Lemez

Daniel Lozakovich: Bach

  • - csk -
  • 2018. július 28.

Zene

Aki a lemezborítóra pillantva úgy találja, a 17 éves svéd hegedűs szeme vágása kissé keleties, nem téved: Daniel Lozakovich, bár 2001-ben Stockholmban látta meg a napvilágot, orosz–kazah szülők gyermeke. Tizenöt évesen más fiúk fociznak, ő nyolcévi hegedülés, számos versenygyőzelem és koncert után ekkor írt alá szerződést a világ egyik legnagyobb komolyzenei lemezcégével. Első CD-jén nemcsak hangszeresen, de intellektuálisan is magasra helyezve a mércét, csupa Bachot játszik: az E-dúr hegedűverseny (BWV 1042), az a-moll hegedűverseny (BWV 1041) – partnere a Bajor Rádiózenekar Kamarazenekara –, és végül minden idők legnagyobb szólóhegedűs alkotása, a d-moll partita (BWV 1004) szólal meg vonója alatt.

Annak idején Vas István „veszélyesen kész” költőnek nevezte a fiatal Várady Szabolcsot. Ez jut eszünkbe Lozakovich minden részletre kiterjedően kidolgozott, karakter- és stílusértelmezésében elmélyült, kiegyensúlyozott, mindenfajta túlzástól mentes játékát hallva. Ez nem egy 17 éves, hanem egy bölcs, letisztult ötvenes muzsikálása. Mi lesz ebből? Ez most a kezdete valaminek, vagy a vége? Hol itt a kamaszkor lázadása, hol a hab, amelynek idővel el kell majd forrnia? Mélyül még ez a játék, lesz hová fejlődnie? Gyönyörűség hallgatni, de van benne valami nyugtalanító zártság, kerekség, megbonthatatlanság. Akár a paradicsom héjáról a penge, lesiklik róla az értelmezés kísérlete. Pazar hegedűs, súlyos zenei tehetség – de hogy mi lesz belőle? Ahogy a tanmesében a zen mester mondja, „meglátjuk”.

Deutsche Grammophon, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.