Lemez

Johnny Marr: Call the Comet

Zene

A Smiths 1987-es feloszlása után Johnny Marr gitáros sokáig nem rukkolt elő saját cuccal, és nem szállt be semmilyen zenekarba, legalábbis egy jó darabig. Később aztán egy-egy lemez, illetve turné erejéig tagja lett a Modest Mouse-nak, majd a The Cribsnek is, de leginkább a vendégszereplései kapcsán hallottunk róla. Álljon itt egypár nagyon fontos név: The The, Oasis, The Cult, Pharrell Williams, Pet Shop Boys, Beck, Bryan Ferry, Hans Zimmer. Ebből is látszik, hogy Marr zenei világa milyen széles skálán mozog, de azért az egyáltalán nem meglepő, hogy a szólókarrierjében a Smithstől nem éppen távol eső gitárpop dominál. 2003-ban már kiadott egy albumot Johnny Marr + The Healers címmel, de az első igazi szólólemezre (The Messenger) 2013-ig kellett várni. A művész aztán alaposan belelendült: 2014-ben már jött is a folytatás, a Playland, tele erősebbnél erősebb dalokkal. Közben megírta az önéletrajzát (amit még a gimnáziumi angoltanára is megdicsért), és aztán elkészült a Call the Comet dalaival. Az előző két munka csapásvonalán járunk, a különbség talán annyi, hogy valamivel több most a new wave-es elektronika. Marr szereti a monumentális hangzást, és ezt egyből bizonyítja az enyhén AOR-os nyitódalban, a Rise-ban. Néha vissza-visszaköszön a Smiths (például a Hi Hellóban vagy a Day in Day Outban), a kicsit glames, kicsit britpopos Hey Angelben mintha visszafele gitározna, a New Dominions és a My Eternal egyaránt Gary Numanre emlékeztet, a húzódal pedig a Tracers, amit olyan századfordulós sci-fi szerzők ihlettek, mint H. G. Wells. Panaszra ezúttal sincs okunk, egyedül talán azt róhatjuk fel, hogy kicsit túl sok a majdnem egyórás játékidő, illetve hogy a Playlanden egy hajszálnyival jobb volt a dalszerzői teljesítmény. De attól még ez az 54 éves, Tory-gyűlölő, vegetáriánus maratonfutó ManCity-drukker (aki a mai napig a gimnáziumi szerelmével él) ugyanolyan kultikus figura marad, mint amilyen eddig is volt.

 

Warner Bros, 2018


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.