Lemez

14 csengőhang

Coldplay: Mylo Xyloto

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2011. november 17.

Zene

Ha úgy tetszik, a Coldplay négy allűrmentes, szerény, rokonszenves fiatalember, akik erényt, sõt hallatlan világsikert kovácsoltak a senkit sem bántó, ízléses jellegtelenségbõl, a súlytalan, csendes mélabúból, valamint a kicentizett stadionmonumentalitásból, és akik az elmúlt évtizedben gyakorlatilag egyedüliként vitték be a magyar kereskedelmi rádiókba és a csurig tömött Budapest sportarénába az alternatív rockzenét, ami még úgy is óriási bravúr, ha tudjuk: a Coldplay nem is igazán rockzenekar, pláne nem alternatív. Másrészt meg nem áll olyan nagyon távol az igazságtól az a kép sem, mely szerint a Coldplay egyenlõ Chris Martinnal, aki csengõhangokat és tv-sorozatok elõzeteseinek a zenéjét játssza mûanyagból készült zongoráján, és mellé irritálóan vinnyog, miközben a háttérben három érdektelen sessionzenész teszi a dolgát. Az mindenesetre tény, hogy a zenekar a maga kicsit unalmas, kicsit középutas módján egész szerethetõen tudta betölteni a nullás években a Nép Zenekarának hálás szerepét, talán mert mindvégig tisztában volt azzal, hol a helye. A Radioheadtõl eltérõen a Coldplay soha nem próbálta meg világrengetõ zenei forradalomként eladni, ha épp felfedezett magának egy új effektpedált, és Chris Martin soha nem volt annyira elviselhetetlen, mint az ízléstelen napszemüvegekkel az orrán közéleti kérdésekben fontoskodó Bono. És ugyanígy, az évek során maga a zene is képes volt apró lépésekkel függetlenedni a fentebb is említett példaképek munkásságától, és mostanra eljutottunk oda, hogy a Radiohead-iskolából startoló, késõbb a legkézenfekvõbb U2-s bombasztokat is elõszeretettel bedobó Coldplaynek kialakult valamiféle saját hangja, ráadásul önmagához képest egészen bátran mer kísérletezni (ami részben nyilván az ezúttal is besegítõ Brian Enónak köszönhetõ).

A sajnos Mylo Xyloto címre keresztelt ötödik Coldplay-lemezen hál' istennek már nem nagyon találni Jeff Buckley-s fejhangú nyavalygást, valamint a Clayderman márkájú zongoraszoftver és a The Edge-gitár is alaposan el van dugva a sok szépen, de a hagyományokhoz híven sterilen szóló hangsáv alá-mögé. Az album rögtön egy kellemes meglepetéssel indul, hisz' a pörgõs (sõt: táncolható) Hurts Like Heaven a megszokottak helyett leginkább a nullás évek egylemezes kultzenekarának, a melanko-indietronicát játszó Postal Service-nek a világát idézi egészen lelkesítõen. Jó még a tûzforró barbadosi énekesnõvel, Rihannával rögzített Princess of China, illetve a trendérzékenységre utaló alternatív R&B ballada, az Up In Flame, de a lemez nagy részét persze a megszokott tûzijátékkal kísért, monumentálisnak és/vagy megindítónak szánt, de üresen kongó kórusok, a cseppfolyósra visszhangosított szoft-rockos gitárok és a hangulatfestõ-színezõ meleg szintetizátorhangok uralják. Ez a formula talán az emlékezetes refrénben kicsúcsosodó Paradise-ban mûködik a legjobban - bizonyosan sok boldog pár fogja használni bevonuló zenének az esküvõjén, ami a zenekart alighanem a legkevésbé sem zavarja majd.


EMI, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.