Opera

Richard Strauss: Salome

Zene

Nem új rendezésben és nem Rost Andrea címszereplésével, de azért a múlt pénteken mégiscsak sor került a Salome margitszigeti előadására. Mostoha időjárási körülmények közepette került színre Szikora János 1989-es operaházi rendezésének ún. újragondolt változata, amely „a szabadtéri színház adottságait kihasználva” jutott a takarókba burkolózó vagy fegyelmezetten didergő közönség elé. A nyilvánvaló felülfogalmazás nagyjából egy tévéfal hozzáadását jelentette: Csikós Attila díszletei mögé fölállítva, az előadás túlnyomó részében kép­ernyőjén sivataganimációt mutatva. Újragondolt helyett persze alighanem indokoltabb lenne elhasználtat említeni, ugyanis mára és a Margitszigetre kitelepítve csak igen kevés maradt Szikora legelső és tán legsikerültebb operaházi rendezéséből. A körvonalak azért felismerhetőek maradtak, s ennyi szabadtéren elégnek szokott bizonyulni, ha a főszereplők kitesznek magukért és az előadásért. A török szoprán, Sera Gösch például erősen igyekezett, s még némi vetkőzést is vállalt a címszerepért, amelyet hitelesen hisztérikus kamaszlánynak mutatott. Salome szólamát hullámzó színvonalon, ám mindvégig ambiciózusan teljesítette, s közben akaratlanul igazolta sokak csendes vélelmét is, miszerint Rost Andrea sokkalta bölcsebben döntött akkor, amikor lemondta, mint amikor elvállalta a keleti hercegnő szerepét. Amúgy az este inkább a férfiaké volt: a kiállásban is robusztusnak ható fiatal Szemerédy Károlyé (Jochanaan) és főleg az operaházi Saloméból, de a Budapesti Wagner-napokról is ismerős Gerhard Siegelé, aki a szerephagyománynak tökéletesen megfelelő, hangban is paranoid Heródest formált meg. A szeles időjárás, no meg a hangosítás nem kedvezett Richard Straussnak, de az operaházi zenekar Kocsár Balázs irányítása alatt összességében megbízható emlékeztetőt kínált a Salome ismerői számára.

Margitszigeti Szabadtéri Színpad, június 22.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.