Kiállítás - Elgörbült terek - Valami változás - Új szerzemények 2009-2011

Zene

A LuMú második emeletén a látogatót egy bakelitlemezből kivágott betűkből összeálló szöveg fogadja: Communism Never Happened. Ciprian Muresüan nemrégiben a Trafóban is kiállított munkája mintegy előre jelzi a múzeum gyűjteménygyarapítási megfontolásait. Az utóbbi két évben beszerzett (megvásárolt vagy felajánlott) műtárgyak ezek szerint a posztkommunista régió (nagyrészt Magyarországon már bemutatott) művészetére fókuszálnak, ezen belül is a posztkonceptualista tendenciákra, illetve - mint a tárlat megtekintése során kiderül - a konceptualista előzményekre, a hetvenes évek neoavantgárd művészetére. S bár érezhető az igény, hogy a LuMú egyfajta regionális művészeti központként (gyűjteményként) határozza meg magát, a mostani anyag nagy részét mégis magyar művészek jegyzik.

A LuMú második emeletén a látogatót egy bakelitlemezből kivágott betűkből összeálló szöveg fogadja: Communism Never Happened. Ciprian Muresüan nemrégiben a Trafóban is kiállított munkája mintegy előre jelzi a múzeum gyűjteménygyarapítási megfontolásait. Az utóbbi két évben beszerzett (megvásárolt vagy felajánlott) műtárgyak ezek szerint a posztkommunista régió (nagyrészt Magyarországon már bemutatott) művészetére fókuszálnak, ezen belül is a posztkonceptualista tendenciákra, illetve - mint a tárlat megtekintése során kiderül - a konceptualista előzményekre, a hetvenes évek neoavantgárd művészetére. S bár érezhető az igény, hogy a LuMú egyfajta regionális művészeti központként (gyűjteményként) határozza meg magát, a mostani anyag nagy részét mégis magyar művészek jegyzik.

A leginkább helyspecifikus projekt a cseh Katerina Seda nevéhez fűződik, aki 2009-2010-ben a LuMú rezidensprogramjának keretében mint ösztöndíjas dolgozott Magyarországon. Míg a 2009-ben a Trafóban bemutatott diplomamunkájában egy kis falu életét pezsdítette fel - a lakosokkal közösen kidolgozott napirend szerint mindenki ugyanazt a tevékenységet (biciklizés, ebédelés, kocsmában üldögélés) végezte egy időben -, a törökbálinti Tündérhegy lakói már művészi feladatot kaptak. Az alvóvárosként funkcionáló településrész lakóit arra kérte, hogy rajzolják le a szemközti ház egy-egy részletét, s aki a legtöbb házat felismerte, az egy kéthetes floridai úttal gazdagodott (a résztvevők mindegyike a rajzokból összeállított könyvet kapott ajándékba, a nyertes család naplója - 8458km.blogspot.com - pedig megtekinthető az interneten). A közösségteremtés ilyen finom, mégis igen erőteljes gesztusa, a szociológiai szemlélet más munkákban nincs jelen, vagy csak nyomokban: a Tehnica Schweiz csoport projektjében 1848-as hagyományőrző tüzérek portréit utaztatta ingázó munkásokat szállító buszok oldalán - de azt már sűrű homály fedi, hogy mit szóltak mindehhez a kortárs művészet iránt netán kevésbé fogékony munkavállalók. A vásárlás értelemszerűen a saját projektet is érinti, köztük a külső helyszínre deponált Ludwig Inzert néven futó vállalkozást. Így látható Matthias Megyeri ki tudja, miért az Ny. Nyuszi, Pin Péter és Didoo címet viselő, pukkantós fóliába tekert, falhoz támasztott, ottfelejtett vagy kicsomagolásra váró műtárgynak tűnő kerítése, amely mellé a kurátor, Szipőcs Kriszta - talán a maga védelmében - a művésznek az alkotás kiállítási módját megszabó levelét is mellékelte.

A hiánypótlás és a múzeumi kanonizálás érthető szándéka miatt igen sok mű mutatja be a magyar neoavantgárd nemzedéket: itt sorakoznak Pauer Gyula pszeudoutcakövei, egy már-már amatőr módon esetlen videón Tót Endre örül mindennek, Baranyay András emléket állít Major Jánosnak, ismét látható Maurer Dóra 2009-es LuMú-beli életmű-kiállításának egyik fontos, hetvenes évekbeli darabja és az őt körülölelő munkák miatt kissé elszürkülve Hajas Tibor egyik akciófestménye. Igazán érdekes és megrendítő a Kis Varsó projektje, melyben Károlyi Zsigmond találkozik fiatalkori önmagával, és sűrűn cigarettázva reagál ifjúkori énjének (Bódy Gábor Harmadik című filmjében elmondott) művészettel kapcsolatos elképzeléseire. A kiállítás legnagyobb erénye - s így a LuMú épülő gyűjteményének fontos része - a szűkebb szakma előtt is szinte ismeretlen Kele Judit Műalkotás vagyok című projektjének megszerzése. Kele a végletekig vitte a műtárgyfetisizmust: önmagát tekintette műtárgynak. 1980-ban házassági hirdetést adott fel a Libérationban, majd a legtöbbet kínáló gyűjtők jelenlétében elárverezte önmagát, s hozzáment a nyerteshez. A kiállításon látható egy akciójának fotódokumentációja (a Szépművészeti Múzeumban állította ki önmagát - lásd a képet), a hirdetésre kapott levelek és egy film, amelyben a birtokos és a birtokolt tárgy közti viszonyról beszél.

Feltűnő, hogy a kelet-európai művészetet (egy kivételtől eltekintve) fiatal román művészek képviselik, egyben demonstrálva a magyar művészetből hiányzó politikai, társadalomkritikus tematikát. A nyitó művet is jegyző Ciprian Muresüannak "köszönhetően" köztünk van Lenin (ledöntve), míg a másik, jóval erősebb rajzán zacskóból szipuzó gyerekek láthatók. A korábban többek közt szintén a Trafó Galériában is kiállító Mona Vatamanu-Florin Tudor páros pedig Ceausüescu perének szövegét használja aláfestésként egy olyan filmhez, ahol a szaggatott kameramozgás kifejezetten a néző elriasztására szolgál.

A kiállítás vegyes képet mutat, a művek gyakran kioltják egymást. Máskor - például a centrális perspektíván túlmutató művek esetében - viszont rejtett kapcsolatok tűnnek elő. Tény, hogy Csörgő Attila narancstesteihez készített tervrajzát - az éppen utazó mű hiányában - csak az egészen bennfentesek (vagy a geometriai szerkesztés rajongói) élvezhetik, de Kovács Gergő humoros szobrai, a félgömbfelületen mint apró bolygón egyensúlyozó Assisi Szent Ferenc és az elébe járuló állatkák mindenkit megnevettetnek. Várnai Gyula Ernst múzeumi életmű-kiállításáról átemelt gyönyörű installációja (Nagymező utca) szokatlan, görbült térfragmentumaival, a manipulált látvánnyal és az utcai zajokat imitáló hangfüggönyével egy ismerős, mégis széttöredezett valóságot állít a néző elé. Míg itt a nézők az elgörbített tér külső szemlélői, Waliczky Tamás finom, lírai animációján egy kisgyermek szemszögét követve mi magunk is belevonódunk a pulzáló gömbperspektívába. És ez már akkora változás, amiért érdemes elzarándokolni a Művészetek Palotájába.

LuMú, nyitva: május 15-ig. Szentjóby Tamás Kentaur című Þlmjét április 22-én és május 13-án vetítik

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.