DVD

Donizetti: Lammermoori Lucia

  • - káté -
  • 2013. szeptember 29.

Zene

Donizetti Lammermoori Lucia című operájának szoprán dívái régebben üveghangú énekesnők voltak, akik csilingelő, kristályos koloratúrákban érvényesítették a bomlott agyú hősnő bontakozó és az "őrülési jelenetben" kulmináló ideggyöngeségét.

Az újabb kori operajátszásban a hangok egyre testesebbek és drámaibbak. A Luciaként a Metropolitan Operában 2009-ben debütált szupersztár, Anna Netrebko bársonyos, lírai hangja is fokozatosan súlyosodik. S mivel személyisége eredendően átütő, bizonyos értelemben ellentmondást nem tűrő, esetében nem a szerelmétől csellel elszakított, politikai házasságra kényszerített, pszichológiai kényszernek alávetett, szisztematikusan felőrölt, gyönge áldozatról van szó. Mindez megtörténik, de Netrebko Luciája ellenáll, őrült férjgyilkosságával bosszúálló angyalként lázad, és a síron túlról is szelíd kísértetként irányítja szerelme, Edgardo mozdulatát: a tőrdöfést, amellyel őt követi a halálba. Az előadást rendező Mary Zimmermann két kísértetjelenetet is beállít, de a vezéregyéniség Netrebko-Lucia, ő uralja a drámát és a színpadot. Hangja az a "nagy zöngésű húr", amelyről Ady versben levelezett Móriczcal.

Piotr Beczala svungosan szárnyaló tenor, noha hiányzik belőle Edgardo elszánt, majd kétségbeesett sebzettsége. A lengyel énekesszekció másik jelese, Mariusz Kwiecien birtokában van mind a bariton hang sűrű, bolyhos szövetének, mind a karakter keménységének. Raimondo epizódjából Ildar Abdrazakov szenvedéllyel és empátiával átfűtött nagy szerepet kreál. Ebben segítségére van, hogy több olyan részlet is elhangzik a felvételen, amelyet gyakran kihagynak, a budapesti operanéző például - ezt személyesen tanúsíthatom - az elmúlt ötvenöt évben bizonyosan nem találkozhatott velük.

Deutsche Grammophon, Universal, 2 DVD

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.