rés a présen

Egy koncert is lehet színházi élmény

Darvas Benedek zenész

  • rés a présen
  • 2020. március 20.

Zene

rés a présen: Alapvetően a színházi zenei munkák határozták meg a pályádat. Mi vonzott téged a színházhoz zenészként?

Darvas Benedek: A sokféleség, ami a színházi zenét jellemzi! Hogy különféle stílusok között lehet mozogni, az adott darab tartalmától függően mindig valami más zenei környezetbe lehet kerülni, ezt a környezetet megtalálni, kitalálni, megváltoztatni. Amúgy egy koncert is lehet színházi élmény, minden tőlünk függ, hogy mennyire akarjuk ebbe az irányba vinni. Gondolok itt fényekre, díszletre, ruhákra, mozgásra, a dalok sorrendjének dramaturgiájára.

rap: Milyen színházi előadásoknak vagy mostanában a zenei felelőse?

DB: A Pintér Béla és Társulatával 17 éve játsszuk a Parasztoperát, jelenleg ez az, amelyben élőben is közreműködök csembalón és erdélyi háromhúros brácsán, miközben vezénylem a zenekart. Nagyon sok helyen bemutatták más társulatok is, hamarosan a Szegedi Nemzeti Színházban lesz látható. Szintén többször bemutatott, nagy zenés darab a Vesztegzár a Grand Hotelben, ezt a József Attila Színház tartja műsoron.

rap: Milyen zenekarokban játszottál?

DB: Az elmúlt húsz évben többnek is a tagja voltam. Utoljára az Európa Kiadóban töltöttem el négy évet. Saját együttesem, a Vasárnapi Gyerekek tíz évig működött, most pihen, ez azért van, mert az utóbbi időben közelebb érzem magamhoz a stúdiómunkát, mint az élő fellépéseket. Egy csodálatos projekt volt 2018-ban a Czitrom Ádámmal közösen készített Láttalak, Hallottalak, Elkövetlek című zenei karikatúraalbumunk. De most egy élő zenei produkció azért mégis megtalált: Kamondy Ágival dolgozunk éppen együtt, a Pest fölött az ég című műsorán. Legközelebb április 3-án lépünk fel a Trip hajón. Egyébként Ágival nagyon régről ismerjük egymást, mégis úgy kerültem bele a projektbe, hogy vokalistát keresett, és Ádám Ritát – aki társam és szerzőtársam – mindenképp szerette volna felkérni. Aztán kellett egy zongorista is, és hát ott voltam én… Ági elmondta, hogy rajtunk kívül kik lesznek benne, a lista nagyon vonzó volt számomra. Többen közülük ráadásul régi zenésztársaim: Dudás Zsombor, akivel már vagy húsz éve mindenféle közös projekteket csinálunk, utoljára a Vasárnapi Gyerekeket, aztán ugyanabból a formációból Keszei Krisztián és az EK-ból Gyenge Lajos. Akikkel még nem játszottam korábban, de szintén nagyon jó élmény velük dolgozni: Vajdovich Árpád és Roszik Hella.

rap: Régebben néha zenélt együtt a Darvas család. Vannak-e ilyen irányú tervek? Milyen egyéb munkákra készülsz az idén?

DB: Apámmal, Darvas Ferenccel és öcsémmel, Darvas Kristóffal időről időre megcsináljuk a 3 Darvast, ami inkább kikapcsolódás, és spontán szokott összejönni. Legutóbb a Szombathelyi Mesebolt Bábszínházba írtunk zenét a Szenteczki Zita rendezésében készülő Gyere haza, Mikkamakka! című darabhoz, ennek február 16-án volt a bemutatója.

rap: Milyen produkciót csinálnál, ha szabad kezet kapnál, ha nem számítana a pénz, és az sem, hogy melyik országban dolgozol?

DB: Például egy hollywoodi musical nem lenne rossz. De csak egy. Világsztárokkal, természetesen.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.