dvd - DONIZETTI DON PASQUALE

  • - káté -
  • 2011. június 16.

Zene

című vígoperája a leleplezés jegyében fogant, nem árt neki a Metropolitan élő(ből rögzített) moziközvetítéseinek új módija: a kukkolás. A kertben elbújt Ernesto szerenádjának első strófáját nemcsak halljuk Matthew Polenzanitól, látjuk is a beosztott kórustagok karéjában a díszlet mögött tanyázó tenoristát, amint vigyázó tekintetét a pódiumon vezénylő karvezetőre függeszti, aki viszont a "nagy karmestert", James Levine-t figyeli a monitoron.
címû vígoperája a leleplezés jegyében fogant, nem árt neki a Metropolitan élõ(bõl rögzített) moziközvetítéseinek új módija: a kukkolás. A kertben elbújt Ernesto szerenádjának elsõ strófáját nemcsak halljuk Matthew Polenzanitól, látjuk is a beosztott kórustagok karéjában a díszlet mögött tanyázó tenoristát, amint vigyázó tekintetét a pódiumon vezénylõ karvezetõre függeszti, aki viszont a "nagy karmestert", James Levine-t figyeli a monitoron. Mi is át vagyunk verve, nemcsak a címszereplõ. Az utóbbit a mûházassággal szedik rá, minket az operai illúziókból ábrándítanak ki. Polenzani kulturált, de nem épp olvadékony tenorjába valószínûleg akkor sem zúgnánk bele, ha csak hallanánk.

Amúgy is Anna Netrebkóra vagyunk kíváncsiak, aki veszített ugyan matériájának lágyságából, karcsúságából - az alakja is teltebb lett, nemcsak a hangja -, a koloratúrákat gömbölyíti, a hangszíne sötétedik, de minõsége, árnyalatossága a régi. És jól áll neki az érettség. Norinának is, aki nem kislány, hanem tapasztalt, fifikás és frivol özvegy - Mariusz Kwiecien csinos Malatestája is kell hozzá. Netrebko combharisnyát húz, balettozó rúdgyakorlatot végez, gyertyatartásban biciklizik. De mértékkel csintalankodik, s õszintén megbánja, hogy felpofozta a házasodhatnám öregembert. John Del Carlónak nem kell mûvi úton deformálnia az idõs széptevõt, bumfordi melák, nem trottyos, de groteszk, és az énekes a kiszabott határokon belül idétlenkedik. Kiegyenlített basszbaritonja van, bírja a gyors futamokat, hadarókettõsük Kwiecien nemes baritonjával prozódiai és melodikai bravúr. Levine nem csipkézi túl a zenét, Otto Schenk sem a rendezést - tudják a dolgukat.

Deutsche Grammophon/Universal, 2011

*****

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.