DVD - Ezüst a Marlowe-szakágban - Hal Ashby: 8 millió halál

  • - turcsányi -
  • 2011. március 24.

Zene

Anno elkerülte a mozikat, de aztán - Egy lépés a halál címmel - megfutotta a maga szűk köreit a honi televíziózásban, különös tekintettel a szakirányú (és különösen az alacsony rendfokozatú) kábelcsatornákra. Noha az 1986-os film - az érdemdús maestro utolsó mozimunkája - már nyilván nem hat revelációként, s a kezdetekben sem hordozott különösebb küldetést, de mégis: mindenképp bűnösen alulértékelt dolgozatot sodort elénk a vakszerencse.
Ha nagyon akarjuk keresgélni műtörténeti helyét, a Hosszú búcsú kistestvére - a "kicsi" alatt éppúgy értjük a későbbi születést, tizenhárom év a korkülönbség, mint a lélegzetvétel nagyságát, majdnem igényességet mondtunk, de inkább egy másfajta igényességről van itt szó. Formátumkülönbségről, amiben Altman és Ashby - általában is - gondolkodott, láttatta a világot. Minőségi vagy minősíthetőségbeli különbséget fölösleges keresni, még akkor is, ha nyilvánvalóan ugyanarról a tésztáról van szó: detektívtörténetről, melyben a magányos, számos rossz tulajdonságtól sújtott, öntörvényű hős nálánál - valamivel, illetve látszólag - nagyobb erőkkel veszi fel a küzdelmet. És vereséggel felérő győzelmet arat; ez afféle műfaji sajátosság, amit bizonyára könnyű lenne annyival elintézni, hogy - lévén szó mindkét esetben irodalmi adaptációról - Lawrence Block amúgy is Chandler köpönyegéből bújt elő. Itt le is ragadhatnánk, hogy Chandler meg Hammettéből, de aki Chandler után jött, az mind mégis Chandleréből, noha Hammetté lenne a logikus.

Hal Ashby viszont kétségkívül nem Robert Altmanéból, csak esetleg a bűnt látták egyformának. Az azonos fekvésű, mindig magára utalt - és végső soron mindig vesztes - hős szemszögéből: tökéletesen tébolyodottnak. Altman tébolyodottabbnak látta Chandlernél, Ashby tébolyodottabbnak látta Blocknál is meg mindenkinél - ebben nagy segítségére volt az egészen ifjú Andy Garcia, illetve az adaptátorok, akik közt meg kell említenünk (mintha a fogunkat húznák) Oliver Stone nevét. S e látás(mód) a napnál világosabban bizonyítja, hogy Ashby nem csupán lefényképeztette egy szakemberrel Block művét, de gondolt is felőle valamit, s e szép és nemes gondolatát jószerivel a színészekre bízta. Mondhatnánk, hogy könnyű volt neki, hiszen Jeff Bridges talán második fénykorában járunk éppen, ha elsőnek Az utolsó mozielőadás időszakát tekintjük - ne kérdezzék, hogy a mostani hányadik neki. Rosanna Arquette pedig pont most futott be (a Kétségbeesve keresem Susant és a Lidérces órák c. filmekkel). Mindez inkább csak kortörténeti érdekesség, a film szempontjából annyi számít, hogy Bridges azon a pályán áll helyt, ahol olyanok buktak el addig rútul, mint Humphrey Bogart vagy Robert Mitchum; alkalmasint Elliott Gouldot a Hosszú búcsúból említhetjük egyedül a nyertesek közt - abban a Philip Marlowe-kategóriában, ahol Block sűrűn visszatérő hőse, Matt Scudder is játszik. Ám korántsem véletlenül kezdtük Garciával, ahogy ő a bűn, a bűnözés tébolyát ábrázolja, az egyfelől lenyűgöző játék, másfelől iskolapélda: egy előadói stíl későbbi tananyaga.

Hozzáadva mindehhez Az utolsó szolgálat vagy a Dicsőségre ítélve rendezőjének szolidan tág körben ismeretes hangulatfestő erejét, egy pizzával meg egy doboz sörrel igazán kalandos este ígérkezik.

Forgalmazza a Fantasy Film

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.