Ég, föld (Lisa Gerrard & Pieter Bourke: Duality)

Zene

Isteni szép, nem is nagyon kéne mást írni, mint ezt, meg hogy aki nem valami fölpörgetőset akar éppen a kocsijába, amire két tenyérrel ütheti a kormányt a pirosban, az vegye meg. De tényleg, tessék bátran hinni a márkanévben, nem lesz csalódás a vége. A márkanév: Lisa Gerrard. A Dead Can Dance feminin fele azonban nem "szólóalbummal" állt elő szabadidejében, töretlen az ív, csak a hangsúly tolódott el némelyest a földitől az égi felé, ahogy Brendan Perry helyett ezúttal Pieter Bourke vett részt a zene teremtésének folyamatában.

Isteni szép, nem is nagyon kéne mást írni, mint ezt, meg hogy aki nem valami fölpörgetőset akar éppen a kocsijába, amire két tenyérrel ütheti a kormányt a pirosban, az vegye meg. De tényleg, tessék bátran hinni a márkanévben, nem lesz csalódás a vége. A márkanév: Lisa Gerrard. A Dead Can Dance feminin fele azonban nem "szólóalbummal" állt elő szabadidejében, töretlen az ív, csak a hangsúly tolódott el némelyest a földitől az égi felé, ahogy Brendan Perry helyett ezúttal Pieter Bourke vett részt a zene teremtésének folyamatában.

A Dead Can Dance maszkulin fele híján ezúttal semmi sem mutat az angolszász folk felé, de nincs az embernek hiányérzete, úgy teljes kerek egész, ahogy van. Lenyűgöző természetességgel árad a zene, minden a helyén van, mert csak ott lehet, de nem úgy, mint egy szimpla slágernél vagy rockszámnál, ahol másodpercek alatt tudod, mit fogsz kapni, és meg is kapod, nem, itt meglepetések is érhetnek, ám minden hang olyan szervesen kapcsolódik az előtte, mögötte, alatta, utána megszólalóhoz, hogy a váratlan is magától értetődik. Meg nem tudnám mondani, ki mit adott ebbe az egységbe - eltekintve attól, hogy az ének leginkább Lisáé -, nyilván nem véletlenül kapta a lemez a kettősségre utaló címet. Két egyenrangú fél látomásai leltek egymásra a stúdióban, Lisa Gerrard házában, Ausztráliának azon a bozótos vidékén, ami a Gippsland nevet viseli, biztos azért, hogy a magyarok azt higgyék, híres gipsztenyésztő vidék.

Ha Pieter Bourke nevére nem ugrik be semmi, nem szégyen, Eden nevű, tíz évvel ezelőtti zenekarának híre éppúgy nem sietett ide Ausztráliából, mint mostani etno-ambient-elektro duója, a Soma híre sem, ezt is csak azért tudom leírni, mert a Duality sajtóanyagának a fele az övé: először Lisa 1995-ös lemezén (The Mirror Pool), majd az ebből fakadó turnén dobolt, minek következtében bekerült a Dead Can Dance 1996-ban nálunk is járt Spiritchaser turnéjának zenekarába, bár magán a lemezen nem dolgozott.

A Duality tehát kettejük közös műve, Lisa Gerrard szavaival: "két szellem találkozása az abszolútummal való újraegyesülés útján", ami olvasva alkalmas lehet földhözragadtabb lelkek elriasztására, de ha az ember hagyja, hogy bedugaszolt fülein keresztül fejébe szálljon a zene, akkor előbb-utóbb elkezdi azt hinni, hogy érti is, amit ez a fél mondat jelent, de legalábbis érzi. A Duality magasztos, mint egy teátrális jelenetektől mentesített opera, tiszta, akár a gyerekek éneke, áhítatos, mintha egy katedrális hűvöséből szűrődne elő, és rajta van a természeti népek bölcsességének pecsétje. Néhány angol strófától eltekintve egy nem létező, vagyis csak itt létező nyelven szól (Lisa Gerrard próbálkozott Krisztus nyelvével, az arámival is, de letett róla, nem sikerült teljes biztonsággal rátalálnia a forrásokra, ezért inkább ejtette a példabeszédek ilyetén közvetítésének a tervét), ami az egyetemesség aurájával vonja be. Lisa azt mondja, az öccse halála utáni depresszióból született The Mirror Poollal szemben a Duality az öröm, a pozitív energiák terméke. És mondom, isteni szép, ráadásul még ritmusa is van.

Szőnyei Tamás

4AD/HMK

* * * * *

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.