Koncert

Edith Piaf és a kungfu

Zaz

Zene

Annak, aki még soha nem hallott Zazról, úgy írnánk le a franciák kedvencét, mint Edith Piaf és Janis Joplin modern kori keverékét. Az igazi neve: Isabelle Geffroy, majd’ 40 éves, de ma is kislányos bájával és vadócságával hódít, ráadásul úgy, hogy egyszerre elegáns francia hölgy és tomboló hippi, kocsmai sanzonénekes és a színpadot szétugráló rocksztár. Mindehhez társul hol reszelős, hol lágyan megszólaló hangja, tökéletesen idomulva a stílusok váltakozásához.

Annak, aki még soha nem hallott Zazról, úgy írnánk le a franciák kedvencét, mint Edith Piaf és Janis Joplin modern kori keverékét. Az igazi neve: Isabelle Geffroy, majd’ 40 éves, de ma is kislányos bájával és vadócságával hódít, ráadásul úgy, hogy egyszerre elegáns francia hölgy és tomboló hippi, kocsmai sanzonénekes és a színpadot szétugráló rocksztár. Mindehhez társul hol reszelős, hol lágyan megszólaló hangja, tökéletesen idomulva a stílusok váltakozásához.

Noha lassan húsz éve aktív, a sikert és a hírnevet a 2010-ben megjelenő első önálló albuma hozta el számára, a korong nemes egyszerűséggel a Zaz címet viselte. Előtte különböző együttesekkel és varietécsoportokkal járta a fesztiválokat, majd körülvette magát jobbnál jobb zenészekkel, és megírta a Je veux című számot (ez a mai napig a legsikeresebb dala). Innentől nem volt megállás. Igaz, hogy a stílusokat mindig szerette keverni, és dalai között megfér a pop, a rock, a soul, a legnagyobb slágerei talán a jazzhez állnak a legközelebb. Folyamatosan turnézik, Tokiótól Torontóig, Los Angelestől Szentpétervárig egyre nagyobb közönség előtt lép fel, ám most is fontos számára az utcazenélés, így ha szerencsénk van, manapság is elkaphatjuk, hogy a Montmartre valamelyik szűk kis utcácskájában énekel nagybőgős vagy gitáros zenésztársával.

Budapestre a csehországi Colours of Ostrava fesztiválról érkezett, és ahogy három éve, most is kirobbanó formában kezdett bele a másfél órás koncertbe. Nyughatatlan személyiségének köszönhetően egy percig sem ült le a hangulat, így aki egy kiszámítható, valamelyest homogén koncertet várt, annak csalódnia kellett. Az énekesnő nemcsak a régi slágereit – Je veux, Le passants, À perte de rue – keverte a legutóbbi Effet Miroir című albumán hallható dalokkal, de a jazzt is a rockkal. Kétségtelen, hogy e sokszínűség jót tett a produkciónak, bár az is igaz, hogy egy-egy keményebb, pörgősebb szám után kissé nehezen simultunk bele a hirtelen jött lassú és érzelmes sanzonokba.

Zaz energiája irigylésre méltó: nem elég, hogy végigugrálta, -rohangálta, s legfőképpen hibátlanul végigénekelte a koncertet, még hosszú francia monológokkal és néhány hirtelen megtanult magyar mondattal is megpróbálta szórakoztatni a közönségét. Emellett szociális érzékenységének is jelét adta: Zazimut névre hallgató szervezetével minden országban, ahol koncertet ad, felkeres és együttműködésre hív egy olyan civil szervezetet, amely a hátrányos helyzetű társadalmi csoportokért dolgozik. Magyarországon az Oltalom Karitatív Egyesületre esett a választása. De hatalmas tévedés lenne e jótékony aktust valamiféle reklámnak gondolni. Zazban éppen azt lehet szeretni, hogy nincs benne semmi mesterkéltség, minden gesztusa összetett személyiségét tükrözi. Jellemző az is, hogy tizenévesen az éneklés mellett kungfuzni tanult, ami nemcsak
ro­ckosabb számaiban előadott rúgómozdulatain látszik meg, hanem azt is igazolja, hogy egymástól igen távoli dolgokat tud úgy összekötni, hogy az természetesnek hasson.

Budapest Park, július 21

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.