DVD - Legyek úrleánya - Jordan Scott: Merülések

  • - ts -
  • 2010. december 16.

Zene

Mindannak a hű feldolgozása, hogy mi minden is történt a régi Angliában, mára egy kimondott filmes szakággá nőtte ki magát - a merítés finoman szólva is bő: Jane Austen korától a 20. század hetvenes éveiig ér. Hihetnénk, hogy mi sem természetesebb ennél, hiszen a táj és módi kameráért kiált, s valóban, az irányba vágó opusok szinte kivétel nélkül vizuális nagyravágyásukkal tüntetnek; korhűség és hangulatfestő erő a két legfontosabb jelszó, díszlet- és jelmeztervezők, dizájnerek és más társművészek paradicsoma a ködös mozialbion. Ugyanakkor meg is kéne tölteni valamivel a gondosan eszkábált kereteket, mely valami arra lenne hivatva, hogy mozgóképpé formálja a nevezett művészek standfotókon oly jól mutató konstrukcióit. S legtöbbször ez hibádzik, még az oly feltűnően gyakori irodalmi adaptációk esetében is.

Mindannak a hű feldolgozása, hogy mi minden is történt a régi Angliában, mára egy kimondott filmes szakággá nőtte ki magát - a merítés finoman szólva is bő: Jane Austen korától a 20. század hetvenes éveiig ér. Hihetnénk, hogy mi sem természetesebb ennél, hiszen a táj és módi kameráért kiált, s valóban, az irányba vágó opusok szinte kivétel nélkül vizuális nagyravágyásukkal tüntetnek; korhűség és hangulatfestő erő a két legfontosabb jelszó, díszlet- és jelmeztervezők, dizájnerek és más társművészek paradicsoma a ködös mozialbion. Ugyanakkor meg is kéne tölteni valamivel a gondosan eszkábált kereteket, mely valami arra lenne hivatva, hogy mozgóképpé formálja a nevezett művészek standfotókon oly jól mutató konstrukcióit. S legtöbbször ez hibádzik, még az oly feltűnően gyakori irodalmi adaptációk esetében is.

Ezúttal is jelentős erők szövetkeztek valami hasonlóra - családi és szakmai alapon egyaránt. A nagy Ridley Scott lányának első filmjéhez van szerencsénk, a papa és a nagybácsi (a csúcskategóriás baklövéseiről szintén elég híres Tony Scott) producerként egyengette a nyilván nem egészen reménytelen (eddig rövid- és reklámfilmekkel jelentkező, 32 éves) rendező bemutatkozását. Az irodalmi alapanyag egy dél-afrikai írónő, Sheila Kohler - magyarul még nem publikált - műve, ám még ennél is nagyobb vonzerőt jelenthetnek azon nemzetközi sztárjelöltek, akik alig is kinőve a csitrikorból, máris komoly nemzetközi lehetőségek és ismertség birtokosainak mondhatók (Eva Green - Casino Royale; Juno Temple - A másik Boleyn lány; Imogen Poots - A kilencedik légió, vagy éppenséggel az eddig nálunk csak másodlagos filmekben domborító, de innen kiragyogó Maria Valverde).

S mint a szereposztásból már sejthető, Kohler lektűrje és Jordan Scott filmje a szó szó szerinti értelmében vett lányregény: egy szigorú és előkelő bentlakásos leányiskolában járunk valamikor a két háború között, amikor már gyülekeznek a jövendő újabb viharfellegei, mert a bakfisok nem elhanyagolható hányadát csak annyi időre adják be a szülők, "míg elsimulnak a dolgok", aztán nemhogy kivennék őket, de látogatóba se nagyon jönnek.

Mi jut erről eszébe minden magyar embernek? És nyilván a lemez forgalmazójának is. Még szép, hogy az Abigél, minden idők talán legsikeresebb magyar televíziós szériája. S a hasonlóság még tovább is tart: Georgina kiközösítése is szinte száz százalékig stimmel, bár az angol süldőlányok közé érkező spanyol hercegkisasszonynak más a bűne, nem az, hogy nem akaródzik neki férjhez menni a terráriumhoz. Neki a társai által bálványozott tanerő hirtelen támadt vonzalma, kivételezése miatt kell fizetnie. Drágábban, mert ezen a téren Kohler jóval messzebb elmegy, mint Szabó Magda, és Scott is, mint Zsurzs Éva... Ne szépítsük, már a történet ezen pontján, tehát viszonylag az elején felismerhetővé válik A Legyek Ura hatása, megvadulnak a lányok. Ám Scottnak ennyi sem elég, az ő esetében nyugodtan mondhatjuk, belead apait, anyait, s az egészet jól megpakolja szexszel és hazugságokkal, minek köszönhetően a Merülések nem szimpla féltékenységi dráma, hanem tipikus nagyralátó első film, sok tücsökkel és még több bogárral. De elsősorban gondosan kiválogatott stábbal, mely munkájának eredményeként annyira helyén vannak a nadrágkosztümök, a frizurák és az iskola összes folyosója, terme és berendezési tárgya, továbbá a tipikusan brit friss levegő, hogy csak győzze az ember megcsodálni. Nos, a film talán legnagyobb baja éppen az, hogy időt is ad erre a rácsodálkozásra, ahelyett például, hogy kibontaná szereplői motivációit. Ha nem azért csinálnának úgy a játékosok, ahogy csinálnak, mert így szokás az efféle történetekben, hanem mert jó okuk van rá, vagy éppen azért, mert nincsen, s azért teszik, mert csak.

Scott legfőbb erénye egyelőre a vitathatatlan formakészség, ezzel együtt tisztes jövőt jósolunk neki...

Forgalmazza az Intersonic

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."