dvd - PERÉNYI MIKLÓS ÉS SCHIFF ANDRÁS

Zene

A két művész három közös zeneakadémiai hangversenyét tartalmazó kiadvány a 2008-as Perényi-esztendő méltó betetőzésének tekinthető. A világraszóló, immár 61 éves csellista előtt tavaly születésnapi koncerttel, portréfilmmel, rádiófelvételeinek revelatív erejű újrasugárzásával hódolt a magyar zenei élet, s ebből a tisztelgéssorozatból emelkedett ki az a három koncert, mellyel maga a régi barátjával összeszövetkező ünnepelt ajándékozta meg a közönséget.
A két mûvész három közös zeneakadémiai hangversenyét tartalmazó kiadvány a 2008-as Perényi-esztendõ méltó betetõzésének tekinthetõ. A világraszóló, immár 61 éves csellista elõtt tavaly születésnapi koncerttel, portréfilmmel, rádiófelvételeinek revelatív erejû újrasugárzásával hódolt a magyar zenei élet, s ebbõl a tisztelgéssorozatból emelkedett ki az a három koncert, mellyel maga a régi barátjával összeszövetkezõ ünnepelt ajándékozta meg a közönséget. Négy és egynegyed csillagórányi kamaramuzsikát kínál a két lemez: a cselló és a zongora összepárosításának legszebb darabjait a zeneirodalom két évszázadából, Johann Sebastian Bach szonátáitól Bartók Béla I. rapszódiájáig. Ne kerteljünk, két szorgos zseni ügyködik egykori alma materének pódiumán, s össze-öszszesomolygó zenei kommunikációjuk, derûsen meghitt kollegialitásuk látványa vizuális élményként is értékessé teszi a felvételt. A Perényi Miklós vonója alól táncosan elõperdülõ dallamok és Schiff András megvesztegetõen könnyed, játékos futamai, ha a kotta úgy rendeli, egy csapásra a szentegyházi istenszolgálat áhítatára hangolódnak, ámde az áldozári komolykodás ilyenkor is idegen marad a két mûvész lényétõl és produkciójától. S furcsa módon éppenséggel ez a póztalan teremtõ munka igazolja a gusztusos kísérõfüzetben felidézett 1997-es Kroó György-kritika lelkesült, patetikus elragadtatását: Perényi Miklós mûvészetében "a zenei megszólalásnak az az eszménye született újjá, amelyet a platóni ideák honából Pablo Casals hozott emberlakta földünkre... Ez a hang a semmibõl érkezik, és ahogy kiteljesedik, az egész világegyetemet átfogja."

Warner Music, 2 DVD, 2008

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.