Koncert

Dalok a demarkációs övezetből

Andreas Scholl a BMC-ben

  • Csengery Kristóf
  • 2014. május 10.

Zene

Könnyű- és komolyzene között manapság nincs igazi beszélő viszony, s ami mégis van (crossover), jobb lenne, ha nem lenne. Korábbi századokban ez másképp volt: ha A varázsfuvola szerzője írt egy menüett- vagy kontratáncsorozatot, akkor tánczene került ki a keze alól. Vagyis Mozartnak még megadatott, hogy egy személyben legyen Kurtág György és Szikora Róbert. Így volt ez a 19. században is: Brahms nemcsak a Német Requiemet és a szimfóniákat alkotta meg, de a Magyar táncokat és különféle (hol hangszeres, hol vokális) valcersorozatokat is.

Híressé vált emlékkönyvbejegyzése, melyben a Kék Duna-keringő témája alá odaírta: sajnos nem Johannes Brahms műve... Aztán szétváltak az utak. Ma az egyik tábor unalmasnak tartja a másik, a másik silánynak az egyik zenéjét. Van azonban egy köztes terület, ahová mindkét hadsereg katonái bejáratosak - innen bárki szabadon zsákmányolhat, s meg is teszi, mert ami itt található, azt mindenki egyformán értékesnek tartja. Ez a népzene. Jelen van a legtöbb igazán nagy életműben: Bach éppúgy magába olvasztotta, mint Haydn; Schubert és Mahler éppúgy, mint Bartók és Kodály.

A historikus régizenei előadótábor egyik legnagyobb sztárja, a templomi fiúszopránból felnőttként kontratenorrá lett Andreas Scholl (1967) német létére erősen érdeklődik az angol zene iránt: számos lemezt készített már brit szerzők műveiből. Ezek egyike az a népzenei CD, amelyet Wayfaring Stranger (Vándorló idegen) címmel, 2001-ben dobott piacra a Universal. A korongon 17 angolszász (angol, skót, illetve később az Újvilágban is meghonosodott) népdal található Craig Leon hangszerelésében, az Orpheus Kamarazenekar, illetve a bosnyák lantművész, Edin Karamazov közreműködésével. "riási siker lett a lemez (mint minden, ami Scholl nevével jelenik meg), s ezt mi sem illusztrálja jobban, mint hogy az énekes még a CD piacra kerülése után tizenhárom évvel is szívesen lép pódiumra ezzel a válogatással. A Tavaszi Fesztivál utolsó előtti napján, a BMC-ben ebből az antológiából énekelt tizenkét dalt a Somogyi Péter vezette Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok és Edin Karamazov közreműködésével.

Ha azt mondom, hogy felejthetetlen este volt, ridegen tárgyilagos voltam. Maguk a népdalok is megérnek pár szót: a jellegzetes angol-skót-ír idióma, a szubdomináns régió és az érzelmileg fontos pillanatokban megjelenő, emfatikus felső szextlépés fontos szerepével, visszatérő dó-pentaton fordulatokkal - de ez csak a zeneelmélet-tanárok számára érdekes. Fontosabb, hogy mindegyik dal olyan önálló, magasrendű műalkotás, mely megállja a helyét a legnagyobb Schubert-dalok mellett - és ez nem azért, hanem annak ellenére figyelemreméltó, hogy ezek a "népdalok" nem a kelet-európai népdalfogalom szerint azok: legtöbbnek van (elfeledett) szerzője, csak a darab idővel folklorizálódott. A versek a nagy 18-19. századi angol költészet színvonalán megformáltak: gazdag és nemes a nyelv, sok a balladai elem, a titokzatosság, és szinte mindig jelen van a transzcendencia. A legtöbb dal megrendítő és torokszorító - három percben egy sorsdráma.

Ráadásul itt a már említett "közpréda" jelleg. A hallgató újra meg újra felkapja a fejét: no csak, ezt a dalt Pete Seegertől is ismerem, azt Joan Baeztől, a harmadikról Emmylou Harris is készített felvételt, a negyedikről Johnny Cash. No meg persze a legnagyobb klasszikus énekesek Peter Pearstől a Scholl számára is példát mutató, utolérhetetlen kontratenorig, Alfred Dellerig... Scholl kristályfényű hangon és hihetetlenül részletgazdagon, átszellemülten, teljes önátadással és különleges tartást sugározva énekelt, a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok kísérőként és tökéletesen ideillő saját számaikban (Vaughan Williams, Purcell, Britten) egyaránt kiválóan teljesítettek - az önálló improvizációkkal is előrukkoló Karamazov pedig lenyűgözően kreatív lantjátékos.

BMC, Budapesti Tavaszi Fesztivál, április 5.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.