Delírium tré - Cirque du Soleil: Delírium (cirkusz)

  • - sisso -
  • 2007. november 8.

Zene

A Kozmosz és Rio között utazunk egy hőlégballonnak látszó tárggyal, videoklip óriásokkal, artista törpékkel, óriási hangfalakon átordító, rosszul öltözött énekesekkel, kicsi és jelentéktelen pontnak érezzük magunkat a világegyetemben, valaki más álmában vagyunk, de nagyon.

A Kozmosz és Rio között utazunk egy hőlégballonnak látszó tárggyal, videoklip óriásokkal, artista törpékkel, óriási hangfalakon átordító, rosszul öltözött énekesekkel, kicsi és jelentéktelen pontnak érezzük magunkat a világegyetemben, valaki más álmában vagyunk, de nagyon. A szerep szerinti ügyeletes álmodó olyanokat mond a színpadon (mert néha megszólal, nem csak levegőben evezést imitál vetített háttér előtt), hogy még, jó, hogy csak képzelet, mert nagyon vad lenne amúgy. Hát vadnak kevésbé, inkább baromi költséges. Olyasmi, mint egy rózsadombi cukorsüveg-palota, amiben benne van az anyag, az átlagnál drágább, de igénytelen építész tervezte. Az apró részletek, a habarcs, a táncosok, az artisták nagyon rendben voltak, de hiába tették ki a lelküket nyolc karikával a nyakukon, hiába emeltek nyolcvan embert szemrebbenés nélkül az untermanok, és repültek a légtornászok kötélről kötélre könnyedén, túl messze voltak, és egyébként is eltakarta őket a körítés.

A főhősnek csak azért lehetett jobb az álom, mert őt körbevetítették, mint az űrdiszkóban, mi viszont egy színpadot néztünk látcsővel. Nem voltunk benne, nem ültünk körbe, és néztünk felfelé tátott szájjal, hanem láttunk egy monumentális Moulin Rouge-show-t, amihez járnának asztalok és színes italok.

A baj, hogy egy ország várta évek óta, ha nem is konkrétan ezt a produkciót; teljesen megtelt a csarnok, a vezetékeken is lógtak (saját cirkusz), és a prominencia elhozta a vasárnapi gyerekét. Ilyen jegyárak mellett pedig bárminek tapsol az ember. Kicsit át lettünk verve, mert A Nap Cirkusza nem csak ilyen. Jól beágyazott az előadásnak a Duna tévén vetített Cirque du Soleil DVD-sorozat, meg az is, hogy mindenki úgy tudta, órákig sírnak az emberek a gyönyörűségtől előadás után. Világszerte rajongják a nézők, tucatnyi előadásuk van párhuzamosan, vízzel-tűzzel játszanak, legalább három utazó formációjuk, amelyek közül az egyik Las Vegasban rezidens, és valójában saját sátra van. Magyarok is vannak a közel háromezer, negyvenféle nációból válogatott alkalmazott között. Például Hajdu Zoltán Miklós tornász (Fehér tenyér), Lengyel Imre műugróbajnok, Jobbágy Zoltán akrobata, és a legújabb, a Delíriumban is részt vevő Újvári Milán táncos, akit Frenák Pál társulatából ismerhetünk.

Az idén huszonöt éves cirkusz alapítója, az egykori québeci csepűrágó-komédiás Guy Laliberté 2004-ben bekerült a Forbes által jegyzett milliárdosok közé. Idén sokat cikkeztek róla, mert megkapta az Ernst & Young World Entrepreneur Of The Year díját, ami valami olyasmit jelent, hogy az év legjobb szórakoztató üzletembere.

Lehet, hogy ez az agyára ment?

Sportaréna, október 30.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.