folyóirat - MAGYAR LETTRE ÕSZ

  • - urfi -
  • 2008. november 13.

Zene

Az talán túlzás, hogy egy lap helyett két könyvet kapunk a pénzünkért - de majdnem. A negyedéves lap őszi számának mindkét tematikus blokkja jól szerkesztett, terjedelmében és minőségében is nagy formátumú.
Az talán túlzás, hogy egy lap helyett két könyvet kapunk a pénzünkért - de majdnem. A negyedéves lap õszi számának mindkét tematikus blokkja jól szerkesztett, terjedelmében és minõségében is nagy formátumú. "'68 esetében a hatalmas narratív anyag, nem pedig a hallgatás burka játszott döntõ szerepet a franciaországi események elfelejtésében" - idézi Kristin Rosst Chris Reynolds, és ez nem csak a párizsi történésekre igaz. Épp ezért Reynolds metanarratívája, a '68 körül burjánzó diskurzus analízise a legproduktívabb darabja a jórészt külföldi (és nemritkán aktív résztvevõ) elemzõk írásait felvonultató válogatásnak. A nyugati és keleti folyamatokat egyaránt bemutató gazdag anyagban elkerülhetetlenül vannak ismétlések, némely szövegnél nem igazán értem, miért került ide (Phillips, Bozsik), és a nagy ívû esszék közhelyekbe is belefutnak, de nem ez a jellemzõ. Hanem a nézõpontok sokszínûségének üdesége. Ez igaz a Bense Mónika által összeállított portugál dossziéra is. Az irodalmi szöveggyûjteményt a leg(el)ismertebb portugál filozófus, José Gil két esszéje keretezi. E sorok szerzõje bármilyen nemzetkarakterológiától sikítófrászt kap, de nem tudja nem érdekelni, ahogy Gil a portugál társadalom átalakulását vizsgálja, miközben a jelen állapotok sötét kritikáját adja (a történet persze kétségbeejtõen ismerõs). A szinte kivétel nélkül nagyon jó novellákból pedig az is kiderül, hogy a '75-ben szétesett gyarmati birodalom még mindig bõven ellátja erõs témával és szubverzív szerzõkkel a portugál irodalmat. Van itt minden: angolai katonák nõket ölnek és ölelnek; a fiatal író kiássa Joyce koponyáját; de megtudhatunk újabb adalékokat Victor Laszlo casablancai kalandjairól is. Ami a két blokkból kimaradt, az se kevés: interjú Závadával, Bojtár Esterházyról és Kisrõl, Todorov agymenése a politikai szenvedélyekrõl és még sok más, de ezekrõl már nem beszélhetek, egy doboz cigi áráért el lehet olvasni. Jó befektetés.

84 oldal, 600 Ft

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.