könyv - GORÁCZ ANIKÓ: FORRADALMÁROK - AZ ÚJ ÉVEZRED ROMÁN FILMMÛVÉSZETE

  • - ts -
  • 2010. december 16.

Zene

Vajon létezik-e teljesen előzmények nélkül valami? Igazat mondott-e Julius Caesar, amikor ilyet szólt: Jöttem, láttam, győztem! S ha már a híres római bejelentkezett, tán annyit felidézhetünk, hogy a hetvenes évekből emlékszünk néhány olyan, nagy európai produkcióban forgatott szandálos (vö. köpenyes-kardozós) filmre, melyben magas (akár rendezői) szintű volt a román részvétel.
Vajon létezik-e teljesen elõzmények nélkül valami? Igazat mondott-e Julius Caesar, amikor ilyet szólt: Jöttem, láttam, gyõztem! S ha már a híres római bejelentkezett, tán annyit felidézhetünk, hogy a hetvenes évekbõl emlékszünk néhány olyan, nagy európai produkcióban forgatott szandálos (vö. köpenyes-kardozós) filmre, melyben magas (akár rendezõi) szintû volt a román részvétel. Sõt, e mûnem egyes darabjai akkoriban (ezért-azért) román tárgyúnak is neveztettek, például a Dákok. S hasonló volt a jelenlét néhány szintén európai Cooper-adaptációban is. Hát, ez tényleg nem jelenti az alapját egy 21. században korszerûnek mondható - nemzetközi fesztiválkedvenc - filmkultúrának. Akkor már inkább a mifelénk (is) régóta legendásnak számító román (elsõsorban bukaresti) színház, a maga mágikus neveivel (Bulandra) és messze ható héroszaival, mint Liviu Ciulei vagy éppen Lucian Pintilie. Szerencsére fényes reputációjuk egész a filmkészítésig lökte õket - bár sok köszönet nem volt érte, inkább betiltások (gondoljunk csak az Akasztottak erdejére).

Gorácz Anikó imponáló körültekintéssel térképezi fel ezt a majdnem semmire épített új, modern várat, a mûfaj jelenében beváltnak mondható tónusban (mielõtt elkezdenék, vessenek egy pillantást a decens jegyzetapparátus irodalomjegyzékére) - s ebben az a jó az olvasónak, hogy nem érheti csalódás, nincs a könyv végéig váratlan fordulat: itt bizony a jó tanuló felel. Mondhatnám, hogy mindnyájunk örömére és a joggal megkívánható szórakoztatósági sebességfokozatban, de ki ne tudná, hogy mennyire rétegmûfajban járunk. Ilyen szûk körben még egy kis szárazságot is megengedhetne a szerzõnek az olvasó. De nincs rá szükség, a Forradalmárok információgazdag és olvasmányos, úgy helyezi el (Közép-)Európában a mai román filmkészítést, mint a pinty, mintha örökké ott lett volna.

A Mozinet kiadványa, 2010, 169 oldal, 1190 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.