Opera

Richard Strauss: Salome

Zene

Nem új rendezésben és nem Rost Andrea címszereplésével, de azért a múlt pénteken mégiscsak sor került a Salome margitszigeti előadására. Mostoha időjárási körülmények közepette került színre Szikora János 1989-es operaházi rendezésének ún. újragondolt változata, amely „a szabadtéri színház adottságait kihasználva” jutott a takarókba burkolózó vagy fegyelmezetten didergő közönség elé. A nyilvánvaló felülfogalmazás nagyjából egy tévéfal hozzáadását jelentette: Csikós Attila díszletei mögé fölállítva, az előadás túlnyomó részében kép­ernyőjén sivataganimációt mutatva. Újragondolt helyett persze alighanem indokoltabb lenne elhasználtat említeni, ugyanis mára és a Margitszigetre kitelepítve csak igen kevés maradt Szikora legelső és tán legsikerültebb operaházi rendezéséből. A körvonalak azért felismerhetőek maradtak, s ennyi szabadtéren elégnek szokott bizonyulni, ha a főszereplők kitesznek magukért és az előadásért. A török szoprán, Sera Gösch például erősen igyekezett, s még némi vetkőzést is vállalt a címszerepért, amelyet hitelesen hisztérikus kamaszlánynak mutatott. Salome szólamát hullámzó színvonalon, ám mindvégig ambiciózusan teljesítette, s közben akaratlanul igazolta sokak csendes vélelmét is, miszerint Rost Andrea sokkalta bölcsebben döntött akkor, amikor lemondta, mint amikor elvállalta a keleti hercegnő szerepét. Amúgy az este inkább a férfiaké volt: a kiállásban is robusztusnak ható fiatal Szemerédy Károlyé (Jochanaan) és főleg az operaházi Saloméból, de a Budapesti Wagner-napokról is ismerős Gerhard Siegelé, aki a szerephagyománynak tökéletesen megfelelő, hangban is paranoid Heródest formált meg. A szeles időjárás, no meg a hangosítás nem kedvezett Richard Straussnak, de az operaházi zenekar Kocsár Balázs irányítása alatt összességében megbízható emlékeztetőt kínált a Salome ismerői számára.

Margitszigeti Szabadtéri Színpad, június 22.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”