könyv - Nagy Koppány Zsolt: Nagyapám tudott repülni

  • Kovács Bálint
  • 2008. augusztus 14.

Zene

Nem, a novelláskötet címadó kisrealista történetében nem tud repülni a nagyapó, de nem azért, mintha az abszurditásnak nem lenne helye a szerző világában; akad ugyanis itt groteszk éppúgy, mint víg anekdota vagy "mágikus realista" dramolett. Épp csak egyvalami hibádzik: a Nagy Koppány Zsolt-i világ.

Nem, a novelláskötet címadó kisrealista történetében nem tud repülni a nagyapó, de nem azért, mintha az abszurditásnak nem lenne helye a szerzõ világában; akad ugyanis itt groteszk éppúgy, mint víg anekdota vagy "mágikus realista" dramolett. Épp csak egyvalami hibádzik: a Nagy Koppány Zsolt-i világ. Mind a kötet témái, mind a novellák stílusa, a szerzõ hatáskeltõ mechanizmusai, a stilisztika, a nyelvi eszköztár - és így tovább - olyannyira különbözõek minden egyes novellában, hogy a címlap nélkül azt is hihetnénk, hogy egy tematikailag kötetlen antológiát olvasunk. Ott azonban a szerzõ egyéni stílusa adta rendezõelvet önmagukban élvezetes novellákkal szokás "pótolni". A Nagyapám tudott repülni ezzel sem szolgál.

A szerzõnél a novella nem eszköz, nem cél, csak körülmény: pusztán rövidségük ad okot arra, hogy e megjelöléssel illessék õket, ám mindazt, ami a mûfajt élvezetessé vagy érdekessé tenné - így például a tömörítés jó használatát, sõt néha (a rövidségük ellenére is túlírt daraboknál) egyáltalán csak használatát - már nélkülözi, s nem fordítja mûvei elõnyére a forma kínálta lehetõségeket. Talán e stiláris körülmények teszik, hogy egyetlen novella sem erõs igazán, még a legérdekesebbõl vagy legjobb ötletet feldolgozóból is hiányzik valami, ami emlékezetessé tenné õket.

A kötet két részre oszlik - "Történelmek, mítoszok" és "Játékok, tragédiák" -, s mindkettõre jellemzõ, hogy csupa olyan archetípust fejt ki bennük a szerzõ, melyek már igen sok jeles írót megihlettek, s teszi ezt ráadásul sokszor felismerhetõen egyikük-másikuk hatása alatt. (Konkrét utalás azonban csak egyszer fedezhetõ fel: A jel címû novella fõszereplõjének neve K.) S míg ez az elsõ ciklusban csak unalmasabbá teszi a történeteket, addig a második szinte nem más, mint ál-csinovnyikok és kvázi-ivaniljicsek halálainak gyûjtõhelye, Spiró-figurák skicceivel és Örkény távoli integetésével.

Magvetõ, 2007, 152 oldal, 2290 Ft

**

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.