DVD - Barátra vagy ellenségre? - Vadim Perelman: Szemvillanás alatt

  • - ts -
  • 2009. július 30.

Zene

1999 áprilisában a coloradói Columbine-ban két kamaszkorú diák vérfürdőt rendezett az iskolában - talán a legismertebb borzalom a sok közül. Michael Moore híres Kóla, puska, sült krumpli (Bowling for Columbine) című mozgóképes röpiratának is ez az alapsztorija.

1999 áprilisában a coloradói Columbine-ban két kamaszkorú diák vérfürdőt rendezett az iskolában - talán a legismertebb borzalom a sok közül. Michael Moore híres Kóla, puska, sült krumpli (Bowling for Columbine) című mozgóképes röpiratának is ez az alapsztorija.

De a tévéhíradók addigra és azután is annyira szokványossá tették az efféle drámákról szóló híreket, hogy Perelmannak már nem kell vesződnie, hogy "valóságos" helyet és kázust találjon. ' valahol a boldog és kiegyensúlyozott amerikai szuburbia gyöpös-virágos kertjeiben igyekszik egy efféle borzalomból fakadó poszttraumás ügymenet végére járni (akár egy laboratóriumban). Egy riadt arcú kamasz gépfegyveres iskolai tömegmészárlásának emléke ötlik föl mindgyakran a filmben és főszereplőjében, Dianában (Uma Thurman). Egymást váltják az egykori és a tizenöt évvel későbbi képek, ott vagyunk (többször, sokszor is), amikor a fiatal Diana (Evan Rachel Wood kétségkívül figyelemre méltó játéka) - barátnője társaságában a leánymosdóban - szembenéz a gépfegyver csövével, illetve gyilkos diáktársával. S kísérgetjük a felnőttet napi ügymenetében, amikor a kisváros épp a szörnyű esemény évfordulójára készül megemlékezni.

Arról csak feltételezéseink lehetnek, hogy az eltelt években mennyire kísértették a hősnőt a történtek, most mindenesetre van egy biztos pontunk - ez az évforduló. Ahol egybegyűlnek a túlélők, az áldozatok hozzátartozói és persze a szellemek. Esetleges feltételezéseinket Perelman rekonstrukciós törekvései is segítik; hogyan is volt az a nap, amikor végül a jóvátehetetlen bekövetkezett? Ám velünk szemben Diana tűpontosan emlékezik, ki mit mondott, ő hányszor veszett össze, s hányszor békült ki a barátnőjével - akit 15 év múltán már nem láttunk. Diana környezetét viszont igen; tudós férje oldalán neveli kicsi lánykáját, maga is alkotó ember, katedrája van, minden jó és kicsit unalmas, ha a fájó emlékek nem lennének, nem lenne semmi - baj vagy különös.

Mi pedig egy könnyen nézhető, kellemesen lassúcska másfél órán keresztül ugrálunk máról tegnapra és vissza, talán csak annyi a bajunk, hogy túl sűrűn akad meg tekintetünk a környék virágzó fáin, túl sűrűn merülünk az úszómedence kékesen tiszta vizébe.

Hát persze, Perelman szemérmetlen, gátlástalan giccset alkotott (műve Laura Kasischke a hírek szerint népszerű regényének adaptációja), mi mást is lehetne e tárgyban? E tárgyban, amiben pont ő bízott a legkevésbé. Ott kellene először gyanút fognunk, hogy miért várt tizenöt évet. Ha a poszttraumás kínokról akart csendesen, szépen, olykor könnyek közt megemlékezni, akkor miért nem a forró nyomon haladt? Miért nem akkor lépünk a képbe, amikor még friss a seb?

Nyilván azért nem, mert többre váltottunk jegyet: a választásra. A Szemvillanás alatt ugyanis az iskolai vérengzést és utóéletét (annak minden selymes-virágos túlkapásával együtt) csak kulisszának használja, attól sem zavartatva magát, hogy aza már van egy neki (a szuburbia). Kulisszának egy elég sokszor látott, de még mindig holtbiztos magánszámhoz. Egy ziccerhez, amit illő körültekintéssel épít fel, s abszolvál a végén, amiről, ha bármit mondanánk, kifecsegnénk - így is elég messzire mentünk.

Ellenben ez Perelmanról nem mondható el, ő nem megy messzire, megmarad - grandiózus poénjával édes egyetértésben - a szomorkás, ám napsütötte kertvárosi giccsek, melodrámák aranyösvényén, gondosan ügyelve minden lépésére. Pedig lettek volna lehetőségei, hogy félrelépjen. Ha akár egyszer is meg merte volna tenni, most teljesen odalennénk. Így annyival kell beérnünk, hogy megcsinálta. Viszonylag rendesen.

Forgalmazza a Fórum Home Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.