Opera

Richard Strauss: Salome

Zene

Nem új rendezésben és nem Rost Andrea címszereplésével, de azért a múlt pénteken mégiscsak sor került a Salome margitszigeti előadására. Mostoha időjárási körülmények közepette került színre Szikora János 1989-es operaházi rendezésének ún. újragondolt változata, amely „a szabadtéri színház adottságait kihasználva” jutott a takarókba burkolózó vagy fegyelmezetten didergő közönség elé. A nyilvánvaló felülfogalmazás nagyjából egy tévéfal hozzáadását jelentette: Csikós Attila díszletei mögé fölállítva, az előadás túlnyomó részében kép­ernyőjén sivataganimációt mutatva. Újragondolt helyett persze alighanem indokoltabb lenne elhasználtat említeni, ugyanis mára és a Margitszigetre kitelepítve csak igen kevés maradt Szikora legelső és tán legsikerültebb operaházi rendezéséből. A körvonalak azért felismerhetőek maradtak, s ennyi szabadtéren elégnek szokott bizonyulni, ha a főszereplők kitesznek magukért és az előadásért. A török szoprán, Sera Gösch például erősen igyekezett, s még némi vetkőzést is vállalt a címszerepért, amelyet hitelesen hisztérikus kamaszlánynak mutatott. Salome szólamát hullámzó színvonalon, ám mindvégig ambiciózusan teljesítette, s közben akaratlanul igazolta sokak csendes vélelmét is, miszerint Rost Andrea sokkalta bölcsebben döntött akkor, amikor lemondta, mint amikor elvállalta a keleti hercegnő szerepét. Amúgy az este inkább a férfiaké volt: a kiállásban is robusztusnak ható fiatal Szemerédy Károlyé (Jochanaan) és főleg az operaházi Saloméból, de a Budapesti Wagner-napokról is ismerős Gerhard Siegelé, aki a szerephagyománynak tökéletesen megfelelő, hangban is paranoid Heródest formált meg. A szeles időjárás, no meg a hangosítás nem kedvezett Richard Straussnak, de az operaházi zenekar Kocsár Balázs irányítása alatt összességében megbízható emlékeztetőt kínált a Salome ismerői számára.

Margitszigeti Szabadtéri Színpad, június 22.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.