Opera

Richard Strauss: Salome

Zene

Nem új rendezésben és nem Rost Andrea címszereplésével, de azért a múlt pénteken mégiscsak sor került a Salome margitszigeti előadására. Mostoha időjárási körülmények közepette került színre Szikora János 1989-es operaházi rendezésének ún. újragondolt változata, amely „a szabadtéri színház adottságait kihasználva” jutott a takarókba burkolózó vagy fegyelmezetten didergő közönség elé. A nyilvánvaló felülfogalmazás nagyjából egy tévéfal hozzáadását jelentette: Csikós Attila díszletei mögé fölállítva, az előadás túlnyomó részében kép­ernyőjén sivataganimációt mutatva. Újragondolt helyett persze alighanem indokoltabb lenne elhasználtat említeni, ugyanis mára és a Margitszigetre kitelepítve csak igen kevés maradt Szikora legelső és tán legsikerültebb operaházi rendezéséből. A körvonalak azért felismerhetőek maradtak, s ennyi szabadtéren elégnek szokott bizonyulni, ha a főszereplők kitesznek magukért és az előadásért. A török szoprán, Sera Gösch például erősen igyekezett, s még némi vetkőzést is vállalt a címszerepért, amelyet hitelesen hisztérikus kamaszlánynak mutatott. Salome szólamát hullámzó színvonalon, ám mindvégig ambiciózusan teljesítette, s közben akaratlanul igazolta sokak csendes vélelmét is, miszerint Rost Andrea sokkalta bölcsebben döntött akkor, amikor lemondta, mint amikor elvállalta a keleti hercegnő szerepét. Amúgy az este inkább a férfiaké volt: a kiállásban is robusztusnak ható fiatal Szemerédy Károlyé (Jochanaan) és főleg az operaházi Saloméból, de a Budapesti Wagner-napokról is ismerős Gerhard Siegelé, aki a szerephagyománynak tökéletesen megfelelő, hangban is paranoid Heródest formált meg. A szeles időjárás, no meg a hangosítás nem kedvezett Richard Straussnak, de az operaházi zenekar Kocsár Balázs irányítása alatt összességében megbízható emlékeztetőt kínált a Salome ismerői számára.

Margitszigeti Szabadtéri Színpad, június 22.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.