Színház - Szerelem a konyhában - Korsunovas Rómeó és Júliája

  • Csáki Judit
  • 2009. július 30.

Zene

Az idei gyulai Shakespeare Fesztivál talán legnagyobb durranása az Oskaras Korsunovas rendezte Rómeó és Júlia volt; egyébként aligha valami lélegzetelállító vagy meghökkentő interpretáció okán (amúgy is legföljebb az lehetne meghökkentő manapság, ha Júlia mégis férjhez menne Párishoz, vagy az ifjú pár "kivándorolna" Padovába). Szóval nem: Korsunovas a közismert szerelmi történetet vitte színre - számítva arra, hogy közismert lévén eltekinthet a közhelyeitől, köztük elsőként a bájos-sírós-porcukros intonációtól. Porcukor helyett itt van a liszt:

Az idei gyulai Shakespeare Fesztivál talán legnagyobb durranása az Oskaras Korsunovas rendezte Rómeó és Júlia volt; egyébként aligha valami lélegzetelállító vagy meghökkentő interpretáció okán (amúgy is legföljebb az lehetne meghökkentő manapság, ha Júlia mégis férjhez menne Párishoz, vagy az ifjú pár "kivándorolna" Padovába). Szóval nem: Korsunovas a közismert szerelmi történetet vitte színre - számítva arra, hogy közismert lévén eltekinthet a közhelyeitől, köztük elsőként a bájos-sírós-porcukros intonációtól.

Porcukor helyett itt van a liszt: két szomszédos és rivális pizzéria ipari méretű konyhájában játszódik a darab, melynek vagy húszperces néma előjátékában sűrűn hull, permetez, párállik és száll a liszt, miközben nagyjából minden lényegeset megtudunk a játék szereplőiről és viszonyairól. Játék: pajzán alakzatokat-testrészeket gyúrnak, viccelik-cukkolják egymást a két tábor tagjai, tésztával feleselnek, receptet fürkésznek, cserélgetik a rugalmas anyagot, báboznak vele orgiasztikus hevültségben, és közben bejátsszák a teret. Melynek domináns eleme a két nagy kredenc; polcaikon rengeteg konyhai kellék, de sok más is: pucér óraszerkezet, koporsó, csontváz, babakocsi. Kortalan korban járunk egyébként: ez a történet bármikor megeshet, lehet két nemesi család sokgenerációs ellentéte, de két szomszédos étterem természetesnek mondható rivalizálása is. Jurate Paulekaite díszletében a kredencek előtt - ugyancsak szimmetrikusan - két hatalmas konyhapult áll, szükség esetén ravatalozó. A két térfél közt sínpár fut előre, egészen a nézőtérig; rajta óriási dagasztóüst gurul, ha kell.

A játék és a színházi találékonyság viszi előre az előadást: teátrális poénok sorjáznak, közben sűrű atmoszféra teremtődik a feszültség és látvány szüntelenül forrongó keverékéből. Korsunovas nagy tempót diktál - néhány szereplőt és epizódot ki is hagyott a darabból; ugyanakkor extra nyomatékot és jelentőséget ad más figuráknak és epizódoknak. A szokásosnak mondható "éteri szépség" helyett vad egymásnak esés a nyitánya Rómeó és Júlia szerelmének; igaz, Rasa Samuolyte Júliája sem éteri szépség, hanem tenyeres-talpas, energikus lány, aki éhes és szomjas már arra, amit felnőtt életnek gondol, valamint ezerrel unja a szüleit, akikhez nem sok köze van. És Rómeó sem a divatlapok címoldaláról esett Korsunovas színpadára: Gytis Ivanauskas vékony, markáns arcú szőke fiú, akiben ugyancsak duzzadnak az energiák, barátságban és szerelemben is. A szerelmesek kicsit sem fordítják a világ ellen szerelmüket, hanem csak követik, amit az ösztönük diktál.

Perfekt és all-round: ilyenek Korsunovas színészei. Akár annyi a szerepük, hogy hatvanas évekbeli tupírozott frizurával behoznak a színre egy nyársat nyelt asszonyt (szöveg sincs hozzá, semmi): ez Rómeó anyja, Vesta Grabstaite csak átmasírozik a konyhán néhányszor. Vagy főszereppé nő egy figura: ilyen például a dajka, akit a társulat egyik meghatározó színésze, Egle Mikulyonite alakít, egyrészt féktelen humorral, másrészt igazi anyai oroszlánszívvel - egyik esetben sem marad ki egyetlen gesztikus poénlehetőség, egyetlen kínálkozó mimika sem, mégsem a kiszámíthatóság, hanem épp ellenkezőleg: az eredetiség teremti meg az alakot. Aki egyrészt anyja helyett anyja Júliának, másrészt maga is sűrű sorssal bír, harmadrészt az örök cseléd örök-praktikus ösztöne vezérli (ahogy észre sem veszi, amikor cserbenhagyja Júliáját, majd pedig előbb gondosan felöltözteti menyasszonynak a halottnak hitt lányt, és csak utána kiabál segítségért). Mikulyonite dajkája nagy kacagó áriával, a Lőrinc baráttal folytatott intim játékkal, parádés energiával és odaadással mozgatja az egész produkciót (ahogy a későbbi Mester és Margaritában ugyanígy mosta-söpörte a színpadot Annuska szerepében).

Az erkélyjelenet a megmászható kredencen és a tetején játszódik - ott van Júlia szobája is, vagyis a szerelmesek eleven ívként kötik össze a magasban a két térfelet. Amit egyébként összeköt a párbaj is: Mercutio és Tybalt mindennel vív, csak karddal nem; a testek játéka több is, más is, mint puszta párbaj; ezért szinte magától értetődő, hogy a két halott a kredenc nyílásain át figyelemmel és arcjátékkal kíséri a történteket. Dainius Kazlauskas (ő Woland a Bulgakov-darabban) rendkívül gazdag Mercutio-alakításában a "középen állás" képtelenségét és ennek finom tragikumát is könnyeden evidenssé teszi, pedig tényleg fölötte áll: nem is áll, lebeg az egész intrika és kavarodás fölött, csak belehal.

A nyalka Páris nagyon benősülne a jól menő pizzériába - áldozatkészsége jeléül (és fegyver gyanánt) nyújtófát dugdos elegáns öltönye zsebébe, buzgón tésztát dagaszt, és nem szűnik udvarolni a készséges anyósjelöltnek. A herceg nem uralja sem a várost, sem a helyzetet; viszont ő adja a mérget Rómeónak. Aki meghal az előadásban, mind lisztbe fúl: fehér lesz az arca, ez a halotti maszk. És lisztpermetben esküsznek a szerelmesek, majd lisztet szitálnak a fekete ruhás szereplők, mintha földet hánynának a sírokba; középen forog-forog az üst, hátukat egymásnak feszítve ülnek rajta a szerelmesek, aztán - ez a halál - ernyedten belezuhannak a végén. Nagyszerű.

Shakespeare Fesztivál, Gyula, július 11.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.