DVD: Ízlés dolga (Liliana Cavani: Ripley és a maffiózók)

  • Bori Erzsébet
  • 2004. szeptember 30.

Zene

Ott hagytuk el A tehetséges Mr. Ripleyben, hogy Tom távozik vitézkedései helyszínérõl, Itáliából, ahol éhenkórász senkibõl jómódú aranyifjúvá, valamint kétszeres gyilkossá vált. Útközben rájön, hogy õ valójában meleg, és a nagy coming out azt a magyarázatot célozza be, hogy hõsünk minden tettét latens homoszexualitása irányította. Ehhez képest most boldog házasságban élõ szerelmes férjként látjuk viszont a kies Itáliában, ahol - tudjuk - forró lett a lába alatt a talaj. A két történet között pár év és egy regény áll (Patricia Highsmith Ripley-sorozatának második kötete, a Ripley's Under Ground, amely ez idáig elkerülte a megfilmesítést).

Ott hagytuk el A tehetséges Mr. Ripleyben, hogy Tom távozik vitézkedései helyszínérõl, Itáliából, ahol éhenkórász senkibõl jómódú aranyifjúvá, valamint kétszeres gyilkossá vált. Útközben rájön, hogy õ valójában meleg, és a nagy coming out azt a magyarázatot célozza be, hogy hõsünk minden tettét latens homoszexualitása irányította. Ehhez képest most boldog házasságban élõ szerelmes férjként látjuk viszont a kies Itáliában, ahol - tudjuk - forró lett a lába alatt a talaj. A két történet között pár év és egy regény áll (Patricia Highsmith Ripley-sorozatának második kötete, a Ripley's Under Ground, amely ez idáig elkerülte a megfilmesítést). Meg még egy óceán, hiszen A tehetséges Mr. Ripleyt egy hollywoodi dolgozó, Tony Minghella jegyezte, a Ripley és a maffiózókat pedig az olasz Liliana Cavani. A Ripley's Game magyar címérõl ez egyszer nem a forgalmazó tehet: ezen a címen jelent meg 1987-ben a sorozatból egyedüliként a középsõ, harmadik kötet. (A Geopen kiadó azóta belekezdett a hiánypótlásba, eddig az elsõ és a második regényt hozták ki.)

Cavani filmjének vagy a harmada úgy telik el, hogy a fõszereplõ nevén kívül szinte semmi nem felel meg az eredetinek:

John Malkovich legalább

tíz évvel idõsebb, mint a regényhõs; Fontainebleau környéke helyett Olaszországban él; feleségét nem Heloise-nak hívják, hanem Luisának, de az igazán súlyos változtatás az, hogy ennek a nõnek munkája, hivatása van. És a többi sem stimmel. A fõcím elõtti, emberöléssel megfejelt mûkincseladás teljes egészében a forgatókönyvíró leleménye, és még sorolhatnám. A jó hír az, hogy a feleség feljavításán kívül minden változtatás meggyõzõnek és helyénvalónak bizonyul. A fõcím elé kitalált jelenet például arra szolgál, hogy a Highsmitht nem ismerõ nézõ is tudja, kicsoda Tom Ripley és mivel foglalkozik. A toscanai kisváros nemcsak az olasz rendezõnõnek állt kézre, de ugyanolyan jó helyszíne a történetnek, mint egy délfrancia. John Malkovich meg egyenesen telitalálat: nem sokan vannak a szakmában, akik hitelesen tudnának eljátszani egy ennyire összetett figurát.

Amúgy elképesztõ színészekkel találkozhattunk már Ripleyként: Alain Delon, Denis Hopper... Hozzájuk képest Matt Damon kiköpött ifjú Ripley volt jellegtelenségével és alkalmazkodó tehetségével. Denis Hopper meg kész paródia a Stetsonjában meg a sarkantyús cowboycsizmával. És mégis... mind ez idáig Wim Wenders jutott leg-közelebb Ripley jelleméhez és Highsmith szelleméhez Az amerikai barátban. A Ripley's Game-nek ugyanis - a fõhõs karakterén túl - egy különös férfibarátság a kulcsa, ebben pedig Wenders mindig is nagy szakértõ volt. Denis Hopper személyével és viseletével pedig a másik vesszõparipáját, az Amerika-mítoszt is sikerült bevezetnie a filmbe. Aki látta Hopper és Bruno Ganz kettõsét Az amerikai barátban, az tudja, mekkora bátorságra vall Liliana Cavani kísérlete. A Ripley és a maffiózók nem múlja ugyan felül Wenders remeklését, de jól átgondolt és élvezetesen megvalósított mozidarab. A két férfi zsigeri ellenszenvbõl, sértettségbõl szövetséggé, önfeláldozó barátsággá alakuló kapcsolatának érzékeny végigvezetésén túl igazi bónusz a filmben a hármas gyilkosság a vonaton. Az elkövetés eszköze a garotte, ami a lõfegyverhez képest brutális szerszám; nemcsak zajosabbá, hosszabbá és nehézkesebbé teszi a mûveletet, de szoros testi kontaktust feltételez gyilkos és áldozat között.

Három menet a nyakszorítóval

írásban még elmegy, moziban - kivált egy olyan történetben, ami inkább kamaradarab, mint akciófilm - jóval több az elégnél. Cavani kitûnõen oldja meg a dolgot: az elsõ gyilkosság izgalmas és komoly; a második abszurd; a harmadik komikus: öt ember egy vonat vécéjében már óhatatlanul a Botrány az operában hajókabinját idézi, nem lehet megállni röhögés nélkül.

A tehetséges Mr. Ripley és a Ripley és a maffiózók összevetése érdekes fényt vet a hollywoodi filmcsinálásra. Minghella szinte minden részletben - a helyszínek, a cselekmény mozzanatai, a figurák, a nevek, a tárgyak - kínosan követi az eredetit, csak éppen Ripley személyével nem tud mit kezdeni. Nem ellenszen-ves, de nem is rokonszenves fõhõs? Action gratuite? Gyilkosság merõben szokatlan indítékból? Többszörös gyilkos, aki szinte minden tekintetben különb a többieknél? Ha jobban megnézzük, Ripleybe nem csak Minghellának tört bele a bicskája. Eddig minden adaptáló visszariadt Highsmith nõalakjaitól. A nagy seggû, korlátolt Marge-ot a légies és finom Gwineth Paltrow-ra cserélték; Wenders egyszerûen kirendezte Ripley feleségét. Cavani sem merte vállalni Heloise-t, aki egy gyáros elkényeztetett, egy szem leánykája; olyannyira egocentrikus, hogy ki sem lát magából, eszébe sem jut firtatni, merre és miben jár a férje, tõle akár gyilkolhat is, csak ne bukjon le, és ne vérezze össze a szõnyeget. Egyszer odakenhetné már valaki ezt a nõalakot is a vászonra.

De ami a legkülönösebb:

sem Wenders, sem Minghella,

sem Cavani nem hajlandó elfogadni, hogy Tom Ripleynek kitûnõ ízlése van. Highsmith hõsének megkülönböztetõ jegye a stílusérzék. Remek alkalmazkodóképességével hamar beletanult a jóba, és a legnagyobb természetességgel éli a gazdagok kényelmes, választékos életét Párizs melletti chateau-jában. Erre föl Denis Hopper marhahajcsárnak öltözve parádézik Európában, Matt Damon az újgazdagok hivalkodásával gyûjti be az orbitális giccseket római lakásába, Cavani pedig képes volt lejárni a lábát, hogy megtalálja Ripleynek egész Olaszország legrondább udvar-házát - bár az sem lepne meg, ha a díszletesek építették volna fel a kastélyt, mert a valóságban nem létezik ilyen förmedvény. Ki érti ezt? Hitchcock óta tudjuk, hogy egy bûnözõért ugyanúgy lehet izgulni, mint egy pozitív hõsért, és innentõl nem volt megállás: szimpatikus úri betörõk, szélhámosok, gengszterek, majd bér- és tömeggyilkosok árasztották el a mozivásznat. Megértük, hogy a bûnözõ is lehet lovagias, érzõ szívû, nagylelkû, önfeláldozó. Már csak egy vonás választja el a becsületes polgártól: a javíthatatlan rossz ízlése.

Bori Erzsébet

Forgalmazza a Warner Home Video Inc.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.