Ég, föld (Lisa Gerrard & Pieter Bourke: Duality)

Zene

Isteni szép, nem is nagyon kéne mást írni, mint ezt, meg hogy aki nem valami fölpörgetőset akar éppen a kocsijába, amire két tenyérrel ütheti a kormányt a pirosban, az vegye meg. De tényleg, tessék bátran hinni a márkanévben, nem lesz csalódás a vége. A márkanév: Lisa Gerrard. A Dead Can Dance feminin fele azonban nem "szólóalbummal" állt elő szabadidejében, töretlen az ív, csak a hangsúly tolódott el némelyest a földitől az égi felé, ahogy Brendan Perry helyett ezúttal Pieter Bourke vett részt a zene teremtésének folyamatában.

Isteni szép, nem is nagyon kéne mást írni, mint ezt, meg hogy aki nem valami fölpörgetőset akar éppen a kocsijába, amire két tenyérrel ütheti a kormányt a pirosban, az vegye meg. De tényleg, tessék bátran hinni a márkanévben, nem lesz csalódás a vége. A márkanév: Lisa Gerrard. A Dead Can Dance feminin fele azonban nem "szólóalbummal" állt elő szabadidejében, töretlen az ív, csak a hangsúly tolódott el némelyest a földitől az égi felé, ahogy Brendan Perry helyett ezúttal Pieter Bourke vett részt a zene teremtésének folyamatában.

A Dead Can Dance maszkulin fele híján ezúttal semmi sem mutat az angolszász folk felé, de nincs az embernek hiányérzete, úgy teljes kerek egész, ahogy van. Lenyűgöző természetességgel árad a zene, minden a helyén van, mert csak ott lehet, de nem úgy, mint egy szimpla slágernél vagy rockszámnál, ahol másodpercek alatt tudod, mit fogsz kapni, és meg is kapod, nem, itt meglepetések is érhetnek, ám minden hang olyan szervesen kapcsolódik az előtte, mögötte, alatta, utána megszólalóhoz, hogy a váratlan is magától értetődik. Meg nem tudnám mondani, ki mit adott ebbe az egységbe - eltekintve attól, hogy az ének leginkább Lisáé -, nyilván nem véletlenül kapta a lemez a kettősségre utaló címet. Két egyenrangú fél látomásai leltek egymásra a stúdióban, Lisa Gerrard házában, Ausztráliának azon a bozótos vidékén, ami a Gippsland nevet viseli, biztos azért, hogy a magyarok azt higgyék, híres gipsztenyésztő vidék.

Ha Pieter Bourke nevére nem ugrik be semmi, nem szégyen, Eden nevű, tíz évvel ezelőtti zenekarának híre éppúgy nem sietett ide Ausztráliából, mint mostani etno-ambient-elektro duója, a Soma híre sem, ezt is csak azért tudom leírni, mert a Duality sajtóanyagának a fele az övé: először Lisa 1995-ös lemezén (The Mirror Pool), majd az ebből fakadó turnén dobolt, minek következtében bekerült a Dead Can Dance 1996-ban nálunk is járt Spiritchaser turnéjának zenekarába, bár magán a lemezen nem dolgozott.

A Duality tehát kettejük közös műve, Lisa Gerrard szavaival: "két szellem találkozása az abszolútummal való újraegyesülés útján", ami olvasva alkalmas lehet földhözragadtabb lelkek elriasztására, de ha az ember hagyja, hogy bedugaszolt fülein keresztül fejébe szálljon a zene, akkor előbb-utóbb elkezdi azt hinni, hogy érti is, amit ez a fél mondat jelent, de legalábbis érzi. A Duality magasztos, mint egy teátrális jelenetektől mentesített opera, tiszta, akár a gyerekek éneke, áhítatos, mintha egy katedrális hűvöséből szűrődne elő, és rajta van a természeti népek bölcsességének pecsétje. Néhány angol strófától eltekintve egy nem létező, vagyis csak itt létező nyelven szól (Lisa Gerrard próbálkozott Krisztus nyelvével, az arámival is, de letett róla, nem sikerült teljes biztonsággal rátalálnia a forrásokra, ezért inkább ejtette a példabeszédek ilyetén közvetítésének a tervét), ami az egyetemesség aurájával vonja be. Lisa azt mondja, az öccse halála utáni depresszióból született The Mirror Poollal szemben a Duality az öröm, a pozitív energiák terméke. És mondom, isteni szép, ráadásul még ritmusa is van.

Szőnyei Tamás

4AD/HMK

* * * * *

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.