könyv - Nagy Koppány Zsolt: Nagyapám tudott repülni

  • Kovács Bálint
  • 2008. augusztus 14.

Zene

Nem, a novelláskötet címadó kisrealista történetében nem tud repülni a nagyapó, de nem azért, mintha az abszurditásnak nem lenne helye a szerző világában; akad ugyanis itt groteszk éppúgy, mint víg anekdota vagy "mágikus realista" dramolett. Épp csak egyvalami hibádzik: a Nagy Koppány Zsolt-i világ.

Nem, a novelláskötet címadó kisrealista történetében nem tud repülni a nagyapó, de nem azért, mintha az abszurditásnak nem lenne helye a szerzõ világában; akad ugyanis itt groteszk éppúgy, mint víg anekdota vagy "mágikus realista" dramolett. Épp csak egyvalami hibádzik: a Nagy Koppány Zsolt-i világ. Mind a kötet témái, mind a novellák stílusa, a szerzõ hatáskeltõ mechanizmusai, a stilisztika, a nyelvi eszköztár - és így tovább - olyannyira különbözõek minden egyes novellában, hogy a címlap nélkül azt is hihetnénk, hogy egy tematikailag kötetlen antológiát olvasunk. Ott azonban a szerzõ egyéni stílusa adta rendezõelvet önmagukban élvezetes novellákkal szokás "pótolni". A Nagyapám tudott repülni ezzel sem szolgál.

A szerzõnél a novella nem eszköz, nem cél, csak körülmény: pusztán rövidségük ad okot arra, hogy e megjelöléssel illessék õket, ám mindazt, ami a mûfajt élvezetessé vagy érdekessé tenné - így például a tömörítés jó használatát, sõt néha (a rövidségük ellenére is túlírt daraboknál) egyáltalán csak használatát - már nélkülözi, s nem fordítja mûvei elõnyére a forma kínálta lehetõségeket. Talán e stiláris körülmények teszik, hogy egyetlen novella sem erõs igazán, még a legérdekesebbõl vagy legjobb ötletet feldolgozóból is hiányzik valami, ami emlékezetessé tenné õket.

A kötet két részre oszlik - "Történelmek, mítoszok" és "Játékok, tragédiák" -, s mindkettõre jellemzõ, hogy csupa olyan archetípust fejt ki bennük a szerzõ, melyek már igen sok jeles írót megihlettek, s teszi ezt ráadásul sokszor felismerhetõen egyikük-másikuk hatása alatt. (Konkrét utalás azonban csak egyszer fedezhetõ fel: A jel címû novella fõszereplõjének neve K.) S míg ez az elsõ ciklusban csak unalmasabbá teszi a történeteket, addig a második szinte nem más, mint ál-csinovnyikok és kvázi-ivaniljicsek halálainak gyûjtõhelye, Spiró-figurák skicceivel és Örkény távoli integetésével.

Magvetõ, 2007, 152 oldal, 2290 Ft

**

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.