rés a présen

Egy koncert is lehet színházi élmény

Darvas Benedek zenész

  • rés a présen
  • 2020. március 20.

Zene

rés a présen: Alapvetően a színházi zenei munkák határozták meg a pályádat. Mi vonzott téged a színházhoz zenészként?

Darvas Benedek: A sokféleség, ami a színházi zenét jellemzi! Hogy különféle stílusok között lehet mozogni, az adott darab tartalmától függően mindig valami más zenei környezetbe lehet kerülni, ezt a környezetet megtalálni, kitalálni, megváltoztatni. Amúgy egy koncert is lehet színházi élmény, minden tőlünk függ, hogy mennyire akarjuk ebbe az irányba vinni. Gondolok itt fényekre, díszletre, ruhákra, mozgásra, a dalok sorrendjének dramaturgiájára.

rap: Milyen színházi előadásoknak vagy mostanában a zenei felelőse?

DB: A Pintér Béla és Társulatával 17 éve játsszuk a Parasztoperát, jelenleg ez az, amelyben élőben is közreműködök csembalón és erdélyi háromhúros brácsán, miközben vezénylem a zenekart. Nagyon sok helyen bemutatták más társulatok is, hamarosan a Szegedi Nemzeti Színházban lesz látható. Szintén többször bemutatott, nagy zenés darab a Vesztegzár a Grand Hotelben, ezt a József Attila Színház tartja műsoron.

rap: Milyen zenekarokban játszottál?

DB: Az elmúlt húsz évben többnek is a tagja voltam. Utoljára az Európa Kiadóban töltöttem el négy évet. Saját együttesem, a Vasárnapi Gyerekek tíz évig működött, most pihen, ez azért van, mert az utóbbi időben közelebb érzem magamhoz a stúdiómunkát, mint az élő fellépéseket. Egy csodálatos projekt volt 2018-ban a Czitrom Ádámmal közösen készített Láttalak, Hallottalak, Elkövetlek című zenei karikatúraalbumunk. De most egy élő zenei produkció azért mégis megtalált: Kamondy Ágival dolgozunk éppen együtt, a Pest fölött az ég című műsorán. Legközelebb április 3-án lépünk fel a Trip hajón. Egyébként Ágival nagyon régről ismerjük egymást, mégis úgy kerültem bele a projektbe, hogy vokalistát keresett, és Ádám Ritát – aki társam és szerzőtársam – mindenképp szerette volna felkérni. Aztán kellett egy zongorista is, és hát ott voltam én… Ági elmondta, hogy rajtunk kívül kik lesznek benne, a lista nagyon vonzó volt számomra. Többen közülük ráadásul régi zenésztársaim: Dudás Zsombor, akivel már vagy húsz éve mindenféle közös projekteket csinálunk, utoljára a Vasárnapi Gyerekeket, aztán ugyanabból a formációból Keszei Krisztián és az EK-ból Gyenge Lajos. Akikkel még nem játszottam korábban, de szintén nagyon jó élmény velük dolgozni: Vajdovich Árpád és Roszik Hella.

rap: Régebben néha zenélt együtt a Darvas család. Vannak-e ilyen irányú tervek? Milyen egyéb munkákra készülsz az idén?

DB: Apámmal, Darvas Ferenccel és öcsémmel, Darvas Kristóffal időről időre megcsináljuk a 3 Darvast, ami inkább kikapcsolódás, és spontán szokott összejönni. Legutóbb a Szombathelyi Mesebolt Bábszínházba írtunk zenét a Szenteczki Zita rendezésében készülő Gyere haza, Mikkamakka! című darabhoz, ennek február 16-án volt a bemutatója.

rap: Milyen produkciót csinálnál, ha szabad kezet kapnál, ha nem számítana a pénz, és az sem, hogy melyik országban dolgozol?

DB: Például egy hollywoodi musical nem lenne rossz. De csak egy. Világsztárokkal, természetesen.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.