Lemez

Chromatics: Closer to Grey

  • - minek -
  • 2019. november 17.

Zene

A lassan két évtizede működő portlandi Chromatics a beszédes nevű Italians Do It Better ki­adót alapító Johnny Jewel producer szerelemgyereke, de a varázslatosan melankolikus, erősen retró hangzásban legalább ennyire fontos az énekes-gitáros-szintis Ruth Radelet jellegzetes, néha meleg, máskor kísértetiesen hűvös tónusú hangja. Ahogy mindig, úgy ötödik albumukon is többnyire remek dalokat hallunk, bár a kohézió nem a lemez erőssége: egyszerre érezzük a szinte zavarba ejtő sokszínűséget, és a megvalósítás célratörő, egyben lefegyverző egyszerűségét. A felütés Simon & Garfunkel feldolgozása (The Sound of Silence) nem biztos, hogy beszippantja a befogadót, de a folytatás annál meggyőzőbb. A hibátlan szintipop You’re No Good eleganciája elragadó, a cím­adó Closer to Grey felütése és gitártémája a dark/goth/poszt­punk aranykort hozza vissza, a Twist the Knife gyilkos minimalizmusa és a szándékosan hamisan szóló szinti mind-mind a lemez gátlástalanul naiv eszképizmusát szolgálják: el innen, mindegy, hogy hova! Érdekes, hogy az ezt követő dalok szinte bukolikus tónusa jócskán eltávolít a tánczenei lüktetéstől, a Move a Mountainben vagy a Touch Redben Radelet (s vele a Chromatics) egészen más arcát mutatja. A zenei témákat sem nyújtják sokáig, az egyetlen kivétel az album másik, hosszadalmasabb feldolgozása, a Jesus and Mary Chain On the Wall című száma, könnyeden repetitív stílben elővezetve, stílusos ambient lezárással.

Italians Do It Better, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.