dvd - DOLAN ÉS A CADILLAC

  • - ts -
  • 2010. július 8.

Zene

Nem az a lényeg, testvér, hogy honnan jöttél, nem is az, hogy merre tartasz. Mert, ami Santino Corleone szakismeretei szerint a személyfelvonó, az Stephen Kingnek a személygépkocsi: halálos csapda.
Nem az a lényeg, testvér, hogy honnan jöttél, nem is az, hogy merre tartasz. Mert, ami Santino Corleone szakismeretei szerint a személyfelvonó, az Stephen Kingnek a személygépkocsi: halálos csapda. Így aztán mozgérozhatsz vízszintesen, jobbra vagy balra, függõlegesen, le s föl, de bármerre is hiába, véged van, és kész.

Íme a technika (újbóli) bosszúja a technika emberén, megint egyszerre vagyunk dr. Frankenstein és az összes páciense. A csapdaszimbolika e végletes leegyszerûsítésének nem túl különbözõ variációi mentén nyilvánvalóan megrajzolható Stephen King sikerekben (és filmekben) gazdag pályaképe. Jelen filmmû egyik, a kilencvenes évek elsõ felében publikált novellájából forgott, úgymond tiszteletben tartva a King-adaptációk mûtörténeti elõzményeit, de elegyes színvonalú végterméket produkálva.

A történet egyszerû: a gonosz ember (a mondott Dolan) nagy fekete autója (a mondott Cadillac) elõbb ápol, aztán eltakar, annyira megóv a külvilágtól, hogy az már túlzásnak is mondható - mindez egy sablonosan induló, de elég fordulatos bosszúhistóriába (s szolid fejlõdési, adott esetben fejlövési regénybe is) ojtva.

Jeff Beesley filmje ezenközben nem spórol sivatagi és klausztrofóbiás hangulatokkal sem, aminek éppenséggel örülhetnénk is, ha nem lenne az egész elõadás annyira iskolás, annyira tankönyvbõl olvasott, mint egy igyekvõ szappanopera. Különösen az a szekvencia sikerült szánalmasan komikusra, melyben az iskolai katedráról szalajtott hõs megállja a helyét a sivatagi útépítõk kissé faragatlan karéjában.

Ettõl aztán vicc marad az egész is.

Forgalmazza a Cinetel

**

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.