könyv - GORÁCZ ANIKÓ: FORRADALMÁROK - AZ ÚJ ÉVEZRED ROMÁN FILMMÛVÉSZETE

  • - ts -
  • 2010. december 16.

Zene

Vajon létezik-e teljesen előzmények nélkül valami? Igazat mondott-e Julius Caesar, amikor ilyet szólt: Jöttem, láttam, győztem! S ha már a híres római bejelentkezett, tán annyit felidézhetünk, hogy a hetvenes évekből emlékszünk néhány olyan, nagy európai produkcióban forgatott szandálos (vö. köpenyes-kardozós) filmre, melyben magas (akár rendezői) szintű volt a román részvétel.
Vajon létezik-e teljesen elõzmények nélkül valami? Igazat mondott-e Julius Caesar, amikor ilyet szólt: Jöttem, láttam, gyõztem! S ha már a híres római bejelentkezett, tán annyit felidézhetünk, hogy a hetvenes évekbõl emlékszünk néhány olyan, nagy európai produkcióban forgatott szandálos (vö. köpenyes-kardozós) filmre, melyben magas (akár rendezõi) szintû volt a román részvétel. Sõt, e mûnem egyes darabjai akkoriban (ezért-azért) román tárgyúnak is neveztettek, például a Dákok. S hasonló volt a jelenlét néhány szintén európai Cooper-adaptációban is. Hát, ez tényleg nem jelenti az alapját egy 21. században korszerûnek mondható - nemzetközi fesztiválkedvenc - filmkultúrának. Akkor már inkább a mifelénk (is) régóta legendásnak számító román (elsõsorban bukaresti) színház, a maga mágikus neveivel (Bulandra) és messze ható héroszaival, mint Liviu Ciulei vagy éppen Lucian Pintilie. Szerencsére fényes reputációjuk egész a filmkészítésig lökte õket - bár sok köszönet nem volt érte, inkább betiltások (gondoljunk csak az Akasztottak erdejére).

Gorácz Anikó imponáló körültekintéssel térképezi fel ezt a majdnem semmire épített új, modern várat, a mûfaj jelenében beváltnak mondható tónusban (mielõtt elkezdenék, vessenek egy pillantást a decens jegyzetapparátus irodalomjegyzékére) - s ebben az a jó az olvasónak, hogy nem érheti csalódás, nincs a könyv végéig váratlan fordulat: itt bizony a jó tanuló felel. Mondhatnám, hogy mindnyájunk örömére és a joggal megkívánható szórakoztatósági sebességfokozatban, de ki ne tudná, hogy mennyire rétegmûfajban járunk. Ilyen szûk körben még egy kis szárazságot is megengedhetne a szerzõnek az olvasó. De nincs rá szükség, a Forradalmárok információgazdag és olvasmányos, úgy helyezi el (Közép-)Európában a mai román filmkészítést, mint a pinty, mintha örökké ott lett volna.

A Mozinet kiadványa, 2010, 169 oldal, 1190 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”