kiállítás - CY TWOMBLY: SENSATIONS OF THE MOMENT

  • - banza -
  • 2009. július 30.

Zene

Noha az 1928-ban a Virginia állambeli Lexingtonban született, az ötvenes években Bostonban és New Yorkban tanult, 1957-ben végleg Olaszországban letelepedett képzőművész egyike a kortárs legnagyobbaknak, ha jól tudom, kiállítása még soha nem volt Magyarországon. Ausztriában is most mutatkozik be, igaz, mindjárt egy retrospektív tárlattal; és ez még a Twombly-szakértőknek is kínál újdonságot, három képet a művész egyenesen ide készített, és nem egy fénykép vagy festmény akad, mely még soha nem szerepelt a nyilvánosság előtt.
Noha az 1928-ban a Virginia állambeli Lexingtonban született, az ötvenes években Bostonban és New Yorkban tanult, 1957-ben végleg Olaszországban letelepedett képzõmûvész egyike a kortárs legnagyobbaknak, ha jól tudom, kiállítása még soha nem volt Magyarországon. Ausztriában is most mutatkozik be, igaz, mindjárt egy retrospektív tárlattal; és ez még a Twombly-szakértõknek is kínál újdonságot, három képet a mûvész egyenesen ide készített, és nem egy fénykép vagy festmény akad, mely még soha nem szerepelt a nyilvánosság elõtt.

Noha kétségtelenül absztrakt, Twombly bizonyos értelemben irodalmi képzõmûvész. Nemcsak azért, mert képein köztudottan nagy szerepet játszik a betû, az írás, hanem azért is, mivel képei olykor egészen irodalmi ihletésûek, és ebben az értelemben erõsen 19. századi jelenség. (Nem is szólva arról, hogy újabb "tájképein" valami új értelmet képes adni a levitézlettnek hitt impresszionizmusnak.) Egyik legnagyobb mûve a Rilke egy sorára készült ("O du verlorener Gott!") Orpheus, ami voltaképpen csak Orfeusz nevének felirata a piszkosszürke vásznon, és a kezdõbetû egy hatalmas O, mintegy válasz Rilkének. Alig ismerek szebb képet az 1945 utáni festészetbõl. Talán csak a nyolcvanas években készített Hero and Leander vetekszik vele, amely megint irodalmi, pontosabban mitologikus alapokon értelmezhetõ. Igen, összes vadságuk ellenére Twombly szép képeket és szobrokat készít, utóbbiak többnyire sírokra vagy temetõi emlékmûvekre emlékeztetnek, mélyen melankolikusak, ugyanakkor nem mentesek valami száraz humortól sem. Okos, tiszta, nemes mûvész, a fehér színnek és árnyalatainak talán legnagyobb költõje századunkban.

Museum Moderner Kunst, Museumsquartier, Bécs. Megtekinthetõ október 11-ig. Nyitva: mindennap 10-18 között, csütörtökön 21-ig.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Mit reméljünk az áfacsökkentéstől?

A nyugdíjasok a magas áfa miatt kapják a 30 ezer forint értékű vásárlási utalványt a miniszterelnök szerint. Ez azonban azt is jelentené, hogy alacsonyabb forgalmi adó esetén csökkennének az árak, ami viszont így nem állja ki a tapasztalat próbáját. A tíz évvel ezelőtti hazai és egyéb külföldi áfamérséklések hatásai vegyes képet mutatnak.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.