Lemez

Ras G: Back On The Planet

  • Velkei Zoltán
  • 2013. szeptember 29.

Zene

Az utóbbi években a Ras G művésznéven ismertté vált Gregory Shortert a szakírók a Los Angeles-i újvonalas hiphopszcéna egyik legkarakteresebb, legnagyobb reménységű figurájaként tartják számon.

Eddigi munkássága igazán kiemelkedő: Shorter absztrakt ritmusokat ragaszt össze tudományos-fantasztikus lo-fi elektronikával és pszichedelikus dzsesszhangmintákkal; számain egyaránt érződik Sun Ra és Flying Lotus hatása. Albumainak többnyire rendkívül elvágyódó hangulatuk van - mind térben, mind időben nagyon távoli messzeségekbe tekint a szerző.

Legújabb gyűjteménye szépen illeszkedik a diszkográfiába. Ezúttal ugyan nem hallhatók korukat jóval megelőző megoldások, de azt sem érezheti a hallgató, hogy egy olyan (sokadik) sorlemezzel van dolga, amin a szerző jól bevált módszerei és trükkjei már vesztenének a hatásosságukból. Ras G jó abban, amit csinál, és most is rengeteg jó felvétellel pakolta tele az albumát.

Az All Is Well... törzsi dobjai és melankolikus elektronikája egy hosszú apokalipszist túlélt, reneszánszát élő Földre kalauzolja az embert, a hátralévő szűk negyven perc pedig e téma jegyében telik el izgalmasabbnál izgalmasabb címekkel (Cosmic Lounge Kisses, Asteroid Storm..., Ancestral Data Bank stb). A futurisztikus érzés nem marad el, a korábbi lemezeken bejárt távoli bolygók idegenszerűsége után most azonban sokkal emberibb felvételek várnak ránk - érezni a lélegzésüket. A tetőpont egyértelműen a végén van: a Children Of The Hapi az a klasszikus, felejthetetlen pillanat, ami miatt Ras G-re évekkel később is igazi nagyságként fogunk emlékezni. Egy már-már technoid dobritmus lüktet gépek békés duruzsolása és töredezett gyerekvokálok közepette, miközben egy hang transzba ejtően kérdezgeti a hallgatót: "Don't you hear the music, don't you feel the happy people?" De nemcsak ebbe az utópiába jó megérkezni, hanem az egész utat érdemes végigjárni többször is.

Brainfeeder/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.