Daráló - Metálfront (4 lemez)

  • Greff András
  • 2006. november 23.

Zene

A szokásos november végi műsor: sorvad a fény, kitelik a létiszony. Az ember ilyenkor szívesen választ magának sötét és brutális lemezeket.
A szokásos november végi műsor: sorvad a fény, kitelik a létiszony. Az ember ilyenkor szívesen választ magának sötét és brutális lemezeket.

SunnO))) - Boris: Altar Az amerikai SunnO))) számára visszatérő probléma, hogy azt az igen eredeti megszólalást, amely már idejekorán hírhedtté tette az élő fellépéseit, a jelenlegi hangrögzítési technikákkal képtelenség a maga teljességében megragadni: a mindössze két gitárosból álló zenekar ugyanis nem csupán (rettenetesen sötét) hangszíneket, hanem frekvenciákat is kikísérletezett azért, hogy egy SunnO)))-koncert a hallgatók orgánumára is csapást mérjen, azon túl, amit a lelkükkel művel. Lemezen ebből a hasonlíthatatlan élményből csupán a pulzáló-kattogó-bumfogó zajok maradtak, amelyek kétségtelenül megteremtenek ugyan egy sajátosan gyászkendős hangulatot, ám a zenekar eddigi munkái, leszámítva talán a tavalyi, mindenféle extra hangszert és vendégénekest is felvonultató Black One-t, azért jobbára hallgathatatlanok voltak. Az undergroundkörökben jogosan népszerű japán stoner-sludge trióval, a Borisszal elkészített Altar azonban végre a hálószoba falai között is teljes élményt ad, de nem csupán ezért figyelemreméltó, hanem ezen élmény minősége okán is.

Akárha a Ragyogás Overlook Hoteljében kóborolnánk: totális elszigeteltség, másvilági neszezés, szelíd téboly. Enyhet egyedül a bársonypuha The Sinking Belle nyújthatna (Jesse Sykes csodálatos hangjával - egy kifogástalan Walkabouts-dalnak tessék elképzelni!), ha nem volna olyan borzalmasan szomorú. A végső vereség utáni órák hangjai, az a fajta muzsika, amitől ellobban a gyertyaláng, az ablakra jégvirág kerül. (Southern Lord, 2006) *****

Death Breath: Stinking Up The Night Tipikus svéd történet: miután Nicke Andersson elolvasta a Mudrian-Peel páros halálmetál-történeti alapvetését (Choosing Death: The Improbable History of Death Metal and Grindcore, Feral House, 2004), ellenállhatatlan vágyat érzett arra, hogy ismét kíméletlen zúzással foglalja el magát. A Death Breath zenéje tehát fényévekre van a Hellacopters kedélyes retrójától: amíg annak dalai a nyári utcákon grasszáló stockholmi szöszik önfeledten lobogó kebleit idézik elénk, addig a Stinking Up The Night tíz száma a fénytelen északi hónapok rettenetét közvetíti. Tökéletes stílusgyakorlat ez is, a dalok a korai amerikai death-színtér meghatározó bandáinak (Repulsion, Autopsy) modorában görögnek, ilyeténképpen Andersson régi zenekarával, az Entombeddal is párhuzam vonható. Punkos lendület, énekfronton halálhörgés-siralom, jól elcsípett, vérmázas riffek - Babits tévedett, alighanem éppen ilyen neszekkel bomlik a hulla. A kérdés csak az, mennyire zavar bennünket, ha olyan lemezt hallunk, amin egyetlen eredeti perc sincsen. (Relapse, 2006) ****

(the) Melvins: (a) Senile Animal Bámulatos, hogy a Melvins, túl húsz hosszú éven és legalább ennyi lemezen, még mindig nem hajlandó elkényelmesedni: ezt a zenekart, melynek korai albumai nélkül sem a seattle-i kockás inges trend, sem a New Orleans-i metálforradalom nem lett volna elképzelhető, rendületlenül a saját területének kiöblösítése foglalkoztatja - újabban ezt ilyen-olyan összekapaszkodásokkal gondolja megvalósíthatónak, hiszen a közelmúltban két lemezt is készített Jello Biafrával, egyet Lustmorddal, a Fantomasszal koncertlemezen szerepelt, 2006 elején pedig magába olvasztotta a kéttagú (Coady Willis - dob, Jared Warren - basszusgitár/ének) Big Businesst.

S ez az idei kollaboráció győzedelmesebb a korábbiaknál: amit hallunk, a legnívósabb Melvins-attak az 1999-es The Maggot óta. King Buzzo gitáros-énekes-fővezér és társai alapvetően ezúttal is a klasszikus (Black Sabbathtól, Kisstől, Led Zeppelintől ismert) hardrock-panelek játékos dekonstrukcióját végzik el; a lemez első felének hagyományosabban építkező dalait az extra énekhang jelenléte varázsolja felvillanyozóan behízelgővé, a két dobos szinkronban bonyolított (!), roppant komplex játéka pedig az utolsó, furcsán meg-megingó tételekben jut meghatározó szerephez, amelyekben a zenekar újfent egy olyan világot képez le, amelyet csupán a csoda tart vissza attól, hogy megmerítkezzen a káoszban. Az a szenvtelenség viszont, amellyel mindezt elővezetik, korlátokat emel a totális kielégülés elé. (Ipecac, 2006) **** és fél

Stereochrist: Live Like A Man (Die As A God) A Stereochrist ugyanabból az örökségből táplálkozik, mint a Melvinek, őrá ugyanakkor már a fentebb szóba hozott New Orleans-i narkomán galerik (élükön a Downnal) is erős hatást gyakoroltak, bár a szakadt louisianai fickókkal ellentétben a mi hazánk fiainál a southern blues jellegzetes fordulatai kevésbé meghatározók.

Az elmúlt két évben a megújult, friss dobossal és énekessel zakatoló Stereochrist magabiztosan begördült a legprímább magyar koncertzenekarok szűk karámjába, s most már az sem kérdés, hogy mire megy majd lemezen. Ez a Live Like A Man ugyanis köröket ver a debütáló Dead River Bluesra: ami azon szerethető volt, a jól artikulált keserűség, a (súlyosan) biccentve, nem remélve útjukra eresztett vaskos riffek, az most is megvan, csak éppen ötletesebb, masszívabb, érettebb verzióban. És ezúttal nem hiányoznak az igazán nagy dalok sem: a himnikusan emelkedő Good Old Way és az örvénylő Chemically Ruled az a fajta édes méreggel bevont nehézfém, ami az embert újra és újra ásásra ösztökéli ezen a vidéken. (Psychedoomelic, 2006) *****

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.