rés a présen

Egy koncert is lehet színházi élmény

Darvas Benedek zenész

  • rés a présen
  • 2020. március 20.

Zene

rés a présen: Alapvetően a színházi zenei munkák határozták meg a pályádat. Mi vonzott téged a színházhoz zenészként?

Darvas Benedek: A sokféleség, ami a színházi zenét jellemzi! Hogy különféle stílusok között lehet mozogni, az adott darab tartalmától függően mindig valami más zenei környezetbe lehet kerülni, ezt a környezetet megtalálni, kitalálni, megváltoztatni. Amúgy egy koncert is lehet színházi élmény, minden tőlünk függ, hogy mennyire akarjuk ebbe az irányba vinni. Gondolok itt fényekre, díszletre, ruhákra, mozgásra, a dalok sorrendjének dramaturgiájára.

rap: Milyen színházi előadásoknak vagy mostanában a zenei felelőse?

DB: A Pintér Béla és Társulatával 17 éve játsszuk a Parasztoperát, jelenleg ez az, amelyben élőben is közreműködök csembalón és erdélyi háromhúros brácsán, miközben vezénylem a zenekart. Nagyon sok helyen bemutatták más társulatok is, hamarosan a Szegedi Nemzeti Színházban lesz látható. Szintén többször bemutatott, nagy zenés darab a Vesztegzár a Grand Hotelben, ezt a József Attila Színház tartja műsoron.

rap: Milyen zenekarokban játszottál?

DB: Az elmúlt húsz évben többnek is a tagja voltam. Utoljára az Európa Kiadóban töltöttem el négy évet. Saját együttesem, a Vasárnapi Gyerekek tíz évig működött, most pihen, ez azért van, mert az utóbbi időben közelebb érzem magamhoz a stúdiómunkát, mint az élő fellépéseket. Egy csodálatos projekt volt 2018-ban a Czitrom Ádámmal közösen készített Láttalak, Hallottalak, Elkövetlek című zenei karikatúraalbumunk. De most egy élő zenei produkció azért mégis megtalált: Kamondy Ágival dolgozunk éppen együtt, a Pest fölött az ég című műsorán. Legközelebb április 3-án lépünk fel a Trip hajón. Egyébként Ágival nagyon régről ismerjük egymást, mégis úgy kerültem bele a projektbe, hogy vokalistát keresett, és Ádám Ritát – aki társam és szerzőtársam – mindenképp szerette volna felkérni. Aztán kellett egy zongorista is, és hát ott voltam én… Ági elmondta, hogy rajtunk kívül kik lesznek benne, a lista nagyon vonzó volt számomra. Többen közülük ráadásul régi zenésztársaim: Dudás Zsombor, akivel már vagy húsz éve mindenféle közös projekteket csinálunk, utoljára a Vasárnapi Gyerekeket, aztán ugyanabból a formációból Keszei Krisztián és az EK-ból Gyenge Lajos. Akikkel még nem játszottam korábban, de szintén nagyon jó élmény velük dolgozni: Vajdovich Árpád és Roszik Hella.

rap: Régebben néha zenélt együtt a Darvas család. Vannak-e ilyen irányú tervek? Milyen egyéb munkákra készülsz az idén?

DB: Apámmal, Darvas Ferenccel és öcsémmel, Darvas Kristóffal időről időre megcsináljuk a 3 Darvast, ami inkább kikapcsolódás, és spontán szokott összejönni. Legutóbb a Szombathelyi Mesebolt Bábszínházba írtunk zenét a Szenteczki Zita rendezésében készülő Gyere haza, Mikkamakka! című darabhoz, ennek február 16-án volt a bemutatója.

rap: Milyen produkciót csinálnál, ha szabad kezet kapnál, ha nem számítana a pénz, és az sem, hogy melyik országban dolgozol?

DB: Például egy hollywoodi musical nem lenne rossz. De csak egy. Világsztárokkal, természetesen.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."