mi a kotta?

Da-da-da-dadogás

  • mi a kotta
  • 2016. december 24.

Zene

A Szentlélek edénye – kortársai így emlegették a Sankt Gallen-i bencés szerzetest, Notkert, aki beszédhibája és fogsorának erősen hézagos jellege miatt a „Dadogó” vagy „Hebegő” ragadványnevet is viselte. A 912-ben elhunyt szent ember tevékeny és bölcs férfiú volt, és sok egyéb áldásos cselekedete mellett összeállította a Himnuszok könyvét is, melyben szekvenciák sorát gyűjtötte egybe, ám mi tagadás, mindez nem­igen lenne elegendő ahhoz, hogy e felekezetileg közömbös rovat hasábjain fennen emlegessük személyét. Csakhogy Eötvös Péter és Esterházy Péter idén nyáron Salzburgban ősbemutatott közös művének főalakját róla mintázták, s a Halleluja – Oratorium balbulum most Budapestre is elérkezik (Nemzeti Hangversenyterem, november 24., fél nyolc). Méghozzá a salzburgi produkció előadóival: a Bécsi Filharmonikusokkal, a Magyar Rádió Énekkarával, az ottani énekes és prózai szólistákkal, köztük a remek tenor Topi Lehtipuuval, valamint az ott dirigáló Daniel Harding helyett magának Eötvös Péternek a vezényletével. Idén márciusban Esterházy Péter egyik utolsó írása volt az ősbemutató elé írt prológus: „A da-da-da-dadogás egyrészt akusztikailag érdekes, másrészt akinek nehezére esik, annak fontos a szó. És minden lélegzetvételével felmutatja ezt a fontosságot. Ezért a dadogás itt nem korlátolt képesség, hanem lehetőség. Nem zárás, nyitás.”

Az elkövetkező napok egyebekben a bécsi klasszika és a német romantika jegyében telnek majd. A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának szombati hangversenyén például két és fél Schubert-szimfónia fog Vásáry Tamás pálcája alá kerülni: a 3. D-dúr meg a változó számozású Nagy C-dúr szimfónia ölelésében ugyanis a Befejezetlen h-moll szimfónia is felhangzik majd (Nemzeti Hangversenyterem, november 26., fél nyolc). Schubert által kottapapírra rótt vonósötös zárja Fenyő László és a Philharmonia Quartett Berlin kamaraestjét is, ahol a programot Beethoven utolsó nagyobb kompozíciója, az 1826 októberéből való F-dúr vonósnégyes nyitja majd (Zeneakadémia, november 29., fél nyolc). „Muss es sein? – Es muss sein” – idézgetjük a kvartett utolsó tételéhez írt beethoveni mondatokat, ám a mi kötelességünk ezúttal is a késedelmet nem ismerő továbbhaladás, méghozzá Komlósi Ildikó, Frankl Péter és Bársony Péter közös Schumann–Brahms-koncertje felé, ahol a nagyszerű mezzoszopránnak Brahms Brácsadalainak előadásában jut majd szerep (Zeneakadémia, november 30., fél nyolc).

Érkezik még azután Budapestre két amerikai zongorista: az Egyesült Államokból Richard Goode szólóestre (Zeneakadémia, november 26., fél nyolc), Kanadából pedig Louis Lortie egy zenekari koncertre (Nemzeti Hangversenyterem, november 25., fél nyolc). Lortie a Concerto Budapest együttesével játszik majd együtt, felidézve egy korábbi nagy amerikai muzsikus európai átruccanását. George Gershwin volt ez a jenki, aki Párizsban tanulni vágyott Maurice Raveltől, ám a francia mester rákérdezett a fiatal pályatárs jövedelmére, s hallva az imponálóan magas összeget, ezt mondta: akkor inkább nekem kellene tanulnom magától (képünkön Ravel a zongoránál és Gershwin a jobb szélen). A koncerten most kettejük művei sorjáznak majd, melyek közt a La Valse és az Egy amerikai Párizsban is ott szerepel majd.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.