Daráló - Metálfront (4 lemez)

  • Greff András
  • 2006. november 23.

Zene

A szokásos november végi műsor: sorvad a fény, kitelik a létiszony. Az ember ilyenkor szívesen választ magának sötét és brutális lemezeket.
A szokásos november végi műsor: sorvad a fény, kitelik a létiszony. Az ember ilyenkor szívesen választ magának sötét és brutális lemezeket.

SunnO))) - Boris: Altar Az amerikai SunnO))) számára visszatérő probléma, hogy azt az igen eredeti megszólalást, amely már idejekorán hírhedtté tette az élő fellépéseit, a jelenlegi hangrögzítési technikákkal képtelenség a maga teljességében megragadni: a mindössze két gitárosból álló zenekar ugyanis nem csupán (rettenetesen sötét) hangszíneket, hanem frekvenciákat is kikísérletezett azért, hogy egy SunnO)))-koncert a hallgatók orgánumára is csapást mérjen, azon túl, amit a lelkükkel művel. Lemezen ebből a hasonlíthatatlan élményből csupán a pulzáló-kattogó-bumfogó zajok maradtak, amelyek kétségtelenül megteremtenek ugyan egy sajátosan gyászkendős hangulatot, ám a zenekar eddigi munkái, leszámítva talán a tavalyi, mindenféle extra hangszert és vendégénekest is felvonultató Black One-t, azért jobbára hallgathatatlanok voltak. Az undergroundkörökben jogosan népszerű japán stoner-sludge trióval, a Borisszal elkészített Altar azonban végre a hálószoba falai között is teljes élményt ad, de nem csupán ezért figyelemreméltó, hanem ezen élmény minősége okán is.

Akárha a Ragyogás Overlook Hoteljében kóborolnánk: totális elszigeteltség, másvilági neszezés, szelíd téboly. Enyhet egyedül a bársonypuha The Sinking Belle nyújthatna (Jesse Sykes csodálatos hangjával - egy kifogástalan Walkabouts-dalnak tessék elképzelni!), ha nem volna olyan borzalmasan szomorú. A végső vereség utáni órák hangjai, az a fajta muzsika, amitől ellobban a gyertyaláng, az ablakra jégvirág kerül. (Southern Lord, 2006) *****

Death Breath: Stinking Up The Night Tipikus svéd történet: miután Nicke Andersson elolvasta a Mudrian-Peel páros halálmetál-történeti alapvetését (Choosing Death: The Improbable History of Death Metal and Grindcore, Feral House, 2004), ellenállhatatlan vágyat érzett arra, hogy ismét kíméletlen zúzással foglalja el magát. A Death Breath zenéje tehát fényévekre van a Hellacopters kedélyes retrójától: amíg annak dalai a nyári utcákon grasszáló stockholmi szöszik önfeledten lobogó kebleit idézik elénk, addig a Stinking Up The Night tíz száma a fénytelen északi hónapok rettenetét közvetíti. Tökéletes stílusgyakorlat ez is, a dalok a korai amerikai death-színtér meghatározó bandáinak (Repulsion, Autopsy) modorában görögnek, ilyeténképpen Andersson régi zenekarával, az Entombeddal is párhuzam vonható. Punkos lendület, énekfronton halálhörgés-siralom, jól elcsípett, vérmázas riffek - Babits tévedett, alighanem éppen ilyen neszekkel bomlik a hulla. A kérdés csak az, mennyire zavar bennünket, ha olyan lemezt hallunk, amin egyetlen eredeti perc sincsen. (Relapse, 2006) ****

(the) Melvins: (a) Senile Animal Bámulatos, hogy a Melvins, túl húsz hosszú éven és legalább ennyi lemezen, még mindig nem hajlandó elkényelmesedni: ezt a zenekart, melynek korai albumai nélkül sem a seattle-i kockás inges trend, sem a New Orleans-i metálforradalom nem lett volna elképzelhető, rendületlenül a saját területének kiöblösítése foglalkoztatja - újabban ezt ilyen-olyan összekapaszkodásokkal gondolja megvalósíthatónak, hiszen a közelmúltban két lemezt is készített Jello Biafrával, egyet Lustmorddal, a Fantomasszal koncertlemezen szerepelt, 2006 elején pedig magába olvasztotta a kéttagú (Coady Willis - dob, Jared Warren - basszusgitár/ének) Big Businesst.

S ez az idei kollaboráció győzedelmesebb a korábbiaknál: amit hallunk, a legnívósabb Melvins-attak az 1999-es The Maggot óta. King Buzzo gitáros-énekes-fővezér és társai alapvetően ezúttal is a klasszikus (Black Sabbathtól, Kisstől, Led Zeppelintől ismert) hardrock-panelek játékos dekonstrukcióját végzik el; a lemez első felének hagyományosabban építkező dalait az extra énekhang jelenléte varázsolja felvillanyozóan behízelgővé, a két dobos szinkronban bonyolított (!), roppant komplex játéka pedig az utolsó, furcsán meg-megingó tételekben jut meghatározó szerephez, amelyekben a zenekar újfent egy olyan világot képez le, amelyet csupán a csoda tart vissza attól, hogy megmerítkezzen a káoszban. Az a szenvtelenség viszont, amellyel mindezt elővezetik, korlátokat emel a totális kielégülés elé. (Ipecac, 2006) **** és fél

Stereochrist: Live Like A Man (Die As A God) A Stereochrist ugyanabból az örökségből táplálkozik, mint a Melvinek, őrá ugyanakkor már a fentebb szóba hozott New Orleans-i narkomán galerik (élükön a Downnal) is erős hatást gyakoroltak, bár a szakadt louisianai fickókkal ellentétben a mi hazánk fiainál a southern blues jellegzetes fordulatai kevésbé meghatározók.

Az elmúlt két évben a megújult, friss dobossal és énekessel zakatoló Stereochrist magabiztosan begördült a legprímább magyar koncertzenekarok szűk karámjába, s most már az sem kérdés, hogy mire megy majd lemezen. Ez a Live Like A Man ugyanis köröket ver a debütáló Dead River Bluesra: ami azon szerethető volt, a jól artikulált keserűség, a (súlyosan) biccentve, nem remélve útjukra eresztett vaskos riffek, az most is megvan, csak éppen ötletesebb, masszívabb, érettebb verzióban. És ezúttal nem hiányoznak az igazán nagy dalok sem: a himnikusan emelkedő Good Old Way és az örvénylő Chemically Ruled az a fajta édes méreggel bevont nehézfém, ami az embert újra és újra ásásra ösztökéli ezen a vidéken. (Psychedoomelic, 2006) *****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.