Lemez

Chromatics: Closer to Grey

  • - minek -
  • 2019. november 17.

Zene

A lassan két évtizede működő portlandi Chromatics a beszédes nevű Italians Do It Better ki­adót alapító Johnny Jewel producer szerelemgyereke, de a varázslatosan melankolikus, erősen retró hangzásban legalább ennyire fontos az énekes-gitáros-szintis Ruth Radelet jellegzetes, néha meleg, máskor kísértetiesen hűvös tónusú hangja. Ahogy mindig, úgy ötödik albumukon is többnyire remek dalokat hallunk, bár a kohézió nem a lemez erőssége: egyszerre érezzük a szinte zavarba ejtő sokszínűséget, és a megvalósítás célratörő, egyben lefegyverző egyszerűségét. A felütés Simon & Garfunkel feldolgozása (The Sound of Silence) nem biztos, hogy beszippantja a befogadót, de a folytatás annál meggyőzőbb. A hibátlan szintipop You’re No Good eleganciája elragadó, a cím­adó Closer to Grey felütése és gitártémája a dark/goth/poszt­punk aranykort hozza vissza, a Twist the Knife gyilkos minimalizmusa és a szándékosan hamisan szóló szinti mind-mind a lemez gátlástalanul naiv eszképizmusát szolgálják: el innen, mindegy, hogy hova! Érdekes, hogy az ezt követő dalok szinte bukolikus tónusa jócskán eltávolít a tánczenei lüktetéstől, a Move a Mountainben vagy a Touch Redben Radelet (s vele a Chromatics) egészen más arcát mutatja. A zenei témákat sem nyújtják sokáig, az egyetlen kivétel az album másik, hosszadalmasabb feldolgozása, a Jesus and Mary Chain On the Wall című száma, könnyeden repetitív stílben elővezetve, stílusos ambient lezárással.

Italians Do It Better, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.