DVD - Legyek úrleánya - Jordan Scott: Merülések

  • - ts -
  • 2010. december 16.

Zene

Mindannak a hű feldolgozása, hogy mi minden is történt a régi Angliában, mára egy kimondott filmes szakággá nőtte ki magát - a merítés finoman szólva is bő: Jane Austen korától a 20. század hetvenes éveiig ér. Hihetnénk, hogy mi sem természetesebb ennél, hiszen a táj és módi kameráért kiált, s valóban, az irányba vágó opusok szinte kivétel nélkül vizuális nagyravágyásukkal tüntetnek; korhűség és hangulatfestő erő a két legfontosabb jelszó, díszlet- és jelmeztervezők, dizájnerek és más társművészek paradicsoma a ködös mozialbion. Ugyanakkor meg is kéne tölteni valamivel a gondosan eszkábált kereteket, mely valami arra lenne hivatva, hogy mozgóképpé formálja a nevezett művészek standfotókon oly jól mutató konstrukcióit. S legtöbbször ez hibádzik, még az oly feltűnően gyakori irodalmi adaptációk esetében is.

Mindannak a hű feldolgozása, hogy mi minden is történt a régi Angliában, mára egy kimondott filmes szakággá nőtte ki magát - a merítés finoman szólva is bő: Jane Austen korától a 20. század hetvenes éveiig ér. Hihetnénk, hogy mi sem természetesebb ennél, hiszen a táj és módi kameráért kiált, s valóban, az irányba vágó opusok szinte kivétel nélkül vizuális nagyravágyásukkal tüntetnek; korhűség és hangulatfestő erő a két legfontosabb jelszó, díszlet- és jelmeztervezők, dizájnerek és más társművészek paradicsoma a ködös mozialbion. Ugyanakkor meg is kéne tölteni valamivel a gondosan eszkábált kereteket, mely valami arra lenne hivatva, hogy mozgóképpé formálja a nevezett művészek standfotókon oly jól mutató konstrukcióit. S legtöbbször ez hibádzik, még az oly feltűnően gyakori irodalmi adaptációk esetében is.

Ezúttal is jelentős erők szövetkeztek valami hasonlóra - családi és szakmai alapon egyaránt. A nagy Ridley Scott lányának első filmjéhez van szerencsénk, a papa és a nagybácsi (a csúcskategóriás baklövéseiről szintén elég híres Tony Scott) producerként egyengette a nyilván nem egészen reménytelen (eddig rövid- és reklámfilmekkel jelentkező, 32 éves) rendező bemutatkozását. Az irodalmi alapanyag egy dél-afrikai írónő, Sheila Kohler - magyarul még nem publikált - műve, ám még ennél is nagyobb vonzerőt jelenthetnek azon nemzetközi sztárjelöltek, akik alig is kinőve a csitrikorból, máris komoly nemzetközi lehetőségek és ismertség birtokosainak mondhatók (Eva Green - Casino Royale; Juno Temple - A másik Boleyn lány; Imogen Poots - A kilencedik légió, vagy éppenséggel az eddig nálunk csak másodlagos filmekben domborító, de innen kiragyogó Maria Valverde).

S mint a szereposztásból már sejthető, Kohler lektűrje és Jordan Scott filmje a szó szó szerinti értelmében vett lányregény: egy szigorú és előkelő bentlakásos leányiskolában járunk valamikor a két háború között, amikor már gyülekeznek a jövendő újabb viharfellegei, mert a bakfisok nem elhanyagolható hányadát csak annyi időre adják be a szülők, "míg elsimulnak a dolgok", aztán nemhogy kivennék őket, de látogatóba se nagyon jönnek.

Mi jut erről eszébe minden magyar embernek? És nyilván a lemez forgalmazójának is. Még szép, hogy az Abigél, minden idők talán legsikeresebb magyar televíziós szériája. S a hasonlóság még tovább is tart: Georgina kiközösítése is szinte száz százalékig stimmel, bár az angol süldőlányok közé érkező spanyol hercegkisasszonynak más a bűne, nem az, hogy nem akaródzik neki férjhez menni a terráriumhoz. Neki a társai által bálványozott tanerő hirtelen támadt vonzalma, kivételezése miatt kell fizetnie. Drágábban, mert ezen a téren Kohler jóval messzebb elmegy, mint Szabó Magda, és Scott is, mint Zsurzs Éva... Ne szépítsük, már a történet ezen pontján, tehát viszonylag az elején felismerhetővé válik A Legyek Ura hatása, megvadulnak a lányok. Ám Scottnak ennyi sem elég, az ő esetében nyugodtan mondhatjuk, belead apait, anyait, s az egészet jól megpakolja szexszel és hazugságokkal, minek köszönhetően a Merülések nem szimpla féltékenységi dráma, hanem tipikus nagyralátó első film, sok tücsökkel és még több bogárral. De elsősorban gondosan kiválogatott stábbal, mely munkájának eredményeként annyira helyén vannak a nadrágkosztümök, a frizurák és az iskola összes folyosója, terme és berendezési tárgya, továbbá a tipikusan brit friss levegő, hogy csak győzze az ember megcsodálni. Nos, a film talán legnagyobb baja éppen az, hogy időt is ad erre a rácsodálkozásra, ahelyett például, hogy kibontaná szereplői motivációit. Ha nem azért csinálnának úgy a játékosok, ahogy csinálnak, mert így szokás az efféle történetekben, hanem mert jó okuk van rá, vagy éppen azért, mert nincsen, s azért teszik, mert csak.

Scott legfőbb erénye egyelőre a vitathatatlan formakészség, ezzel együtt tisztes jövőt jósolunk neki...

Forgalmazza az Intersonic

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?