DVD - Kamaszkorom legsötétebb nyara - Zev Berman: Határvidék

  • - tévésmaci -
  • 2008. november 13.

Zene

Alkalmasint a horror az egyetlen filmes műfaj, aminél számít valamit a főcím előtti közlemény, mely szerint "true storyhoz" lesz szerencsénk. No, ez már valami, ha nem is a spanyolviasz, gondoljunk csak a Hidegvérrel eddigi mozis hányattatásaira (nem mintha lemennénk hídba a regénytől), vagy a Manson család ősidőktől számítható médiajelenlétére. Mindazonáltal manapság már illik hozzátenni, hogy "alapján", ami akár a "málnaízű" szörpre írt közlés tippelhető élményanyagával hozza egy szintre várakozásainkat. Próbálná meg valaki pornóra kiírni, hogy igaz történet... - tévésmaci -

Alkalmasint a horror az egyetlen filmes műfaj, aminél számít valamit a főcím előtti közlemény, mely szerint "true storyhoz" lesz szerencsénk. No, ez már valami, ha nem is a spanyolviasz, gondoljunk csak a Hidegvérrel eddigi mozis hányattatásaira (nem mintha lemennénk hídba a regénytől), vagy a Manson család ősidőktől számítható médiajelenlétére. Mindazonáltal manapság már illik hozzátenni, hogy "alapján", ami akár a "málnaízű" szörpre írt közlés tippelhető élményanyagával hozza egy szintre várakozásainkat. Próbálná meg valaki pornóra kiírni, hogy igaz történet...

Rendőrségi feljegyzések bizonyítják, hogy élt valaha, nem is olyan rég a mexikói/amerikai határ rosszabbik oldalán egy szekta. Egyes hátramaradt tagjai még ma is fellelhetők, erős szétszóratásban; porlanak, mint kaktusz, nyilván. E szekta - élén karizmatikus vezetőjével - kábítószer-kereskedelemre szakosodott, mert az olyan spirituális dolog lehet. Volt egy hótbiztos módszerük: a határon láthatatlanná váltak. Úgy tényleg nem kunszt csempészni. A láthatatlanságot pedig emberáldozatért cserébe adták nekik az istenek. Ennyit a színtiszta valóságról, továbbá arról, hogy a hit (kábítószer)hegyeket mozgat meg; lásd még: "a nép ópiuma".

Nos, e tényanyag birtokában jobb érzésű rendező visszaadja a jogosítványát, vagy alacsony költségvetésű magyar művészfilmet forgat, amelyben megbeszélik, hogy kinek kéne felkeresnie a passzos szakrendelést, továbbá kinek voltak gondjai a papával/mamával.

Zev Berman szeme előtt azonban "csak" egy dögös B-movie lebeghetett, amiről még azt sem mondhatjuk, hogy ritkaság lenne manapság. S azt se, hogy sikereikbe beleszerelmesedett csúcsrendezők csinálnak már csak ilyet sztárocskákkal a főszerepekben.

A mai horror startjánál kábé kétfelé lehet nyúlni, vagy a kietlen országúton műszakilag kihívásos európai gépkocsiban veszekedő párocskát lökünk a vérfarkasok karmai közé, vagy vakációzó egyetemisták mélyen ellenszenves csoportozatát. Berman a második utat választja, frissen az életbe kilépő texasi bunkók indulnak nyári mexikói lerészegedésre/kurvázásra - ami nyilván olyan moziban, mint a zuhanyozás vagy a falon a Puskin. Már Az utolsó mozielőadásban is abból lett a baj, hogy a fiúk leugrottak Mexikóba... És előtte/utána még hányszor. Tessen már valakinek ebből akár egy picike nóvumocskát is előhoznia! Lehetetlen.

Csakhogy a formai harmónia, az erős hangulatfestő erő, az átgondolt dramaturgia együtt az efféle csapdahelyzetekből is talál kiutat. Szereplő csávókáim miután leadják, ügyesen és szinte észrevétlenül (óvatos idézgetésekbe csomagolva) az isten háta mögötti surmó meséjét (megyek egyetemre, csak valami vidéki trébe; mindenki úgy hiszi, hogy megyek a Stanfordra, de be sem adtam a jelentkezésemet; maradok a fater műhelyében stb.), a vészhelyzetben (egyiküket elkapja a turnén a mondott valóságos szekta) épp úgy viselkednek, mint az a mozibunkóktól akár a legkorrektebb társadalmi drámában is elvárható. Noha közben hol menekülnek, hol machetét, baseballütőt, hol még veszedelmesebb szerszámokat ragadnak fel, ugyancsak filmszínházakban megismert szándékkal...

Milyenek a Mexikóban (Texasban, Arizonában etc.) játszódó filmek? Milyen színűek? Sárgák és vörösek! Illetve: hol legjobb a spangli? Rossz válasz: na, ja, in der Josefstadt. Jó: a temetőben. És milyenek a horrorok? Sötétek.

Berman elég szellemes szintézise úgy fest, mintha a Határvidéket végig egy kiszuperált sötétkamrában vették volna fel. Emlékeznek még rá, meghaladott fotokémiai pepecselések színtere, kukszi sötét van benne, s csak valami pisla fény: mikor sárga, mikor vörös. Azért, hogy mégis lássunk mindent.

Pont ilyen a Határvidék is. Vak és pontos.

Forgalmazza az SPI

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.