DVD - Utána jó lesz - Pascal Laugier: Mártírok

  • - ts -
  • 2010. október 7.

Zene

A bizalmatlanság egykorú alighanem az emberiséggel, de a pornóval és a horrorral egészen biztosan - hogy a 20. század végén felcseperedett kistestvérükről, a televíziós főzőcskeműsorokról már ne is beszéljünk. A művész pedig azért művész, hogy kételkedjen mindenben, kiváltképp az ember létalapjaiban, miszerint az ölelésben, ölésben és töltekezésben.

A bizalmatlanság egykorú alighanem az emberiséggel, de a pornóval és a horrorral egészen biztosan - hogy a 20. század végén felcseperedett kistestvérükről, a televíziós főzőcskeműsorokról már ne is beszéljünk. A művész pedig azért művész, hogy kételkedjen mindenben, kiváltképp az ember létalapjaiban, miszerint az ölelésben, ölésben és töltekezésben. Nyilván a hatékonyabb ingerelés érdekében ilyenformán végtelen terep nyílt a sztoris szexfilmeknek és a mögöttes tartalommal megáldott horroroknak. Kit érdekel, ha bejön a csávó meg a csaj, aztán, ha eljön az ideje, elmennek? A horrornál a kollektív kultúremlékezet mégis - és hál' istennek - legjobbára azon műveket tartja nagy becsben, amelyekben az a felállás, hogy valahol a sötétben ott kuksol a láncfűrészes földönkívüli, a hősök meg keresik zseblámpával, aztán a koma előugrik, kizsigerel egyet, megeszi és visszabújik valahová, s így megy, míg az utolsó csávó vagy kicsinálja, vagy nem (utóbbi esetben az alkotók folytatásra készülnek).

Legőszintébb sajnálatunkra a több szempontból ígéretes Mártírok abba a csoportba tartozik, ahol az öldöklés egy későbbi nagy tuti megfejtés érdekében történik. Én nem tudom, hogy mennyire spoileres az, hogy a halál után nagy - de nem egész tisztán látható, alig is hallható - frankóságok várnak az emberiségre; feltehetően nem vetítenek például francia horrorfilmeket. E stíl ugyanis maga a teljes képtelenség: sokan próbálkoztak már vele a valóságban is, de ott sem sikerült, a moziban pedig egyenesen kizárt, hogy az öldöklést meg lehetne magyarázni, mint ahogy egy tökéletes pásztoróra mögé sem feltétlenül kívánkozik eszmei mondanivaló.

Hisz a tömeggyilkosságokat nyilván csak az elmebajjal lehet magyarázni, az meg egy idő után kicsit unalmas. S akkor hiába a két fiatal színésznő elementáris játéka, hiába a jól koreografált lőorgia, hiába a hatásos tortúra - a magyarázatnak szánt hülyeség a végén úgyis nevetségessé tesz mindent. Ráadásul e film szerkezete pont olyan, mint az Alkonyattól pirkadatigé, tehát a mű felétől arra megy ki csupán a játék, hogy mit eszeltek ki a művészek másfél órás vérfürdőjük igazolására.

Forgalmazza a Gamma Home Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.