Lemez

Tudósok: Alzheimer Karaoke

  • - svébis -
  • 2016. december 24.

Zene

A Tudósok immár 30 éves munkásságában talán az a legizgalmasabb, hogy újból és újból meg kell szokni, hogy folyvást változni képes, mint egy sikoltozó szkizofrén. Hol jó, hol pedig kevésbé jó irányba.

Ez most épp az utóbbi. Tövisházi Ambrus kiválásával valamit elveszített a zenekar, valamit amputáltak róla: A legszebb szerelmes dalok és az Éljen a Petőfi Rádió! hangzásvilágában úgy találkozott Tövisházi elektronikus eklektikája és szintiszilánkjai drMáriás rézfúvós rohamaival, mint kóla a Mentosszal. Az Alzheimer Karaoke azonban egy lépés hátra. A Tudósok klasszikus mámorát igyekszik megidézni a bariton szaxofonjával visszatért, veterán tudóssal, Dezső Tónival és az ifjonc gitárossal, Gulyás Leventével kiegészült formáció, miközben Endrei Dávid biztos kézzel bőgeti a basszust, és Jeli Gergely dobtémáira sem lehet panasz – ám míg a zenekar színpadi energiái atomvillanásként söprik ki a hallójáratokat, a lemez mindebből semmit sem ad vissza.

Erőtlen keverés, a hangszerek gyakran keresik a helyüket; ráadásul a hat régi nóta közül egyetlen tud újdonsággal szolgálni: Szabó Enikő citerára hangszerelt Robotokja mintha Kodály gramofonjából szólna. Az új számok viszont alig-alig hozzák a Tudósok-féle ősrobbanást, lomhán szétfolynak, mint egy nyugdíjas táncház ismerkedőestje. Csak nyomokban fedezhető fel bennük az a lendület, az a mindent szétordítani akaró vágy, amely drMáriással eggyé vált. Megengedő, megbocsátó, beletörődő hang ez, a lemondás operettsanzonjaié.

Playground, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.