dvd - DOLAN ÉS A CADILLAC

  • - ts -
  • 2010. július 8.

Zene

Nem az a lényeg, testvér, hogy honnan jöttél, nem is az, hogy merre tartasz. Mert, ami Santino Corleone szakismeretei szerint a személyfelvonó, az Stephen Kingnek a személygépkocsi: halálos csapda.
Nem az a lényeg, testvér, hogy honnan jöttél, nem is az, hogy merre tartasz. Mert, ami Santino Corleone szakismeretei szerint a személyfelvonó, az Stephen Kingnek a személygépkocsi: halálos csapda. Így aztán mozgérozhatsz vízszintesen, jobbra vagy balra, függõlegesen, le s föl, de bármerre is hiába, véged van, és kész.

Íme a technika (újbóli) bosszúja a technika emberén, megint egyszerre vagyunk dr. Frankenstein és az összes páciense. A csapdaszimbolika e végletes leegyszerûsítésének nem túl különbözõ variációi mentén nyilvánvalóan megrajzolható Stephen King sikerekben (és filmekben) gazdag pályaképe. Jelen filmmû egyik, a kilencvenes évek elsõ felében publikált novellájából forgott, úgymond tiszteletben tartva a King-adaptációk mûtörténeti elõzményeit, de elegyes színvonalú végterméket produkálva.

A történet egyszerû: a gonosz ember (a mondott Dolan) nagy fekete autója (a mondott Cadillac) elõbb ápol, aztán eltakar, annyira megóv a külvilágtól, hogy az már túlzásnak is mondható - mindez egy sablonosan induló, de elég fordulatos bosszúhistóriába (s szolid fejlõdési, adott esetben fejlövési regénybe is) ojtva.

Jeff Beesley filmje ezenközben nem spórol sivatagi és klausztrofóbiás hangulatokkal sem, aminek éppenséggel örülhetnénk is, ha nem lenne az egész elõadás annyira iskolás, annyira tankönyvbõl olvasott, mint egy igyekvõ szappanopera. Különösen az a szekvencia sikerült szánalmasan komikusra, melyben az iskolai katedráról szalajtott hõs megállja a helyét a sivatagi útépítõk kissé faragatlan karéjában.

Ettõl aztán vicc marad az egész is.

Forgalmazza a Cinetel

**

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.