Színház - Szerelem a konyhában - Korsunovas Rómeó és Júliája

  • Csáki Judit
  • 2009. július 30.

Zene

Az idei gyulai Shakespeare Fesztivál talán legnagyobb durranása az Oskaras Korsunovas rendezte Rómeó és Júlia volt; egyébként aligha valami lélegzetelállító vagy meghökkentő interpretáció okán (amúgy is legföljebb az lehetne meghökkentő manapság, ha Júlia mégis férjhez menne Párishoz, vagy az ifjú pár "kivándorolna" Padovába). Szóval nem: Korsunovas a közismert szerelmi történetet vitte színre - számítva arra, hogy közismert lévén eltekinthet a közhelyeitől, köztük elsőként a bájos-sírós-porcukros intonációtól. Porcukor helyett itt van a liszt:

Az idei gyulai Shakespeare Fesztivál talán legnagyobb durranása az Oskaras Korsunovas rendezte Rómeó és Júlia volt; egyébként aligha valami lélegzetelállító vagy meghökkentő interpretáció okán (amúgy is legföljebb az lehetne meghökkentő manapság, ha Júlia mégis férjhez menne Párishoz, vagy az ifjú pár "kivándorolna" Padovába). Szóval nem: Korsunovas a közismert szerelmi történetet vitte színre - számítva arra, hogy közismert lévén eltekinthet a közhelyeitől, köztük elsőként a bájos-sírós-porcukros intonációtól.

Porcukor helyett itt van a liszt: két szomszédos és rivális pizzéria ipari méretű konyhájában játszódik a darab, melynek vagy húszperces néma előjátékában sűrűn hull, permetez, párállik és száll a liszt, miközben nagyjából minden lényegeset megtudunk a játék szereplőiről és viszonyairól. Játék: pajzán alakzatokat-testrészeket gyúrnak, viccelik-cukkolják egymást a két tábor tagjai, tésztával feleselnek, receptet fürkésznek, cserélgetik a rugalmas anyagot, báboznak vele orgiasztikus hevültségben, és közben bejátsszák a teret. Melynek domináns eleme a két nagy kredenc; polcaikon rengeteg konyhai kellék, de sok más is: pucér óraszerkezet, koporsó, csontváz, babakocsi. Kortalan korban járunk egyébként: ez a történet bármikor megeshet, lehet két nemesi család sokgenerációs ellentéte, de két szomszédos étterem természetesnek mondható rivalizálása is. Jurate Paulekaite díszletében a kredencek előtt - ugyancsak szimmetrikusan - két hatalmas konyhapult áll, szükség esetén ravatalozó. A két térfél közt sínpár fut előre, egészen a nézőtérig; rajta óriási dagasztóüst gurul, ha kell.

A játék és a színházi találékonyság viszi előre az előadást: teátrális poénok sorjáznak, közben sűrű atmoszféra teremtődik a feszültség és látvány szüntelenül forrongó keverékéből. Korsunovas nagy tempót diktál - néhány szereplőt és epizódot ki is hagyott a darabból; ugyanakkor extra nyomatékot és jelentőséget ad más figuráknak és epizódoknak. A szokásosnak mondható "éteri szépség" helyett vad egymásnak esés a nyitánya Rómeó és Júlia szerelmének; igaz, Rasa Samuolyte Júliája sem éteri szépség, hanem tenyeres-talpas, energikus lány, aki éhes és szomjas már arra, amit felnőtt életnek gondol, valamint ezerrel unja a szüleit, akikhez nem sok köze van. És Rómeó sem a divatlapok címoldaláról esett Korsunovas színpadára: Gytis Ivanauskas vékony, markáns arcú szőke fiú, akiben ugyancsak duzzadnak az energiák, barátságban és szerelemben is. A szerelmesek kicsit sem fordítják a világ ellen szerelmüket, hanem csak követik, amit az ösztönük diktál.

Perfekt és all-round: ilyenek Korsunovas színészei. Akár annyi a szerepük, hogy hatvanas évekbeli tupírozott frizurával behoznak a színre egy nyársat nyelt asszonyt (szöveg sincs hozzá, semmi): ez Rómeó anyja, Vesta Grabstaite csak átmasírozik a konyhán néhányszor. Vagy főszereppé nő egy figura: ilyen például a dajka, akit a társulat egyik meghatározó színésze, Egle Mikulyonite alakít, egyrészt féktelen humorral, másrészt igazi anyai oroszlánszívvel - egyik esetben sem marad ki egyetlen gesztikus poénlehetőség, egyetlen kínálkozó mimika sem, mégsem a kiszámíthatóság, hanem épp ellenkezőleg: az eredetiség teremti meg az alakot. Aki egyrészt anyja helyett anyja Júliának, másrészt maga is sűrű sorssal bír, harmadrészt az örök cseléd örök-praktikus ösztöne vezérli (ahogy észre sem veszi, amikor cserbenhagyja Júliáját, majd pedig előbb gondosan felöltözteti menyasszonynak a halottnak hitt lányt, és csak utána kiabál segítségért). Mikulyonite dajkája nagy kacagó áriával, a Lőrinc baráttal folytatott intim játékkal, parádés energiával és odaadással mozgatja az egész produkciót (ahogy a későbbi Mester és Margaritában ugyanígy mosta-söpörte a színpadot Annuska szerepében).

Az erkélyjelenet a megmászható kredencen és a tetején játszódik - ott van Júlia szobája is, vagyis a szerelmesek eleven ívként kötik össze a magasban a két térfelet. Amit egyébként összeköt a párbaj is: Mercutio és Tybalt mindennel vív, csak karddal nem; a testek játéka több is, más is, mint puszta párbaj; ezért szinte magától értetődő, hogy a két halott a kredenc nyílásain át figyelemmel és arcjátékkal kíséri a történteket. Dainius Kazlauskas (ő Woland a Bulgakov-darabban) rendkívül gazdag Mercutio-alakításában a "középen állás" képtelenségét és ennek finom tragikumát is könnyeden evidenssé teszi, pedig tényleg fölötte áll: nem is áll, lebeg az egész intrika és kavarodás fölött, csak belehal.

A nyalka Páris nagyon benősülne a jól menő pizzériába - áldozatkészsége jeléül (és fegyver gyanánt) nyújtófát dugdos elegáns öltönye zsebébe, buzgón tésztát dagaszt, és nem szűnik udvarolni a készséges anyósjelöltnek. A herceg nem uralja sem a várost, sem a helyzetet; viszont ő adja a mérget Rómeónak. Aki meghal az előadásban, mind lisztbe fúl: fehér lesz az arca, ez a halotti maszk. És lisztpermetben esküsznek a szerelmesek, majd lisztet szitálnak a fekete ruhás szereplők, mintha földet hánynának a sírokba; középen forog-forog az üst, hátukat egymásnak feszítve ülnek rajta a szerelmesek, aztán - ez a halál - ernyedten belezuhannak a végén. Nagyszerű.

Shakespeare Fesztivál, Gyula, július 11.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.