mi a kotta?

Da-da-da-dadogás

  • mi a kotta
  • 2016. december 24.

Zene

A Szentlélek edénye – kortársai így emlegették a Sankt Gallen-i bencés szerzetest, Notkert, aki beszédhibája és fogsorának erősen hézagos jellege miatt a „Dadogó” vagy „Hebegő” ragadványnevet is viselte. A 912-ben elhunyt szent ember tevékeny és bölcs férfiú volt, és sok egyéb áldásos cselekedete mellett összeállította a Himnuszok könyvét is, melyben szekvenciák sorát gyűjtötte egybe, ám mi tagadás, mindez nem­igen lenne elegendő ahhoz, hogy e felekezetileg közömbös rovat hasábjain fennen emlegessük személyét. Csakhogy Eötvös Péter és Esterházy Péter idén nyáron Salzburgban ősbemutatott közös művének főalakját róla mintázták, s a Halleluja – Oratorium balbulum most Budapestre is elérkezik (Nemzeti Hangversenyterem, november 24., fél nyolc). Méghozzá a salzburgi produkció előadóival: a Bécsi Filharmonikusokkal, a Magyar Rádió Énekkarával, az ottani énekes és prózai szólistákkal, köztük a remek tenor Topi Lehtipuuval, valamint az ott dirigáló Daniel Harding helyett magának Eötvös Péternek a vezényletével. Idén márciusban Esterházy Péter egyik utolsó írása volt az ősbemutató elé írt prológus: „A da-da-da-dadogás egyrészt akusztikailag érdekes, másrészt akinek nehezére esik, annak fontos a szó. És minden lélegzetvételével felmutatja ezt a fontosságot. Ezért a dadogás itt nem korlátolt képesség, hanem lehetőség. Nem zárás, nyitás.”

Az elkövetkező napok egyebekben a bécsi klasszika és a német romantika jegyében telnek majd. A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának szombati hangversenyén például két és fél Schubert-szimfónia fog Vásáry Tamás pálcája alá kerülni: a 3. D-dúr meg a változó számozású Nagy C-dúr szimfónia ölelésében ugyanis a Befejezetlen h-moll szimfónia is felhangzik majd (Nemzeti Hangversenyterem, november 26., fél nyolc). Schubert által kottapapírra rótt vonósötös zárja Fenyő László és a Philharmonia Quartett Berlin kamaraestjét is, ahol a programot Beethoven utolsó nagyobb kompozíciója, az 1826 októberéből való F-dúr vonósnégyes nyitja majd (Zeneakadémia, november 29., fél nyolc). „Muss es sein? – Es muss sein” – idézgetjük a kvartett utolsó tételéhez írt beethoveni mondatokat, ám a mi kötelességünk ezúttal is a késedelmet nem ismerő továbbhaladás, méghozzá Komlósi Ildikó, Frankl Péter és Bársony Péter közös Schumann–Brahms-koncertje felé, ahol a nagyszerű mezzoszopránnak Brahms Brácsadalainak előadásában jut majd szerep (Zeneakadémia, november 30., fél nyolc).

Érkezik még azután Budapestre két amerikai zongorista: az Egyesült Államokból Richard Goode szólóestre (Zeneakadémia, november 26., fél nyolc), Kanadából pedig Louis Lortie egy zenekari koncertre (Nemzeti Hangversenyterem, november 25., fél nyolc). Lortie a Concerto Budapest együttesével játszik majd együtt, felidézve egy korábbi nagy amerikai muzsikus európai átruccanását. George Gershwin volt ez a jenki, aki Párizsban tanulni vágyott Maurice Raveltől, ám a francia mester rákérdezett a fiatal pályatárs jövedelmére, s hallva az imponálóan magas összeget, ezt mondta: akkor inkább nekem kellene tanulnom magától (képünkön Ravel a zongoránál és Gershwin a jobb szélen). A koncerten most kettejük művei sorjáznak majd, melyek közt a La Valse és az Egy amerikai Párizsban is ott szerepel majd.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?