dvd - DOLAN ÉS A CADILLAC

  • - ts -
  • 2010. július 8.

Zene

Nem az a lényeg, testvér, hogy honnan jöttél, nem is az, hogy merre tartasz. Mert, ami Santino Corleone szakismeretei szerint a személyfelvonó, az Stephen Kingnek a személygépkocsi: halálos csapda.
Nem az a lényeg, testvér, hogy honnan jöttél, nem is az, hogy merre tartasz. Mert, ami Santino Corleone szakismeretei szerint a személyfelvonó, az Stephen Kingnek a személygépkocsi: halálos csapda. Így aztán mozgérozhatsz vízszintesen, jobbra vagy balra, függõlegesen, le s föl, de bármerre is hiába, véged van, és kész.

Íme a technika (újbóli) bosszúja a technika emberén, megint egyszerre vagyunk dr. Frankenstein és az összes páciense. A csapdaszimbolika e végletes leegyszerûsítésének nem túl különbözõ variációi mentén nyilvánvalóan megrajzolható Stephen King sikerekben (és filmekben) gazdag pályaképe. Jelen filmmû egyik, a kilencvenes évek elsõ felében publikált novellájából forgott, úgymond tiszteletben tartva a King-adaptációk mûtörténeti elõzményeit, de elegyes színvonalú végterméket produkálva.

A történet egyszerû: a gonosz ember (a mondott Dolan) nagy fekete autója (a mondott Cadillac) elõbb ápol, aztán eltakar, annyira megóv a külvilágtól, hogy az már túlzásnak is mondható - mindez egy sablonosan induló, de elég fordulatos bosszúhistóriába (s szolid fejlõdési, adott esetben fejlövési regénybe is) ojtva.

Jeff Beesley filmje ezenközben nem spórol sivatagi és klausztrofóbiás hangulatokkal sem, aminek éppenséggel örülhetnénk is, ha nem lenne az egész elõadás annyira iskolás, annyira tankönyvbõl olvasott, mint egy igyekvõ szappanopera. Különösen az a szekvencia sikerült szánalmasan komikusra, melyben az iskolai katedráról szalajtott hõs megállja a helyét a sivatagi útépítõk kissé faragatlan karéjában.

Ettõl aztán vicc marad az egész is.

Forgalmazza a Cinetel

**

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.