könyv - GORÁCZ ANIKÓ: FORRADALMÁROK - AZ ÚJ ÉVEZRED ROMÁN FILMMÛVÉSZETE

  • - ts -
  • 2010. december 16.

Zene

Vajon létezik-e teljesen előzmények nélkül valami? Igazat mondott-e Julius Caesar, amikor ilyet szólt: Jöttem, láttam, győztem! S ha már a híres római bejelentkezett, tán annyit felidézhetünk, hogy a hetvenes évekből emlékszünk néhány olyan, nagy európai produkcióban forgatott szandálos (vö. köpenyes-kardozós) filmre, melyben magas (akár rendezői) szintű volt a román részvétel.
Vajon létezik-e teljesen elõzmények nélkül valami? Igazat mondott-e Julius Caesar, amikor ilyet szólt: Jöttem, láttam, gyõztem! S ha már a híres római bejelentkezett, tán annyit felidézhetünk, hogy a hetvenes évekbõl emlékszünk néhány olyan, nagy európai produkcióban forgatott szandálos (vö. köpenyes-kardozós) filmre, melyben magas (akár rendezõi) szintû volt a román részvétel. Sõt, e mûnem egyes darabjai akkoriban (ezért-azért) román tárgyúnak is neveztettek, például a Dákok. S hasonló volt a jelenlét néhány szintén európai Cooper-adaptációban is. Hát, ez tényleg nem jelenti az alapját egy 21. században korszerûnek mondható - nemzetközi fesztiválkedvenc - filmkultúrának. Akkor már inkább a mifelénk (is) régóta legendásnak számító román (elsõsorban bukaresti) színház, a maga mágikus neveivel (Bulandra) és messze ható héroszaival, mint Liviu Ciulei vagy éppen Lucian Pintilie. Szerencsére fényes reputációjuk egész a filmkészítésig lökte õket - bár sok köszönet nem volt érte, inkább betiltások (gondoljunk csak az Akasztottak erdejére).

Gorácz Anikó imponáló körültekintéssel térképezi fel ezt a majdnem semmire épített új, modern várat, a mûfaj jelenében beváltnak mondható tónusban (mielõtt elkezdenék, vessenek egy pillantást a decens jegyzetapparátus irodalomjegyzékére) - s ebben az a jó az olvasónak, hogy nem érheti csalódás, nincs a könyv végéig váratlan fordulat: itt bizony a jó tanuló felel. Mondhatnám, hogy mindnyájunk örömére és a joggal megkívánható szórakoztatósági sebességfokozatban, de ki ne tudná, hogy mennyire rétegmûfajban járunk. Ilyen szûk körben még egy kis szárazságot is megengedhetne a szerzõnek az olvasó. De nincs rá szükség, a Forradalmárok információgazdag és olvasmányos, úgy helyezi el (Közép-)Európában a mai román filmkészítést, mint a pinty, mintha örökké ott lett volna.

A Mozinet kiadványa, 2010, 169 oldal, 1190 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.