Deti Picasso (Koncert)

  • - kyt -
  • 2008. június 5.

Zene

Deti Picasso Gaja Arutyunjan figyelemre méltó személyiség: lendület, erő, báj, mérhetetlen öntudat és irigylésre méltó önszeretet sugárzott a Picasso-gyerekek frontnőjéből ezen a koncerten. Korábbi budapesti fellépései között volt olyan, amikor kicsit túlságosan is intellektuálisra, nemesen zaklatott-érzékenyre vette a figurát, túlhajtva egészen a modorosságig.

Deti Picasso Gaja Arutyunjan figyelemre méltó személyiség: lendület, erõ, báj, mérhetetlen öntudat és irigylésre méltó önszeretet sugárzott a Picasso-gyerekek frontnõjébõl ezen a koncerten. Korábbi budapesti fellépései között volt olyan, amikor kicsit túlságosan is intellektuálisra, nemesen zaklatott-érzékenyre vette a figurát, túlhajtva egészen a modorosságig. Most errõl szó sem volt, a zenekar új lemezét bemutató koncert - némi kezdeti hangosításbeli nehézségek áthidalását követõen - magasfeszültségen rezgett, és ez kétségkívül elsõsorban a szépséges Gaja érdeme, aki örvendetesen gyarapodó magyar szókincsét is lelkesen tárta a közönség elé. Az örmény zenekar a hírek szerint évek óta õrzi pozícióit a moszkvai könnyûzenei szcénán, de ez a helyzet Budapesten is, ahol a közönség most is könnyen hajlott arra, hogy megfeleljen az énekesnõ lelkesedésbeli elvárásainak.

A koncert lendületének zenei okát alighanem az új lemez (Turbo Mairik - Turbó anyuci) örmény népzenei alapozottsága, konokul szikár, keleties hangulata adja, amelyet leginkább a brácsa vad, szûkített hangközökkel színezett kitartott hangjai feszítenek erõteljessé, ellenpontként pedig a kemény, dúlt gitárjáték szolgál. Cselló - a zenekar egyik megszokott védjegye - ezúttal nem volt a felállásban, amelyet viszont Vajdovich Árpád basszusgitáros mellett egy kétszemélyes magyar fúvósszekció is kiegészített.

És ott volt még a közönség erõteljes helyeslését kiváltó, sodró jelenségként Ceglédi Annamária, akinek a "hastánca" örvendetes lehetõségeket mutatott fel a nõi test vadító színpadi prezentációja terén. Gaja örmény lepényt és édességet kínált a nézõknek, a ráadás után pedig kedvesen elköszöntette a közönséget. Vagyis a koncert összességében is remekül irányított és pörgetett, színes élményt adott, amelybõl egy idõ után már fölösleges lett volna kihallgatózni az új album zenei anyagára. Ezt megtehetjük majd a Szigeten, ahol a Világzenei Nagyszínpadon lépnek fel.

A38, május 28.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.