Lemez

Chromatics: Closer to Grey

  • - minek -
  • 2019. november 17.

Zene

A lassan két évtizede működő portlandi Chromatics a beszédes nevű Italians Do It Better ki­adót alapító Johnny Jewel producer szerelemgyereke, de a varázslatosan melankolikus, erősen retró hangzásban legalább ennyire fontos az énekes-gitáros-szintis Ruth Radelet jellegzetes, néha meleg, máskor kísértetiesen hűvös tónusú hangja. Ahogy mindig, úgy ötödik albumukon is többnyire remek dalokat hallunk, bár a kohézió nem a lemez erőssége: egyszerre érezzük a szinte zavarba ejtő sokszínűséget, és a megvalósítás célratörő, egyben lefegyverző egyszerűségét. A felütés Simon & Garfunkel feldolgozása (The Sound of Silence) nem biztos, hogy beszippantja a befogadót, de a folytatás annál meggyőzőbb. A hibátlan szintipop You’re No Good eleganciája elragadó, a cím­adó Closer to Grey felütése és gitártémája a dark/goth/poszt­punk aranykort hozza vissza, a Twist the Knife gyilkos minimalizmusa és a szándékosan hamisan szóló szinti mind-mind a lemez gátlástalanul naiv eszképizmusát szolgálják: el innen, mindegy, hogy hova! Érdekes, hogy az ezt követő dalok szinte bukolikus tónusa jócskán eltávolít a tánczenei lüktetéstől, a Move a Mountainben vagy a Touch Redben Radelet (s vele a Chromatics) egészen más arcát mutatja. A zenei témákat sem nyújtják sokáig, az egyetlen kivétel az album másik, hosszadalmasabb feldolgozása, a Jesus and Mary Chain On the Wall című száma, könnyeden repetitív stílben elővezetve, stílusos ambient lezárással.

Italians Do It Better, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.