DVD

Donizetti: Lammermoori Lucia

  • - káté -
  • 2013. szeptember 29.

Zene

Donizetti Lammermoori Lucia című operájának szoprán dívái régebben üveghangú énekesnők voltak, akik csilingelő, kristályos koloratúrákban érvényesítették a bomlott agyú hősnő bontakozó és az "őrülési jelenetben" kulmináló ideggyöngeségét.

Az újabb kori operajátszásban a hangok egyre testesebbek és drámaibbak. A Luciaként a Metropolitan Operában 2009-ben debütált szupersztár, Anna Netrebko bársonyos, lírai hangja is fokozatosan súlyosodik. S mivel személyisége eredendően átütő, bizonyos értelemben ellentmondást nem tűrő, esetében nem a szerelmétől csellel elszakított, politikai házasságra kényszerített, pszichológiai kényszernek alávetett, szisztematikusan felőrölt, gyönge áldozatról van szó. Mindez megtörténik, de Netrebko Luciája ellenáll, őrült férjgyilkosságával bosszúálló angyalként lázad, és a síron túlról is szelíd kísértetként irányítja szerelme, Edgardo mozdulatát: a tőrdöfést, amellyel őt követi a halálba. Az előadást rendező Mary Zimmermann két kísértetjelenetet is beállít, de a vezéregyéniség Netrebko-Lucia, ő uralja a drámát és a színpadot. Hangja az a "nagy zöngésű húr", amelyről Ady versben levelezett Móriczcal.

Piotr Beczala svungosan szárnyaló tenor, noha hiányzik belőle Edgardo elszánt, majd kétségbeesett sebzettsége. A lengyel énekesszekció másik jelese, Mariusz Kwiecien birtokában van mind a bariton hang sűrű, bolyhos szövetének, mind a karakter keménységének. Raimondo epizódjából Ildar Abdrazakov szenvedéllyel és empátiával átfűtött nagy szerepet kreál. Ebben segítségére van, hogy több olyan részlet is elhangzik a felvételen, amelyet gyakran kihagynak, a budapesti operanéző például - ezt személyesen tanúsíthatom - az elmúlt ötvenöt évben bizonyosan nem találkozhatott velük.

Deutsche Grammophon, Universal, 2 DVD

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.