lehet, hogy nem a buszra vártak", így valahogy. Az sejthetõ, hogy van valami nagyobb elbeszélés a háttérben, de erre nem derül fény, a versek metanarratívájára való utalások pedig inkább arra hivatottak, hogy az elhallgatásokat még határozottabban kiemeljék: "azt hiszi ha nem gondol rá elfelejtheti az egészet / olyan mintha meg sem történt volna". Persze hogy nem derül ki, mirõl van szó. Kölcse végül is nem Szajla, nincsenek elmondható történetei, csak természetrajza van. Maga a költõ, "a véletlen sétáló" sem személyiségként válik érdekessé, hanem mint egy nézõpont, tekintet.

Varga költészete nagyon kevés elembõl áll, ezeket kevergeti a versekben, mégis - természetesen ez a trükk - valami nagyobb változás megy végbe a mélyben az elsõ ("összezavarodtam") és az utolsó ("de hideg volt nagyon hideg") sor között. Csak hát sokszor ez a kevés eszköz és még kevesebb díszlet, illetve körülmény nem elég ahhoz, hogy ennek a nagyobb mozdulatnak az ígéretét végig hitelessé tegye. Kifejezetten zavaró például, ha egy minimalista líra a giccs felé mozdul el: "az emlékek apró könnycseppek formájában hullottak / a döngölt földpadlóra // a rózsák az udvaron virágozni kezdtek". De talán nem ez a legerõsebb szólam, és egyébként is, fontosabb ennél, hogy az olvasó számára végül mégis megmarad a kertkapun való belépés lehetõsége.

KáDé

JAK-L'Harmattan, 66 oldal, 1500 Ft

*** és fél

Harold Budd: Perhaps A dzsessz bûvöletében nõtt föl, Albert Ayler zenekarában dobolt, elsõ szólólemezét John Coltrane-motívumok inspirálták. E korai hatások aztán végig is kísérik az immár 72 éves Harold Budd munkásságát, noha sajátos, melankóliába hajló darabjai révén idõvel az ambientnek nevezett irányzatnak lett az egyik legfõbb hivatkozási alapja. A hetvenes évektõl kezdve a legkülönfélébb indíttatású zenészekkel dolgozott - Brian Enótól kezdve Andy Partridgen (XTC), Hector Zazoun át a Cocteau Twinsig vagy éppen az Ultravox-alapító John Foxxig -, s készítette sorra összetéveszthetetlen hangulatú albumait.

A Perhapset 2006 decemberében rögzítették; a darab a fél évvel azelõtt elhunyt James Tenney zongorista-zenszerzõ (John Cage és Edgar Varése tanítványa) tiszteletére rendezett emlékkoncerten hangzott el. A 12 tételbõl álló, 72 percig hömpölygõ zongoraimprovizáció alkalmi zene; nincs hát benne semmi meglepõ, ha nehezen adja meg magát, s kellõ ráhangolódás nélkül alig-alig élvezhetõ. Kellemes bárzenének hat legföljebb, amire olykor-olykor odafigyelünk, de amúgy nem sokat törõdünk vele Ha viszont Budd egyszerre szomorú és megnyugtató futamai megérintik a hallgatót, nehezen szabadul e különleges atmoszféra hatása alól. Mindezzel együtt is a játékidõ hossza eltúlzottnak tûnik; a lemez csúcspontja (Nec Metus) után Budd nem tudott már új ötletet vinni a darabba; az utolsó negyedóra, ha dögunalmasnak nem nevezhetõ is, a korábbiakhoz semmit nem tesz már hozzá.

B. I.

SamadhiSound, 2007

****

Cserbenhagyás Percekkel vagyunk csak a fõcím után, s már meg is esett az ütközés: a kisfiú holtan vágódik el a betonon, a gyorshajtó továbbhajt, a gyászmunka megkezdõdik. A górcsõ alatt két jól szituált családapa: egy Kovács és egy Molnár, ügyvéd és tanár, dzsip és kombi Volvo, öltöny és kötött pulóver. Lelki és lakberendezkedésük közel azonos, mint ahogy teherbírásuk is: leshetjük, hogy viselik életük hirtelen összeomlását. A körülményekhez képest istenesen, ezek a körülmények azonban kizárólag villanyoltás után, a filmvásznon léteznek: biztonságot adó koreográfiája van a gyásznak éppúgy, mint a bûntudatos önmarcangnak, esztétikája van a fájdalomnak, megnyugtató színe az õsznek. Egyszóval komfortos a dráma, vigyáznak ránk. Helyesen teszik, ami éles, legyen csak lekerekítve, ami ormótlan, diszkréten elfüggönyözve, ami ép ésszel fel nem fogható, két órában úgy-ahogy kikezelve. Vajh baj ez? A játéknak ezen a szintjén aligha. Nagyszerû színészek mozognak a kamera elõtt: itt Joaquin Phoenix reszket a dühtõl, ott Mark Ruffalo próbál kifutni a világból a reggeli kocogás során, és a kapcsolt részek is kitesznek magukért. Csupa jól karbantartott indulat, drámai fittség, helyes irányba terelt dilemma. Valahogy egy percig sem kétséges, hogy ha a balesetet nem is lehet már visszacsinálni (a klónozás/feltámadás a mozis valóságok egy másik polcán keresendõ), a lehetõségekhez képest ember, és nem állat módjára fognak hõseink kijönni a dologból. Megnyugtató végkifejlet, pont ilyet képzelünk minden Volvóval közlekedõ egyetemi tanárnak.

- kg -

Forgalmazza a Fórum Hungary

***

Figyelmébe ajánljuk