DVD - Utána jó lesz - Pascal Laugier: Mártírok

  • - ts -
  • 2010. október 7.

Zene

A bizalmatlanság egykorú alighanem az emberiséggel, de a pornóval és a horrorral egészen biztosan - hogy a 20. század végén felcseperedett kistestvérükről, a televíziós főzőcskeműsorokról már ne is beszéljünk. A művész pedig azért művész, hogy kételkedjen mindenben, kiváltképp az ember létalapjaiban, miszerint az ölelésben, ölésben és töltekezésben.

A bizalmatlanság egykorú alighanem az emberiséggel, de a pornóval és a horrorral egészen biztosan - hogy a 20. század végén felcseperedett kistestvérükről, a televíziós főzőcskeműsorokról már ne is beszéljünk. A művész pedig azért művész, hogy kételkedjen mindenben, kiváltképp az ember létalapjaiban, miszerint az ölelésben, ölésben és töltekezésben. Nyilván a hatékonyabb ingerelés érdekében ilyenformán végtelen terep nyílt a sztoris szexfilmeknek és a mögöttes tartalommal megáldott horroroknak. Kit érdekel, ha bejön a csávó meg a csaj, aztán, ha eljön az ideje, elmennek? A horrornál a kollektív kultúremlékezet mégis - és hál' istennek - legjobbára azon műveket tartja nagy becsben, amelyekben az a felállás, hogy valahol a sötétben ott kuksol a láncfűrészes földönkívüli, a hősök meg keresik zseblámpával, aztán a koma előugrik, kizsigerel egyet, megeszi és visszabújik valahová, s így megy, míg az utolsó csávó vagy kicsinálja, vagy nem (utóbbi esetben az alkotók folytatásra készülnek).

Legőszintébb sajnálatunkra a több szempontból ígéretes Mártírok abba a csoportba tartozik, ahol az öldöklés egy későbbi nagy tuti megfejtés érdekében történik. Én nem tudom, hogy mennyire spoileres az, hogy a halál után nagy - de nem egész tisztán látható, alig is hallható - frankóságok várnak az emberiségre; feltehetően nem vetítenek például francia horrorfilmeket. E stíl ugyanis maga a teljes képtelenség: sokan próbálkoztak már vele a valóságban is, de ott sem sikerült, a moziban pedig egyenesen kizárt, hogy az öldöklést meg lehetne magyarázni, mint ahogy egy tökéletes pásztoróra mögé sem feltétlenül kívánkozik eszmei mondanivaló.

Hisz a tömeggyilkosságokat nyilván csak az elmebajjal lehet magyarázni, az meg egy idő után kicsit unalmas. S akkor hiába a két fiatal színésznő elementáris játéka, hiába a jól koreografált lőorgia, hiába a hatásos tortúra - a magyarázatnak szánt hülyeség a végén úgyis nevetségessé tesz mindent. Ráadásul e film szerkezete pont olyan, mint az Alkonyattól pirkadatigé, tehát a mű felétől arra megy ki csupán a játék, hogy mit eszeltek ki a művészek másfél órás vérfürdőjük igazolására.

Forgalmazza a Gamma Home Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”