Delírium tré - Cirque du Soleil: Delírium (cirkusz)

  • - sisso -
  • 2007. november 8.

Zene

A Kozmosz és Rio között utazunk egy hőlégballonnak látszó tárggyal, videoklip óriásokkal, artista törpékkel, óriási hangfalakon átordító, rosszul öltözött énekesekkel, kicsi és jelentéktelen pontnak érezzük magunkat a világegyetemben, valaki más álmában vagyunk, de nagyon.

A Kozmosz és Rio között utazunk egy hőlégballonnak látszó tárggyal, videoklip óriásokkal, artista törpékkel, óriási hangfalakon átordító, rosszul öltözött énekesekkel, kicsi és jelentéktelen pontnak érezzük magunkat a világegyetemben, valaki más álmában vagyunk, de nagyon. A szerep szerinti ügyeletes álmodó olyanokat mond a színpadon (mert néha megszólal, nem csak levegőben evezést imitál vetített háttér előtt), hogy még, jó, hogy csak képzelet, mert nagyon vad lenne amúgy. Hát vadnak kevésbé, inkább baromi költséges. Olyasmi, mint egy rózsadombi cukorsüveg-palota, amiben benne van az anyag, az átlagnál drágább, de igénytelen építész tervezte. Az apró részletek, a habarcs, a táncosok, az artisták nagyon rendben voltak, de hiába tették ki a lelküket nyolc karikával a nyakukon, hiába emeltek nyolcvan embert szemrebbenés nélkül az untermanok, és repültek a légtornászok kötélről kötélre könnyedén, túl messze voltak, és egyébként is eltakarta őket a körítés.

A főhősnek csak azért lehetett jobb az álom, mert őt körbevetítették, mint az űrdiszkóban, mi viszont egy színpadot néztünk látcsővel. Nem voltunk benne, nem ültünk körbe, és néztünk felfelé tátott szájjal, hanem láttunk egy monumentális Moulin Rouge-show-t, amihez járnának asztalok és színes italok.

A baj, hogy egy ország várta évek óta, ha nem is konkrétan ezt a produkciót; teljesen megtelt a csarnok, a vezetékeken is lógtak (saját cirkusz), és a prominencia elhozta a vasárnapi gyerekét. Ilyen jegyárak mellett pedig bárminek tapsol az ember. Kicsit át lettünk verve, mert A Nap Cirkusza nem csak ilyen. Jól beágyazott az előadásnak a Duna tévén vetített Cirque du Soleil DVD-sorozat, meg az is, hogy mindenki úgy tudta, órákig sírnak az emberek a gyönyörűségtől előadás után. Világszerte rajongják a nézők, tucatnyi előadásuk van párhuzamosan, vízzel-tűzzel játszanak, legalább három utazó formációjuk, amelyek közül az egyik Las Vegasban rezidens, és valójában saját sátra van. Magyarok is vannak a közel háromezer, negyvenféle nációból válogatott alkalmazott között. Például Hajdu Zoltán Miklós tornász (Fehér tenyér), Lengyel Imre műugróbajnok, Jobbágy Zoltán akrobata, és a legújabb, a Delíriumban is részt vevő Újvári Milán táncos, akit Frenák Pál társulatából ismerhetünk.

Az idén huszonöt éves cirkusz alapítója, az egykori québeci csepűrágó-komédiás Guy Laliberté 2004-ben bekerült a Forbes által jegyzett milliárdosok közé. Idén sokat cikkeztek róla, mert megkapta az Ernst & Young World Entrepreneur Of The Year díját, ami valami olyasmit jelent, hogy az év legjobb szórakoztató üzletembere.

Lehet, hogy ez az agyára ment?

Sportaréna, október 30.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.