DVD

Donizetti: Lammermoori Lucia

  • - káté -
  • 2013. szeptember 29.

Zene

Donizetti Lammermoori Lucia című operájának szoprán dívái régebben üveghangú énekesnők voltak, akik csilingelő, kristályos koloratúrákban érvényesítették a bomlott agyú hősnő bontakozó és az "őrülési jelenetben" kulmináló ideggyöngeségét.

Az újabb kori operajátszásban a hangok egyre testesebbek és drámaibbak. A Luciaként a Metropolitan Operában 2009-ben debütált szupersztár, Anna Netrebko bársonyos, lírai hangja is fokozatosan súlyosodik. S mivel személyisége eredendően átütő, bizonyos értelemben ellentmondást nem tűrő, esetében nem a szerelmétől csellel elszakított, politikai házasságra kényszerített, pszichológiai kényszernek alávetett, szisztematikusan felőrölt, gyönge áldozatról van szó. Mindez megtörténik, de Netrebko Luciája ellenáll, őrült férjgyilkosságával bosszúálló angyalként lázad, és a síron túlról is szelíd kísértetként irányítja szerelme, Edgardo mozdulatát: a tőrdöfést, amellyel őt követi a halálba. Az előadást rendező Mary Zimmermann két kísértetjelenetet is beállít, de a vezéregyéniség Netrebko-Lucia, ő uralja a drámát és a színpadot. Hangja az a "nagy zöngésű húr", amelyről Ady versben levelezett Móriczcal.

Piotr Beczala svungosan szárnyaló tenor, noha hiányzik belőle Edgardo elszánt, majd kétségbeesett sebzettsége. A lengyel énekesszekció másik jelese, Mariusz Kwiecien birtokában van mind a bariton hang sűrű, bolyhos szövetének, mind a karakter keménységének. Raimondo epizódjából Ildar Abdrazakov szenvedéllyel és empátiával átfűtött nagy szerepet kreál. Ebben segítségére van, hogy több olyan részlet is elhangzik a felvételen, amelyet gyakran kihagynak, a budapesti operanéző például - ezt személyesen tanúsíthatom - az elmúlt ötvenöt évben bizonyosan nem találkozhatott velük.

Deutsche Grammophon, Universal, 2 DVD

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.