Koncert

Roger Waters: A Fal

  • Simonyi Balázs
  • 2013. szeptember 29.

Zene

Akit pár évtizede hosszú hajú, kölyökképű zenei agytrösztként ismertünk, az pár nap híján 70 évesen, sármosan, ősz lobonccal és barázdált arccal vezeti elő a rockzene egyik legnagyobb hatású művét.

Gigantikus, a film világára épülő díszletet, kvadrofón hangzást, kápráztató animációkat, profi férfibandát kapunk, no és az SOS Gyermekfalu lakóit a közhelyesült Another Brickben. Furcsa a Motherben a női hang hiánya, és az is, hogy a kivetítőn megidézi magát 1980-ból - kevesen tehetnék meg ezt visszatetszés nélkül. A 2011-es beltéri koncerthez képest nagyobb lett a Fal, s vele a vetítőfelület is, más nem változott. Szünetre teljesen felépül, elnyeli a színpadot: örök rejtély, hogy a Hey you-ban Watersék élőben játszanak-e, vagy még a büfében vannak, és megy a CD. Persze bizarr, hogy a fizető nézők az idő felében nem látják a zenészeket, s mégis lelkesednek, mert a HD-minőségű, minden borzalmat a pofánkba vágó, patetikus vetítés leköti őket.

Bár néhol gyanakodtunk, hogy előre felvett hangsáv segíti Waterst, vagy hogy a szünet arra kell, hogy újraélesszék, mégsem volt ciki egy pillanatig sem a zenei és vizuális rész, csak a bornírt pacifista tartalom. Teljes politikai-ideológiai káoszt ont magából Waters kétszáz Fal-előadás óta: tavaly a világ harmadik legtöbb turnépénzét kasszírozta ezzel a minden rosszat megdorgáló, háborút-pénzt-médiát összemosó, állandóan update-elt katyvasszal. Láthatólag hisz benne, ezerrel nyomatja, kétségkívül látványos, viszont élesen leválik a Parker-film mondanivalójáról. Kérdés, el lehet-e vonatkoztatni ettől a vetített parasztvakítástól? Ha igen, marad a rohadt jó koncert. Lehet, hogy Waterst, a rockzene egyik utolsó mohikánját nem látjuk többé, de a fák tovább énekelnek, a fejünk fölött elröpül a nikkel szamovár és egy hatalmas agyarú, fekete gumidisznó.

Puskás Ferenc Stadion, augusztus 25.

a show-ért

 

 

 

 

az üzenetért

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.