DVD - Nő a haza - Makk Károly: Szerelem

  • - turcsányi -
  • 2009. július 30.

Zene

Az ördög tudja, hogy mennyire vagy semennyire nagy baj, de kétségkívül ahhoz vagyunk szokva a moziban, hogy a rosszarcú haverok várnak egy hatalmas, ám koszos és ósdi járgánnyal a térnek is beillő széles utca túlsó oldalán. Aztán irány új köztörvényes kalandok után... Valamivel jobb, bár ritkább esetben egy hidrogénszőke, festett arcú szerencsétlen vár, panofixbundában.

Az ördög tudja, hogy mennyire vagy semennyire nagy baj, de kétségkívül ahhoz vagyunk szokva a moziban, hogy a rosszarcú haverok várnak egy hatalmas, ám koszos és ósdi járgánnyal a térnek is beillő széles utca túlsó oldalán. Aztán irány új köztörvényes kalandok után... Valamivel jobb, bár ritkább esetben egy hidrogénszőke, festett arcú szerencsétlen vár, panofixbundában.

Lehet persze mindezt máshogyan is, Déry Tibor Szerelem című rövid novellája épp egy ilyen (másmilyen) utat ír le, a börtöntől hazáig - de, hogy haza-e még a haza, azt őszintén szólva senki sem tudja előre. "- Hova távozik? - Nem tudom - mondta B." Milyen lenne e csupán pár lapnyi szöveg filmen? Elbírna az is egy "egész estés nagyjátékfilmet", szavamra.

Makk Károly (Bacsó Péter forgatókönyv-írói közreműködésével készült) 1971-es Szerelem című filmje azonban nem (csak) ennek az elbeszélésnek az adaptációja. A Szerelem az asszonyok filmje, az otthon maradók filmje, akik akkor intézik az élet dolgait, míg a férfiak oda vannak, börtönben, háborúban, meccsen. Ezért aztán előbb megnézzük a másik - ugyancsak zseniális - Déry-novella, a Két asszony adaptációját, Törőcsik Mari és Darvas Lili filmjét. Aztán hazajön a végén Darvas Iván... És akkor már egy évtizeddel később vagyunk a történelemben, de semmi nem változott, B. az 53-as oldódás idején hagyja el - a maga számára is váratlanul - a börtönt, Luca (anyósával, az "öregasszonnyal") pedig 56-os elítélt férjét várja haza. Az öregasszony kilencvenéves, beteg, fel sem tud kelni az ágyból. Talán csak az élteti, hogy egyszer még viszontláthatja Amerikában filmező fiát. Luca némi külső segédlettel fáradságos küzdelmet folytat e kegyes látszat fenntartásáért, alkalmasint az öregasszony életéért és Jánosért. Erőfeszítéseit tovább növeli, hogy a Mama egy teljesen másik világban él, azt sem látja, mekkorát fordult körülötte a világ, a legvadabb meséket is le lehet nyomni a torkán. Aztán szinte észrevétlenül feszültséggel telik meg a levegő, bizonytalanná válik, hogy a szelektív hallású, ám olykori váratlan kérdéseivel nagyon is épeszűnek tűnő öregasszony nem lát-e át a szitán. Sőt, azáltal, hogy belemegy a színjátékba, nem ő-e az, aki tartja a másikban a lelket? Két csodálatos színésznő, a fénykorát (ami tart azóta is) élő Törőcsik és az emigrációból hazatérvén konokul mellőzött Darvas Lili valami egészen különleges teljesítményt nyújt Tóth János kamerája előtt. Olyan különlegeset, hogy 1971-ben Cannes-ban különdíjat talált ki nekik - miként a filmnek is - a magasságos, mondjuk úgy: az Arany Vállveregetést. Ám visszatérve "Tóth János kamerájára" érdemes azt is vizsgálni, hogy vajon két zseniális irodalmi mű ügyes összegyúrása és a vitathatatlanul elbűvölő színészi játék elégséges-e egy mozgóképes remekmű létrehozásához. Már a csillagok szerencsés együttállásán túl. A Szerelem minden kétséget kizáróan örök érvényű filmes teljesítmény, lírai és mégis valóságos képei olyan kettős, külső és belső tartalmakat hoznak felszínre, hovatovább közölnek egyértelműen, amelyre a leghívebb elbeszélés sem képes; látni és megérteni olyan lehetőség az ön- és környezetismeretre, amilyet alapjáraton csak évek szívós munkájával (szenvedésével) szed fel az ember.

Ma már a filmkészítésnek nincsenek efféle ambíciói, amit ugyancsak nem kell sajnálnunk, de annál is nagyobb öröm, ha kijön valami elérhető hordozón egy ilyen darab. Persze a Szerelem tipikusan nem az a DVD, amit szombat estére kikölcsönöz a pizza mellé az ember. Inkább megveszi, és bízik benne, hogy egyszer eljön az a pillanat, amikor ez kell.

*

A forgalmazó Makk Károly kései művével, az Egy hét Pesten és Budán című búcsúszimfóniával, a halálra készülődés némileg szerencsétlenre és keresettre sikeredett üzenetével együtt adta ki a Szerelmet, tán mert az úgymond a "folytatása" neki. Hát, valóban játszik benne Törőcsik Mari és Darvas Iván, s őket mindig jó nézi.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.