Színház: Édes Erdély (Bozgorok - Honvéd Kamaraszínház)

  • Csáki Judit
  • 2004. szeptember 30.

Zene

Az elõadás viszonylag gyorsan elhíresült a színházi berkekben (nyáron, a szegedi alternatív fesztiválon a rendezõ, Rusznyák Gábor még díjat is kapott érte), és korántsem az egyöntetû rajongás okán. A Honvéd Kamaraszínház produkciójának - mint a reakciókból is kitetszik - van egy társadalmi és egy színházi olvasata.

Az elõadás viszonylag gyorsan elhíresült a színházi berkekben (nyáron, a szegedi alternatív fesztiválon a rendezõ, Rusznyák Gábor még díjat is kapott érte), és korántsem az egyöntetû rajongás okán. A Honvéd Kamaraszínház produkciójának - mint a reakciókból is kitetszik - van egy társadalmi és egy színházi olvasata.

Bozgorok a címe - fõnév többes számban -, hazátlanokat jelent, és mivel Shakespeare Ahogy tetszikjének megannyi szereplõje (legalább átmenetileg) szintén hazátlan, hát összevegyül a kettõ; ez lett az alcím: "az Ahogy tetszik okán". A Bozgorok-beli hazátlanok (Erdélyben élõ magyarok) nem játsszák, hanem asszociációs hálónak használják Shakespeare meséjét, itt-ott cselekményben-figurában elkanyarodnak tõle, de hát mondom: nem játsszák, inkább élik.

A társadalmi olvasat megrendítõ és elgondolkodtató - és ez kétségtelenül sajátos színben tünteti föl a színházi olvasatot. Ha ugyanis egy csapat színész - többségük a marosvásárhelyi együttesbõl érkezett - eléggé tehetségesen állítja, hogy az "ardenne-i erdõben" élni hazátlanság ugyan, de abban az értelemben

nem otthontalanság,

hogy megoldaná a problémát, ha mindenki szépen kijönne az "ardenne-i erdõbõl", akkor ez kétségtelenül súlyos érv az "erdélyi probléma" összes, túlontúl kézenfekvõ megoldása ellen (lásd például: készülõ kettõs állampolgárság).

Az isten háta mögötti Ardeal Bufetban - ez az õ erdõjük - ugyanis jó néhány figura otthon van, például a tulajdonos Corinnus/Herceg/Oliver kocsmáros, akit igen kiegyensúlyozottan, mondhatnánk körültekintõen játszik Kátai István. Otthon van Jacques is (Domokos László játssza), méghozzá legjobb közegében: igazi kocsmafilozófus - bele is van vágva a híres monológba, melybõl a megváltoztatott körülmények közt leginkább annyi hiteles, hogy "színház az egész...". Megérkezik Rosalinda, aki erõsen terhes, a hamvas bájt és sóhajtozó szerelmet M. Simon Andrea alakításában okkal-joggal váltja föl a konok elszántság: meg kell találnia gyereke apját, Orlandót, aki ezúttal nem ábrándosan, inkább kelekótyán aggatja céduláit csillárra, pohárra... Megjön a messzirõl jött bohóc, Próbakõ is: az idõsödõ hippi-figura tengés-lengése azért mulatságos, mert anakronisztikus; Dióssi Gábor mindazonáltal lelke és motorja az elõadásnak. Phoebe mint a lepattant kiskocsma dizõze fõszereplõvé nõtte ki magát - Fazakas Júlia annyi elvágyódással búgja bele kelletlenül az obligát nótát a mikrofonba, hogy meg kell a szívnek szakadni -, és fáradhatatlanul koslat, üget, dohog és rimánkodik érte, hozzá és utána a mankóján rendületlenül a nyomában billegõ Sylvius (Gyõry András Botond). És otthon vannak vagy megjönnek a többiek is - de a lényeg nem ez.

Sokkal inkább az, hogy Rusznyák Gábor rendezése a kézenfekvõ párhuzamok, az asszociációs játék mögé hatol. Illúziókról, vágyakról, kényszerekrõl és reményekrõl beszélteti és játszatja a színészeket, akik - gondolom, nem tévedek nagyot - saját személyiségüket is a "vásárra viszik", amikor komédiázásba, intenzív játékba, színházba fojtják és fordítják a bozgorságról szóló gondolataikat. Mindenki "Magyarba" vágyik - és amikor a végén egy kivételével mind el is mennek, nemcsak mi tudjuk, õk is sejtik és látni engedik, hogy nem happy ending van itten. Csak adódott egy lehetõség - és lehetõségbõl az Ardeal Bufetban eléggé kevés volt eddig. Ritka erõs az elõadás kohéziója, hiteles a színházi beszéd. Nemcsak az élet meg a szerelem bonyolult, hanem a haza, az otthon, a "hová" meg az "el", de fõleg a "mi lesz", az bonyolult nagyon. Viszont ez a bonyolultság eléggé egyértelmûen szól ebben az elõadásban.

Amely - hogy most a színházi olvasatról szóljak - eléggé reflektálatlanul keresi színpadi megjelenési formáit. A játék pergõ, a zene és zenélés remek, a díszlet trükkösen szegény - de Shakespeare olykor tehertétel: minduntalan vissza kell kapaszkodni bele, akkor is, amikor inkább nem kéne. A szöveg nagyon vegyes: a zsurnálzsargontól a népnyelvig, az argótól a Szabó Lõrinc fordította Shakespeare-sorokig ível, de inkább

ugrál vagy pattog,

az ember sokszor mondatról mondatra kapkodja a fejét. Summa: egy íróember ide sem ártott volna. Az alakítások egy része egyenetlen (olykor villanásnyi mellékszerepben lehet jó "jelenséget" látni, például Zsákay Júliát egy népviseletbe, azaz "ingázó munkaruhába" öltöztetett hegedûslány szerepében - róla például sejthetõ, hogy "Magyarban" ragad hamarosan), van, akit alig is veszünk észre. Sokszor nagy a tumultus a játék terében, nehéz szemmel-füllel rátalálni az éppen hangsúlyos figurára. A teátrális poénok harsányak néha; nem baj például, hogy Ádám ezúttal tengerimalac és nem öreg szolga, de azért kezdve nincsen vele semmi, szegénnyel. Harsány az is, de a jó fajtából, amikor a "vert kenyéren" rock and roll-ritmust püfölnek, és ebbe a püfölésbe mély indulat szorul. És itt is bejön az örökzöld fõzés: mire vége az elõadásnak, elkészül az étel, melynek illata amúgy végig belengte a kocsmát - meg a színpadot és nézõteret is. Dramaturgiailag hibátlanul szervül a közönségetetés az elõadással: mivel mindenki "Magyarba" ment, szegény Jacques egyedül maradna a tengernyi kajával, hát persze, hogy odainvitálja a nézõket.

A bozgorságról viszont muszáj elgondolkodni. És mivel távolról sem egyszerû a megoldás, a Honvéd Kamaraszínház elõadásának köszönhetõen egy kicsivel közelebbrõl látjuk ugyanezt. Mármint, hogy mennyire nem egyszerû.

Csáki Judit

Bárka Színház, szeptember 19.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.