Lemez

Ras G: Back On The Planet

  • Velkei Zoltán
  • 2013. szeptember 29.

Zene

Az utóbbi években a Ras G művésznéven ismertté vált Gregory Shortert a szakírók a Los Angeles-i újvonalas hiphopszcéna egyik legkarakteresebb, legnagyobb reménységű figurájaként tartják számon.

Eddigi munkássága igazán kiemelkedő: Shorter absztrakt ritmusokat ragaszt össze tudományos-fantasztikus lo-fi elektronikával és pszichedelikus dzsesszhangmintákkal; számain egyaránt érződik Sun Ra és Flying Lotus hatása. Albumainak többnyire rendkívül elvágyódó hangulatuk van - mind térben, mind időben nagyon távoli messzeségekbe tekint a szerző.

Legújabb gyűjteménye szépen illeszkedik a diszkográfiába. Ezúttal ugyan nem hallhatók korukat jóval megelőző megoldások, de azt sem érezheti a hallgató, hogy egy olyan (sokadik) sorlemezzel van dolga, amin a szerző jól bevált módszerei és trükkjei már vesztenének a hatásosságukból. Ras G jó abban, amit csinál, és most is rengeteg jó felvétellel pakolta tele az albumát.

Az All Is Well... törzsi dobjai és melankolikus elektronikája egy hosszú apokalipszist túlélt, reneszánszát élő Földre kalauzolja az embert, a hátralévő szűk negyven perc pedig e téma jegyében telik el izgalmasabbnál izgalmasabb címekkel (Cosmic Lounge Kisses, Asteroid Storm..., Ancestral Data Bank stb). A futurisztikus érzés nem marad el, a korábbi lemezeken bejárt távoli bolygók idegenszerűsége után most azonban sokkal emberibb felvételek várnak ránk - érezni a lélegzésüket. A tetőpont egyértelműen a végén van: a Children Of The Hapi az a klasszikus, felejthetetlen pillanat, ami miatt Ras G-re évekkel később is igazi nagyságként fogunk emlékezni. Egy már-már technoid dobritmus lüktet gépek békés duruzsolása és töredezett gyerekvokálok közepette, miközben egy hang transzba ejtően kérdezgeti a hallgatót: "Don't you hear the music, don't you feel the happy people?" De nemcsak ebbe az utópiába jó megérkezni, hanem az egész utat érdemes végigjárni többször is.

Brainfeeder/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.