Koncert

Dalok a demarkációs övezetből

Andreas Scholl a BMC-ben

  • Csengery Kristóf
  • 2014. május 10.

Zene

Könnyű- és komolyzene között manapság nincs igazi beszélő viszony, s ami mégis van (crossover), jobb lenne, ha nem lenne. Korábbi századokban ez másképp volt: ha A varázsfuvola szerzője írt egy menüett- vagy kontratáncsorozatot, akkor tánczene került ki a keze alól. Vagyis Mozartnak még megadatott, hogy egy személyben legyen Kurtág György és Szikora Róbert. Így volt ez a 19. században is: Brahms nemcsak a Német Requiemet és a szimfóniákat alkotta meg, de a Magyar táncokat és különféle (hol hangszeres, hol vokális) valcersorozatokat is.

Híressé vált emlékkönyvbejegyzése, melyben a Kék Duna-keringő témája alá odaírta: sajnos nem Johannes Brahms műve... Aztán szétváltak az utak. Ma az egyik tábor unalmasnak tartja a másik, a másik silánynak az egyik zenéjét. Van azonban egy köztes terület, ahová mindkét hadsereg katonái bejáratosak - innen bárki szabadon zsákmányolhat, s meg is teszi, mert ami itt található, azt mindenki egyformán értékesnek tartja. Ez a népzene. Jelen van a legtöbb igazán nagy életműben: Bach éppúgy magába olvasztotta, mint Haydn; Schubert és Mahler éppúgy, mint Bartók és Kodály.

A historikus régizenei előadótábor egyik legnagyobb sztárja, a templomi fiúszopránból felnőttként kontratenorrá lett Andreas Scholl (1967) német létére erősen érdeklődik az angol zene iránt: számos lemezt készített már brit szerzők műveiből. Ezek egyike az a népzenei CD, amelyet Wayfaring Stranger (Vándorló idegen) címmel, 2001-ben dobott piacra a Universal. A korongon 17 angolszász (angol, skót, illetve később az Újvilágban is meghonosodott) népdal található Craig Leon hangszerelésében, az Orpheus Kamarazenekar, illetve a bosnyák lantművész, Edin Karamazov közreműködésével. "riási siker lett a lemez (mint minden, ami Scholl nevével jelenik meg), s ezt mi sem illusztrálja jobban, mint hogy az énekes még a CD piacra kerülése után tizenhárom évvel is szívesen lép pódiumra ezzel a válogatással. A Tavaszi Fesztivál utolsó előtti napján, a BMC-ben ebből az antológiából énekelt tizenkét dalt a Somogyi Péter vezette Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok és Edin Karamazov közreműködésével.

Ha azt mondom, hogy felejthetetlen este volt, ridegen tárgyilagos voltam. Maguk a népdalok is megérnek pár szót: a jellegzetes angol-skót-ír idióma, a szubdomináns régió és az érzelmileg fontos pillanatokban megjelenő, emfatikus felső szextlépés fontos szerepével, visszatérő dó-pentaton fordulatokkal - de ez csak a zeneelmélet-tanárok számára érdekes. Fontosabb, hogy mindegyik dal olyan önálló, magasrendű műalkotás, mely megállja a helyét a legnagyobb Schubert-dalok mellett - és ez nem azért, hanem annak ellenére figyelemreméltó, hogy ezek a "népdalok" nem a kelet-európai népdalfogalom szerint azok: legtöbbnek van (elfeledett) szerzője, csak a darab idővel folklorizálódott. A versek a nagy 18-19. századi angol költészet színvonalán megformáltak: gazdag és nemes a nyelv, sok a balladai elem, a titokzatosság, és szinte mindig jelen van a transzcendencia. A legtöbb dal megrendítő és torokszorító - három percben egy sorsdráma.

Ráadásul itt a már említett "közpréda" jelleg. A hallgató újra meg újra felkapja a fejét: no csak, ezt a dalt Pete Seegertől is ismerem, azt Joan Baeztől, a harmadikról Emmylou Harris is készített felvételt, a negyedikről Johnny Cash. No meg persze a legnagyobb klasszikus énekesek Peter Pearstől a Scholl számára is példát mutató, utolérhetetlen kontratenorig, Alfred Dellerig... Scholl kristályfényű hangon és hihetetlenül részletgazdagon, átszellemülten, teljes önátadással és különleges tartást sugározva énekelt, a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok kísérőként és tökéletesen ideillő saját számaikban (Vaughan Williams, Purcell, Britten) egyaránt kiválóan teljesítettek - az önálló improvizációkkal is előrukkoló Karamazov pedig lenyűgözően kreatív lantjátékos.

BMC, Budapesti Tavaszi Fesztivál, április 5.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.