Lemez

Tudósok: Alzheimer Karaoke

  • - svébis -
  • 2016. december 24.

Zene

A Tudósok immár 30 éves munkásságában talán az a legizgalmasabb, hogy újból és újból meg kell szokni, hogy folyvást változni képes, mint egy sikoltozó szkizofrén. Hol jó, hol pedig kevésbé jó irányba.

Ez most épp az utóbbi. Tövisházi Ambrus kiválásával valamit elveszített a zenekar, valamit amputáltak róla: A legszebb szerelmes dalok és az Éljen a Petőfi Rádió! hangzásvilágában úgy találkozott Tövisházi elektronikus eklektikája és szintiszilánkjai drMáriás rézfúvós rohamaival, mint kóla a Mentosszal. Az Alzheimer Karaoke azonban egy lépés hátra. A Tudósok klasszikus mámorát igyekszik megidézni a bariton szaxofonjával visszatért, veterán tudóssal, Dezső Tónival és az ifjonc gitárossal, Gulyás Leventével kiegészült formáció, miközben Endrei Dávid biztos kézzel bőgeti a basszust, és Jeli Gergely dobtémáira sem lehet panasz – ám míg a zenekar színpadi energiái atomvillanásként söprik ki a hallójáratokat, a lemez mindebből semmit sem ad vissza.

Erőtlen keverés, a hangszerek gyakran keresik a helyüket; ráadásul a hat régi nóta közül egyetlen tud újdonsággal szolgálni: Szabó Enikő citerára hangszerelt Robotokja mintha Kodály gramofonjából szólna. Az új számok viszont alig-alig hozzák a Tudósok-féle ősrobbanást, lomhán szétfolynak, mint egy nyugdíjas táncház ismerkedőestje. Csak nyomokban fedezhető fel bennük az a lendület, az a mindent szétordítani akaró vágy, amely drMáriással eggyé vált. Megengedő, megbocsátó, beletörődő hang ez, a lemondás operettsanzonjaié.

Playground, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.