Visszhang

Death in Vegas: Trans-Love Energies

lemez

  • -kovacsm-
  • 2011. november 16.

Zene

 

DEATH IN VEGAS


DEATH IN VEGAS

Fotó: DEATH IN VEGAS

"Itt hagyott Elvis... Itt hagyott Sid Vicious..." Richard Fearless erősen deprimált hangulatban Dennis Hopper roncsfilmje, az Out Of The Blue kallódó bakfis főhősétől idéz a Death In Vegas viszszatérő lemezének nyitódalában. A nyöszörgő énekhez az alapot a William Orbittól kölcsönzött örökzöld dallam adja (lásd még All Saints: Pure Shores, Madonna: Substitute For Love), és balalajkahangzású gitár meg gagyi szirénázó house-effektek szolgálnak díszítésül. A nehezen összeegyeztethető alkotórészek lassan varázslatos egésszé koncentrálódnak, mígnem a tetőponton a kábító hangfüggönyt szigorúan kalapáló duracelldob szaggatja cafatokra. Ez már a második szám, továbbra is Fearless énekel, de kibújik belőle a kétfejű Iggy-Lou szörny, hogy egy vadul zakatoló garázsrocktételben tombolja ki magát. Harmadikként aztán érkezik a lemez húzószáma, a Your Loft My Acid, amiben Fearless a diszkó hőskorát idézi meg, Katie Stelmanist, az idén a Dominónál debütált elektropoptrió, az Austra énekesnőjét használva médiumként. Igazi kortalan diszkóhimnusz, olyan, mintha Donna Summer I Feel Love-ját Lindstrsm modernizálta volna. Kellő hangerőn bárkit képes meggyőzni arról, hogy az egyetlen szóba jöhető megoldás, ha hátralévő életünk eszményi kísérőzenéjének kiválasztása a feladat. A nyitó ciklus hatását a későbbiekben ugyan nem sikerül felülmúlni, de a Trans-Love... a maga másnapos, kába diszkóhangulatával ezután sem okoz csalódást. A legutóbbi album berlini hangzású szintetizátorvarázsa után Fearless visszatért a kerekre formált dalokhoz. Hét év telt el közben, és ha a Primal Scream vagy az UNKLE elmúlt évtizedben nyújtott teljesítményére gondolok, talán nem is baj, hogy nem erőltette a jelenlétet. A Trans-Love... a blogoszféra trendlovagjainak figyelmére ugyan nemigen tarthat számot, viszont ajándék mindazoknak, akik szívesen emlékeznek olyan klasszikus DIV-lemezekre, mint a The Contino Sessions vagy a Dead Elvis.

 


Portobello Records, 2011


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.