könyv - KRÉMER FERENC: ROSSZ DÖNTÉSEK KORA

  • B. I.
  • 2010. október 7.

Zene

A maga nemében egyelőre páratlan a Napvilág Kiadó és a Politikatörténeti Intézet 20 év után című sorozata, amely az elmúlt két évtized társadalmi-gazdasági folyamatainak értelmezésére tesz kísérletet. Krémer Ferenc szakterülete a viszonylag friss diszciplínának számító rendészettudomány.
A maga nemében egyelõre páratlan a Napvilág Kiadó és a Politikatörténeti Intézet 20 év után címû sorozata, amely az elmúlt két évtized társadalmi-gazdasági folyamatainak értelmezésére tesz kísérletet. Krémer Ferenc szakterülete a viszonylag friss diszciplínának számító rendészettudomány. Munkájának alcíme - Rendészetpolitikai tévelygések a rendszerváltás elsõ húsz évében - önmagáért beszél. A pártállami rendõrség a rendet elõíró hatalom intézménye volt, annak minden privilégiumával. A rendszerváltással kezdõdött átalakulási-átalakítási próbálkozások sora azonban Krémer interpretációjában nettó kudarctörténet; elemzésében e kínlódás jogi, szervezeti, társadalmi és mentális aspektusait veszi sorra. Fordulópontnak tartja a politikai pártok közötti 1994-es "negatív konszenzust", amely a mennyiségi szemlélet jegyében (a minél jobb felderítési mutatók érdekében elegendõ a technikai és a létszámfejlesztés, egyébként a szervezet struktúrája alapvetõen úgy jó, ahogy van) máig a legfõbb gátja minden, a rendõrség megreformálását célzó kísérletnek. Az események relatív közelsége miatt különösen érdekes, ahogyan tágabb kontextusba helyezi a 2006-os zavargások idején történteket: a mindkét oldalon (rendõrök és randalírozók) megtapasztalt brutalitást részben az intézményi és a (szélsõ)jobboldali "maszkulin szubkulturák" erõszakkultuszából, részben a rendõrség szervezeti állapotából, részben a politikai viszonyokból vezeti le. Álláspontja szerint 2006 õszén államcsínykísérlet történt, ami ugyan elsõre bizonnyal meghökkentõ, hiszen merõben ellentétes a nyilvánosságban hangoztatott domináns véleménnyel, ám érvei jóval megalapozottabbnak tûnnek, mint a "tomboló rendõrterror"-szcéna indokai. Mindenesetre normális körülmények között Krémer Ferenc tanulmánya kiváló alapja lehetne a közelmúltunkkal szembenézõ, azt feldolgozni próbáló érdemi vitának.

Napvilág, 2010, 200 oldal, 2600 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."