DVD - Utána jó lesz - Pascal Laugier: Mártírok

  • - ts -
  • 2010. október 7.

Zene

A bizalmatlanság egykorú alighanem az emberiséggel, de a pornóval és a horrorral egészen biztosan - hogy a 20. század végén felcseperedett kistestvérükről, a televíziós főzőcskeműsorokról már ne is beszéljünk. A művész pedig azért művész, hogy kételkedjen mindenben, kiváltképp az ember létalapjaiban, miszerint az ölelésben, ölésben és töltekezésben.

A bizalmatlanság egykorú alighanem az emberiséggel, de a pornóval és a horrorral egészen biztosan - hogy a 20. század végén felcseperedett kistestvérükről, a televíziós főzőcskeműsorokról már ne is beszéljünk. A művész pedig azért művész, hogy kételkedjen mindenben, kiváltképp az ember létalapjaiban, miszerint az ölelésben, ölésben és töltekezésben. Nyilván a hatékonyabb ingerelés érdekében ilyenformán végtelen terep nyílt a sztoris szexfilmeknek és a mögöttes tartalommal megáldott horroroknak. Kit érdekel, ha bejön a csávó meg a csaj, aztán, ha eljön az ideje, elmennek? A horrornál a kollektív kultúremlékezet mégis - és hál' istennek - legjobbára azon műveket tartja nagy becsben, amelyekben az a felállás, hogy valahol a sötétben ott kuksol a láncfűrészes földönkívüli, a hősök meg keresik zseblámpával, aztán a koma előugrik, kizsigerel egyet, megeszi és visszabújik valahová, s így megy, míg az utolsó csávó vagy kicsinálja, vagy nem (utóbbi esetben az alkotók folytatásra készülnek).

Legőszintébb sajnálatunkra a több szempontból ígéretes Mártírok abba a csoportba tartozik, ahol az öldöklés egy későbbi nagy tuti megfejtés érdekében történik. Én nem tudom, hogy mennyire spoileres az, hogy a halál után nagy - de nem egész tisztán látható, alig is hallható - frankóságok várnak az emberiségre; feltehetően nem vetítenek például francia horrorfilmeket. E stíl ugyanis maga a teljes képtelenség: sokan próbálkoztak már vele a valóságban is, de ott sem sikerült, a moziban pedig egyenesen kizárt, hogy az öldöklést meg lehetne magyarázni, mint ahogy egy tökéletes pásztoróra mögé sem feltétlenül kívánkozik eszmei mondanivaló.

Hisz a tömeggyilkosságokat nyilván csak az elmebajjal lehet magyarázni, az meg egy idő után kicsit unalmas. S akkor hiába a két fiatal színésznő elementáris játéka, hiába a jól koreografált lőorgia, hiába a hatásos tortúra - a magyarázatnak szánt hülyeség a végén úgyis nevetségessé tesz mindent. Ráadásul e film szerkezete pont olyan, mint az Alkonyattól pirkadatigé, tehát a mű felétől arra megy ki csupán a játék, hogy mit eszeltek ki a művészek másfél órás vérfürdőjük igazolására.

Forgalmazza a Gamma Home Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.