dvd - DONIZETTI DON PASQUALE

  • - káté -
  • 2011. június 16.

Zene

című vígoperája a leleplezés jegyében fogant, nem árt neki a Metropolitan élő(ből rögzített) moziközvetítéseinek új módija: a kukkolás. A kertben elbújt Ernesto szerenádjának első strófáját nemcsak halljuk Matthew Polenzanitól, látjuk is a beosztott kórustagok karéjában a díszlet mögött tanyázó tenoristát, amint vigyázó tekintetét a pódiumon vezénylő karvezetőre függeszti, aki viszont a "nagy karmestert", James Levine-t figyeli a monitoron.
címû vígoperája a leleplezés jegyében fogant, nem árt neki a Metropolitan élõ(bõl rögzített) moziközvetítéseinek új módija: a kukkolás. A kertben elbújt Ernesto szerenádjának elsõ strófáját nemcsak halljuk Matthew Polenzanitól, látjuk is a beosztott kórustagok karéjában a díszlet mögött tanyázó tenoristát, amint vigyázó tekintetét a pódiumon vezénylõ karvezetõre függeszti, aki viszont a "nagy karmestert", James Levine-t figyeli a monitoron. Mi is át vagyunk verve, nemcsak a címszereplõ. Az utóbbit a mûházassággal szedik rá, minket az operai illúziókból ábrándítanak ki. Polenzani kulturált, de nem épp olvadékony tenorjába valószínûleg akkor sem zúgnánk bele, ha csak hallanánk.

Amúgy is Anna Netrebkóra vagyunk kíváncsiak, aki veszített ugyan matériájának lágyságából, karcsúságából - az alakja is teltebb lett, nemcsak a hangja -, a koloratúrákat gömbölyíti, a hangszíne sötétedik, de minõsége, árnyalatossága a régi. És jól áll neki az érettség. Norinának is, aki nem kislány, hanem tapasztalt, fifikás és frivol özvegy - Mariusz Kwiecien csinos Malatestája is kell hozzá. Netrebko combharisnyát húz, balettozó rúdgyakorlatot végez, gyertyatartásban biciklizik. De mértékkel csintalankodik, s õszintén megbánja, hogy felpofozta a házasodhatnám öregembert. John Del Carlónak nem kell mûvi úton deformálnia az idõs széptevõt, bumfordi melák, nem trottyos, de groteszk, és az énekes a kiszabott határokon belül idétlenkedik. Kiegyenlített basszbaritonja van, bírja a gyors futamokat, hadarókettõsük Kwiecien nemes baritonjával prozódiai és melodikai bravúr. Levine nem csipkézi túl a zenét, Otto Schenk sem a rendezést - tudják a dolgukat.

Deutsche Grammophon/Universal, 2011

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.