DVD - Lejjebb a pokolnál - Julian Gilbey: Futballmaffia

  • - ts -
  • 2008. november 13.

Zene

A némileg (épp annyi kereskedelmi túlzással, ami még belefér) elvitt cím (az eredeti: Rise of the Footsoldier), de még a tréler is, nem beszélve a videokölcsönzőn kívüli világról, mind-mind abba az irányba mutattak, hogy itt most megtudom a tutit. Legalábbis arról, hogy hogyan is esett az, amikor a nyolcvanas évek emlékezetes focihorrorjának legtetején egyszer csak lebontották a stadionok ketrecre emlékeztető rácsait, s megszűntek beszélni is a brit futballhuliganizmusról. Minthogy az maga is megszűnt. - ts -

A némileg (épp annyi kereskedelmi túlzással, ami még belefér) elvitt cím (az eredeti: Rise of the Footsoldier), de még a tréler is, nem beszélve a videokölcsönzőn kívüli világról, mind-mind abba az irányba mutattak, hogy itt most megtudom a tutit. Legalábbis arról, hogy hogyan is esett az, amikor a nyolcvanas évek emlékezetes focihorrorjának legtetején egyszer csak lebontották a stadionok ketrecre emlékeztető rácsait, s megszűntek beszélni is a brit futballhuliganizmusról. Minthogy az maga is megszűnt.

Az elején maga a film is evvel kecsegtet; 1977-ből indulunk a West Ham United szurkolói kemény magjának sör- és vériszamos közepiből. Akiknek csak az számít, hogy agyonverlek vagy agyonversz (nem olyan nagy különbség: laposra verve hős a hős a film csehóiban). A történet egészét (az '95-ig tart) tekintve hosszan (úgy '86-ig) és érzékkorbácsoló alapossággal (vér, csonttörések háromszoros, ám illúziókeltő hangerőn), de még azt sem mondhatjuk, hogy túlságosan rapid módon (a játékidő harmadában) kapjuk az erről szóló tájékoztatást, ám magára a megoldásra csak egy narrátori mondatot fecsérel az alkotó. "Aztán megfigyelőkamerákat szereltek fel a szektorokba és a stadionok körül, kiemelték a hangadókat, bíróság elé állították, s hosszú börtönbüntetéssel sújtották őket." Kérdés, hogy kifeszíti-e egy filmes jegyzet kereteit, ha ide véssük, hogy: úgy látszik, ennyi az egész...

Mindenesetre a nem hangadó, ám aktívan csonttörő szürkék megúszták, s az okosabbja új szórakozás után nézett, hisz aki maradt, elveszítette mimikrijét. Hősünk például így került a szórakoztatóiparba. Kidobónak. És itt kezdődik el voltaképpen a Futballmaffia, ami a továbbiakban szó szerint azt adja, amit emlegetett eredeti címe ígér, egy pszichopata bűnöző fejlődésregényét - basszus, "igaz történet alapján", amiben odáig megyünk, hogy a kétlemezes kiadás extrái közt van egy 22'-es interjú az "igazi" főszereplővel is. Alkalmasint nem is az az igazán érdekes - vagy csak mandinerből, végső soron. Hanem ahogyan ez a tavalyi keltezésű film bepasszítható hazája műtörténetébe...

A Futballmaffia története akkor fejeződik be, amikor a szociális érzékenységre utaló jelzőkkel megkülönböztethető brit film épp a csúcsára ér, s megkezdődik az irály kiárusítása, eszközeinek felhasználása drága fogpiszkálók megfaragására, eredményeinek kasszairányú nekimozdulása. Melyben a bányászfiúcskából nem azért nem lesz bányász, mert a bányát bezárják, hanem azért, mert inkább elmegy balett-táncosnak. Melyben az északír fiatalok mégsem golyóval a fejükben végzik vagy a börtönben, s az ír nyugdíjasok pedig kihúzzák a főnyereményt, az adóságoktól űzött angol háztartásbeli pedig ahelyett, hogy megtébolyodna, rááll a marihuána termesztésére, s a mellékszereplők ezalatt megnyerik a megyei fúvószenekarok seregszemléjét. A cukorba mártogatott alsókutyák sztorija annyiban különbözik az elismert nagyok, Ken Loach, Mike Leigh és hasonigyekezetű barátaik dolgaitól, hogy az utóbbiaknál a végére nem változik meg semmi, míg az előbbieknél minden.

Tíz évvel később a Gilbeyk (Julian és Will) egy permanens vérfürdőből tekintenek vissza e szcénára. Ez még nem lenne találmány, a valóság részének is csak megszorításokkal mondhatnánk. Ami az övék, az a fatalizmus szemétdombon azért mégiscsak üdítő tagadása. Nem kell a rács mögött végezni, nem kell üzletfeleink golyójától pusztulni, igenis van út A pontból B-be! S ha A maga a pokol, mi megmutatjuk, amit még kevesen mertek, B-t is! A hétszer poklot. A múlt londoni futballalvilágából kivezető út bűnös szándékokkal van kikövezve. De vezet valahová. A negyedik dimenzióba. A felfoghatatlanba. A díszletek mögé.

A Futballmaffia egy új dimenzió ügyes meghódítása, jól zsírzott régi eszközökkel!

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.