dvd - DOLAN ÉS A CADILLAC

  • - ts -
  • 2010. július 8.

Zene

Nem az a lényeg, testvér, hogy honnan jöttél, nem is az, hogy merre tartasz. Mert, ami Santino Corleone szakismeretei szerint a személyfelvonó, az Stephen Kingnek a személygépkocsi: halálos csapda.
Nem az a lényeg, testvér, hogy honnan jöttél, nem is az, hogy merre tartasz. Mert, ami Santino Corleone szakismeretei szerint a személyfelvonó, az Stephen Kingnek a személygépkocsi: halálos csapda. Így aztán mozgérozhatsz vízszintesen, jobbra vagy balra, függõlegesen, le s föl, de bármerre is hiába, véged van, és kész.

Íme a technika (újbóli) bosszúja a technika emberén, megint egyszerre vagyunk dr. Frankenstein és az összes páciense. A csapdaszimbolika e végletes leegyszerûsítésének nem túl különbözõ variációi mentén nyilvánvalóan megrajzolható Stephen King sikerekben (és filmekben) gazdag pályaképe. Jelen filmmû egyik, a kilencvenes évek elsõ felében publikált novellájából forgott, úgymond tiszteletben tartva a King-adaptációk mûtörténeti elõzményeit, de elegyes színvonalú végterméket produkálva.

A történet egyszerû: a gonosz ember (a mondott Dolan) nagy fekete autója (a mondott Cadillac) elõbb ápol, aztán eltakar, annyira megóv a külvilágtól, hogy az már túlzásnak is mondható - mindez egy sablonosan induló, de elég fordulatos bosszúhistóriába (s szolid fejlõdési, adott esetben fejlövési regénybe is) ojtva.

Jeff Beesley filmje ezenközben nem spórol sivatagi és klausztrofóbiás hangulatokkal sem, aminek éppenséggel örülhetnénk is, ha nem lenne az egész elõadás annyira iskolás, annyira tankönyvbõl olvasott, mint egy igyekvõ szappanopera. Különösen az a szekvencia sikerült szánalmasan komikusra, melyben az iskolai katedráról szalajtott hõs megállja a helyét a sivatagi útépítõk kissé faragatlan karéjában.

Ettõl aztán vicc marad az egész is.

Forgalmazza a Cinetel

**

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.